7 هزار ليتر سم براي پيشگيري از تب كنگو بين دامداري هاي اصفهان توزيع شد

اصفهان- ايرنا- مديركل دامپزشكي استان اصفهان گفت: هفت هزار ليتر سم براي پيشگيري از بيماري تب كريمه كنگو بين دامداري ها و اماكن دامي استان اصفهان توزيع شد.

دكتر ' شهرام موحدي ' روز شنبه در گفت و گو با ايرنا تصريح كرد: بدون شك اين ميزان سم كافي نيست و بايد مقدار بيشتري سم تهيه و براي مقابله با بيماري تب كريمه كنگو در دامداري هاي استان اصفهان مصرف شود.
وي افزود: دامداران و روستاييان بايد نسبت به تهيه سم و استفاده در دامداري ها و اماكن دامي خود اقدام كنند.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان اضافه كرد: بيماري تب كنگو بيماري مشترك بين انسان و دام است و از طريق كنه عامل بيماري به دامهاي ديگر انتقال مي يابد كه سمپاشي نقش مهي در كنترل اين بيماري بين دامها دارد.
موحدي افزود: انسان از طريق مصرف گوشت و فرآورده هاي آلوده، تماس با كنه عامل بيماري، كشتار غير مجاز و تماس با امحا و احشاء دام آلوده به بيماري تب كريمه كنگو به اين بيماري مبتلا مي شود.
وي با بيان اينكه اين بيماري در انسان خطرناك است و خطر خونريزي و مرگ را در پي دارد، اظهار كرد: باتوجه به شروع فصل گرما احتمال بروز اين بيماري و گسترش فعاليت كنه هاي عامل بيماري افزايش مي يابد.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان بااشاره به شيوع بيماري خطرناك تب خونريزي دهنده كريمه كنگو در كشور، پيشگيري را مهمترين اقدام براي مقابله با اين بيماري دانست و گفت: اين بيماري از خطرناكترين بيماري هاي قابل انتقال از دام به انسان است كه در دام علائم و نشانه مشخصي ندارد و باعث بروز تلفات نمي شود.
وي افزود: مهمترين مخاطرات اين بيماري براي انسان است و بايد در حوزه پزشكي مورد توجه قرار گيرد.
موحدي با بيان اينكه ستاد مقابله با بيماري تب كريمه كنگو از 2 ماه پيش در استان تشكيل شد افزود: مكاتبات بسيار زيادي با نهادهاي هدف جهت اطلاع رساني در اين زمينه انجام شد.
وي بابيان اينكه بيش از 10هزار بروشور آموزشي در زمينه مقابله با بيماري تب كريمه كنگو بين دامداران و روستائيان استان توزيع شد، افزود: بروشور، اطلاعيه و پوستر روش‌ هاي مبارزه با بيماري تب كريمه‌كنگو (CCHF) در تمام قصابي‌ها، كشتارگاه هاي دام و ميدان هاي عرضه دام زنده، نصب و توزيع شده است.
موحدي با بيان اينكه دام آلوده بعنوان مخزن انتقال اين بيماري محسوب مي شود گفت: كنه ناقل اين بيماري مي تواند بيماري را به انسان يا دام ديگر انتقال دهد.
مديركل دامپزشكي استان اصفهان با بيان اينكه گرفتن و له كردن كنه، يكي ديگر از راههاي انتقال بيماري تب كريمه كنگو محسوب مي شود، گفت: تماس مستقيم با خون و ترشحات دامي و خون و ترشحات انسان آلوده از راههاي ديگر انتقال اين بيماري محسوب مي شود.
موحدي با بيان اينكه احتمال ابتلا به اين بيماري بيشتر در ميان قصابان، كاركنان كشتارگاه ها يا پزشكان و پرستاران وجود دارد، افزود: اگر فرد مبتلا به اين بيماري تشخيص بموقع داده شود و به مراكز درماني مراجعه كند تا 70 درصد شانس زنده ماندن وي وجود دارد.
وي با بيان اينكه به شهروندان توصيه مي كنيم گوشت دام را قبل از مصرف، براي پيشگيري از انتقال بيماري تب كنگو به مدت 24 ساعت در يخچال نگهداري كنند، گفت: براي جلوگيري از شيوع بيماري تب كريمه كنگو در استان اصفهان به شهروندان توصيه مي شود گوشت هاي مصرفي خود را از قصابي هاي مجاز و داراي مجوز دامپزشكي خريداري كنند.
مدير كل دامپزشكي استان اصفهان با بيان اينكه ويروس بيماري تب كريمه
كنگو با حرارت و طي پروسه پخت و پز از بين مي رود، اظهار كرد: هنگام آماده سازي گوشت و آلايش دامي، محيط آشپزخانه و ظرف‌ ها آلوده مي‌ شود و وجود هرگونه جراحت در پوست ممكن است سبب بيماري شود.
وي به دامداران، شاغلين كشتارگاه ها، مراكز بسته بندي، ميدان هاي عرضه دام زنده و ساير مشاغل مرتبط توصيه كرد؛ به دليل عدم امكان تشخيص بيماري در دام مبتلا به كاركنان و شاغلان اين اماكن توصيه مي شود از وسايل ايمني فردي همچون لباس كار، كلاه، ماسك، دستكش، چكمه و ... در هنگام كار با دام استفاده كنند.
تب كريمه كنگو يكي از مهمترين بيماري‌هاي ويروسي است كه از حيوان به انسان منتقل مي‌شود. اين بيماري خطرناك است و فرد مبتلا به آن ممكن است حتي در صورت درمان تا 30 درصد جان خود را از دست دهد.
اين بيماري در دام علايم خاصي ندارد و از ظاهر دام نمي‌ توان متوجه وجود ويروس شد بلكه شايع‌ ترين راه انتقال آن ذبح غير بهداشتي دام بويژه در مناطق روستايي است.
تب كريمه كنگو واكسني براي پيشگيري ندارد و مهمترين نكته براي جلوگيري از ابتلا به آن، رعايت نكات بهداشتي توسط كساني است كه دام نگهداري مي‌كنند، در كشتارگاه ‌ها و دامداري ‌ها كار مي ‌كنند و افرادي كه گوشت خريداري مي‌كنند.
كارشناسان توصيه مي‌كنند كه روستاييان هنگام تماس با دام از كندن كنه ‌هاي روي بدن دام خودداري كنند. همچنين لباس‌ هاي خود را پس از خروج از اصطبل و محل نگهداري دام‌ ها تعويض كنند و دست و صورت خود را با آب وصابون بشويند؛ چراكه دام بيمار خطر انتقال بيماري‌ هاي بسياري را دارد.
بهتر است تا حد امكان افرادي كه دامدار نيستند هنگام مراجعت به مناطق روستايي، تماسي با دام نداشته باشند. دامداران نيز وقتي با دام در تماس هستند از وسايل حفاظتي استفاده كنند و پس از پايان كارشان نيز لباس‌ها را تعويض كرده و دست وصورت خود را بشويند.
همچنين از تماس مستقيم دست با گوشت تازه ذبح شده بايد پرهيز كرد و خردكردن و بسته بندي گوشت بايد پس از 24 ساعت از نگهداري آن در دماي زير صفر انجام شود و بطور ترجيحي گوشت بصورت فريز شده و حداقل چند ساعت پس از فريز مصرف شود.
دانشگاه علوم پزشكي اصفهان همچنين نكاتي را پيشگيري از تب كريمه كنگو اعلام كرده است:
- مراقبت حفاظتي و بهداشتي كامل دامداران و كاركنان كشتارگاه‌ها و قصابي ها و ... و استفاده از دستكش و وسايل حفاظتي.
- جلوگيري از گزش كنه آلوده بوسيله خودداري از خوابيدن در نقاط آلوده.
- عدم مصرف گوشت تازه، گوشت بايد 24 ساعت در دماي منفي 1 تا 4 درجه نگهداري شود بعد مصرف شود.
- پختن كامل گوشت.
- براي پرسنل بيمارستاني و كادر درماني توجه كامل به مراقبت از خود يعني استفاده از ماسك، گان، عينك و دستكش در برخورد با بيمار دچار خونريزي.
- درمان موارد مشكوك طبق پروتكل كشوري در 6 روز اول.
شروع علائم ناگهاني بيماري تب كريمه كنگو حدود يك تا هفت روز طول مي كشد. متوسط سه روز ( بيمار دچار سردرد شديد ، تب، لرز، درد عضلاني ) بخصوص در پشت و پاها(، گيجي، درد و سفتي گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسيت به نور مي گردد.
ممكن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوايل بيماري وجود داشته باشد كه گاهي با اسهال و درد شكم و كاهش اشتها همراه مي شود.
تب معمولا بين سه تا 16 روز طول مي كشد و تورم و قرمزي صورت، گردن و قفسه سينه، پرخوني خفيف حلق و ضايعات نقطه اي در كام نرم و سخت شايع هستند.
در اين بيماري تغييرات قلبي عروقي شامل كاهش ضربان قلب و كاهش فشارخون مشاهده مي شود.
كاهش گلبولهاي سفيد (لكوپني) ، كاهش پلاكتها (ترمبوسيتوپني) و برخي اوقات كاهش بسيار شديد پلاكتها نيز در اين بيماري مشاهده مي گردد.
مرحله خونريزي دهنده اين بيماري مرحله كوتاهي است كه به سرعت ايجاد مي شود و معمولا در روز سه تا پنج بيماري شروع مي شود و يك تا 10روز ( به طور متوسط چهار روز) طول مي كشد.
ت 7150 / 2093 ** خبرنگار: علي نعماني ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر