به گزارش ایرنا، در این سمینار یك روزه اساتید ارتباطات سلامت از ایران و مالزی به ارائه آخرین یافته های علمی خود پرداختند و با تشریح موانع موجود در مسیر توسعه این رشته، خواستار توجه بیشتر به تحقیقات كاربردی در این حوزه شدند.
'روزی محمود' مدیر مركز آموزش و منابع سرطان دانشگاه پوترا مالزی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت ارتباطات سلامت در محیط پیشرفته امروز، آن را سكوی مناسبی برای تعاملات بیشتر و ایجاد شناخت بیشتر این رشته و مسائل مرتبط با آن در مالزی عنوان كرد.
دكتر 'داود مهرابی' دبیر اجرایی این سمینار نیز در سخنانی، گفت: محققان و اساتید معدودی در مالزی به طور اختصاصی در این رشته مشغول به تحقیق هستند و ارتباط گسترده ای بین آنها وجود نداشته است. از اینرو با برگزاری این سمینار حلقه اتصالی بین آنها ایجاد شد كه می تواند در توسعه این رشته در مالزی نقش ایفا كند.
به گفته دبیر اجرایی این سمینار، محققان ارتباطات سلامت در برخی دانشگاه ها با انجام تحقیقات در این حوزه كاربردی اهمیت ارتباطات سلامت را در دستیابی به جامعه ای سالم تر كه از پیش نیازهای توسعه پایدار است، مورد تاكید قرار داده اند.
وی تصریح كرد: در حالی كه بیشترین تلفات مرتبط با برخی بیمارها مربوط به كشورهای با درآمد پایین و یا متوسط است، اما نگاهی به مطالعات انجام شده در حوزه ارتباطات سلامت نشان می دهد بیشترین مطالعات این حوزه در كشورهای توسعه یافته انجام شده است. از اینرو محققان كشورهای در حال توسعه نیز باید با در اولویت قرار دادن تحقیقات مورد نیاز این كشورها به رفع چالش های سلامت كمك كنند.
در این نشست هفت تن از محققان حوزه ارتباطات سلامت به ارائه دستاورهای علمی خود پرداختند. در نخستین بخش این سمینار، 'فریداح هد' از دانشگاه پوترا مالزی با پخش ویدیوی مرتبط با ترك سیگار به عوامل تاثیرگذار در ترك سیگار پرداخت و گفت كمپین مقابله با سیگار باعث شد تبلیغات نیز برای فروش افزایش یابد و همین امر باعث شد هزینه سیگار افزایش یابد.
این استاد دانشگاه مالزی در ادامه گفت كه باید كانال های ارتباطی مهم به منظور رساندن پیام پویش های مختلف به مخاطبان انتخاب شود تا تاثیرگذاری این پویش ها مانع از افزایش تعداد مصرف كنندگان دخانیات شود.
وی با تاكید بر نقش ارتباطات سلامت در دانشكده های پزشكی تصریح كرد كه در مالزی این قبیل مهارت ها به دانشجویان در ترم های اول ارایه می شود تا ضعف های ارتباطی آنها شناخته و رفع شود. هر كار عملی در گفت وگوها به صورت ویدیوی ثبت می شود تا با بررسی بیشتر آنها بتوان نقاط ضعف ها را تقویت كرد.
'فریداح هد' هدف از آموزش این مهارت ها را ارتباط موثرتر در محیط های واقعی بین پزشك و بیمار معرفی كرد و گفت: تبلیغات جعلی با هدف معرفی كالاهایی كه می تواند با ارسال پیام نادرست سلامت افراد جامعه را با تهدید مواجه كند، باید از سوی مخاطب به درستی تشخیص داده شود.
به اعتقاد وی، به رغم ظرفیت های مثبتی كه از طریق رسانه های جدید ایجاد شده است اما همچنان این قبیل پیام ها جنبه منفی ارتباطات سلامت محسوب می شود.
وی با این عنوان كه بسیاری از پویش ها تاكنون چندان موثر نبوده اند و پیامهای نادرست مانع از كارایی موثر این قبیل پویش ها شده است، تصریح كرد در صورتی كه راهكاریی جهت مقابله با پیام های نادرست یافت نشود، می توانند نتایج سلامت را با تهدید مواجه سازد.
حبیب راثی تهرانی، دانشجوی دكتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در مقاله ای با عنوان ' نگرش مخاطبان تلویزیون نسبت به تأثیر پیام های سلامت'، گفت: امروزه «ارتباطات سلامت» به عنوان یكی از شاخههای برجسته دانش ارتباطات در نهادهای عالی آموزشی و پژوهشی جهان شناخته می شود و سطوح جدیدی از مطالعات و آموزشهای نظری و كاربردی را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: رویكردهای «ارتباطات سلامت» بیشتر ارتقای سطح سلامت جامعه است، اما نباید از این ضرورت غافل شد كه راهبردها، راهكارها و فنون ارتباطی و رسانهای در انجام این مهم نقشی اساسی دارند. درهم تنیدگی نقشها و كاركردهای رسانه با الزامات سلامت به وضوح نشان میدهد كه پیشرفت و توانمندی دانش در این حوزه مستلزم آگاهی و حضور دوجانبه استادان، محققان و متخصصان دو حوزه ارتباطات و سلامت در تمامی بخشهای علمی و عملی «ارتباطات سلامت» است.
راثی در ادامه گفت: با شكل گیری مستقل این رشته در جهان و رسمیت یافتن آن در مراكز دانشگاهی و آموزشی و تدوین چارچوبها و سرفصلهای مشخص «ارتباطات سلامت»، حوزههای گوناگونی نیز برای آن تعریف شده است كه از آن میان «طراحی و تولید پیامهای سلامت» در خور توجه بیشتر است.
وی گفت: طراحی و تولید پیامهای سلامت حوزه ای وسیع است كه خود شامل طراحی پیام در رسانههای گوناگون از اسناد نوشتاری و چاپی تا بیلبوردها و پیامهای رادیویی و تلویزیونی و شبكه ای میشود؛ كه در هریك از آنها به تناسب رسانه و مخاطب، آموزهها، فنون و مهارتهای مختلفی مدّنظر قرار می گیرد.
این دانشجوی دكتری علوم ارتباطات اجتماعی در ادامه میزان اثرگذاری پیام های سلامت از منظر مخاطبان و شیوه های تأثیرگذاری بیشتر یك پیام سلامت از مرحله طراحی تا عرضه و دریافت به وسیله مخاطب و ارزشیابی آن را مورد اشاره و چگونگی تولید و پخش پیام های سلامت محور كه منجر به تغییر رفتار در فرد می شود را مورد پرسش قرار داد.
وی در پایان با تشریح دو حوزه مربوط به تولید و تأثیر پیام گفت كه پیام های سلامت تلویزیون برای تغییر رفتار در فرد كافی نبوده و ارتباطات میان فردی نقش مكمل را برای پیام های رسانه ای دارند.
'محمد خیری احمد' از دانشگاه یوترا مالزی، 'عما محمد' از دانشگاه ملی مالزی، 'تام جن سرن' از دانشگاه تونكو عبدالرحمان، 'محمد ریزال حمزه' و 'نور آیرین ابراهیم' از دیگر اساتید و محققان دانشگاه های مالزی بودند كه در این سمینار به ارائه مقاله پرداختند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی
كوالالامپور- ایرنا - سمینار ارتباطات سلامت روز سه شنبه با همكاری رایزنی علمی ایران در شرق آسیا و مركز آموزش و منابع سرطان دانشگاه پوترا مالزی (یو.پی.ام) در كوالالامپور برگزار شد.