تاكید صاحب نظران پاكستانی بر ضرورت رفع تنش میان ایران و عربستان

اسلام آباد - ایرنا - گروهی از دیپلمات های كهنه كار و تحلیل گران و كارشناسان صاحب نظر پاكستان عصر روز گذشته با حضور در سمیناری با عنوان 'روابط پاكستان با ایران و اعراب' با اشاره به روابط منحصر بفرد پاكستان با ایران و كشورهای عربی، برضروت حل تنش ها میان عربستان و ایران تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، در این سمینار كه به ابتكار اندیشكده 'مركز مطالعات راهبردی و بین المللی' پاكستان در اسلام آباد برگزار شد، سخنرانان و حضار تاكید كردند كه با توجه به اشتراكات دینی و فرهنگی فراوان میان كشورهای مسلمان و منطقه، ضرورت حل اختلاف های موجود میان آنان اجتناب ناپذیر است.
'محمد ظهیرالاسلام' یكی از سخنرانان این سمینار، بهترین راه حل اختلافات میان ایران و اعراب را ایجاد بستر و فضای مناسب برای گفت و گو میان این كشورها دانست و گفت كه این تنش ها فقط باید از راه گفت و گو برطرف شود.
'اكرم ذكی' از صاحب نام ترین دیپلمات های پاكستان و سفیر پیشین این كشور در آمریكا و چین نیز گفت: روابط میان ایران و اعراب منطقه، از اهمیت بسیار بالایی برای پاكستان برخوردار است . پاكستان هم با ایران و هم با اعراب منطقه مشتركات دینی، تاریخی، سیاسی، اقتصادی و راهبردی دارد.
وی خواستار تلاش دولت پاكستان برای حل مسائل میان ایران و برخی اعراب منطقه شده و توازن و تعادل در روابط پاكستان و با ایران و اعراب را بسیار مهم توصیف كرد.
این دیپلمات كهنه كار پاكستانی گفت: متاسفانه منطقه ی سرشار از نفت و انرژی خاورمیانه امروز به دلیل دخالت های قدرتهای خارجی، درگیر جنگ و اختلاف و تفرقه شده است.
'سید خالد عامر جعفری' رئیس اندیشكده مطالعات راهبردی و بین المللی پاكستان نیز گفت: پاكستان همواره روابطی دوستانه با ایران و كشورهای حاشیه خلیج فارس داشته است.
وی گفت: ایران به عنوان نخستین كشوری كه استقلال پاكستان را در سال 1947 به رسمیت شناخته، همواره جایگاه ویژه ای در روابط پاكستان با این كشور داشته است. پاكستان و ایران شركای اقتصادی یكدیگر هستند و همواره در شرایط سخت، به كمك یكدیگر شتافته اند.
این كارشناس پاكستانی گفت: اگرچه روابط ایران و پاكستان هر از گاهی شاهد فراز و نشیب هایی بوده ، اما فضای دوستانه حاكم بر روابط دو كشور همسایه همیشه حفظ شده است.
'خالد نعیم لودهی' یكی دیگر از تحلیل گران مسائل سیاسی و منطقه ای پاكستان در خصوص موضوع تروریسم و ریشه های آن در منطقه سخنرانی كرد و گفت: همكاری میان كشورهای منطقه از جمله ایران، پاكستان و اعراب منطقه برای مبارزه با تروریسم، یك ضرورت انكار ناپذیر است.
'خالد محمود' سفیر پیشین پاكستان در كشورهای ایران، عربستان و چین نیز به عنوان یكی از سخنرانان این سمینار گفت: همكاری میان كشورهای اسلامی منطقه به نفع تمام كشورها و ملت های منطقه است و باید تلاش شود تا اختلافات و تنش ها میان كشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان، جای خود را به روابط راهبردی و محكم بدهد.
'خالد عزیز بابر' یكی دیگر از دپپلمات های كهنه كار پاكستانی هم در سخنرانی خود، به روابط پاكستان با ایران و اعراب از منظر اقتصادی و تجاری پرداخت و گفت: فرصت های بسیار زیادی برای تقویت روابط تجاری میان پاكستان با ایران و اعراب وجود دارد و هر قدر كه روابط ایران و كشورهای عربی منطقه بهتر شود، بر مناسبات اقتصادی و تجاری پاكستان با آنها نیز اثر مثبت خواهد گذاشت.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی