۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82546813
T T
۰ نفر
تبديل سيگنال هاي مغزي به حركت با كمك يك دستگاه جديد

تهران-ايرنا-محققان آمريكايي دستگاه جديدي ابداع كرده اند كه سيگنال هاي مغزي را مي خواند و به حركت تبديل مي كند.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي ساينس ديلي، به گفته محققان دانشكده پزشكي دانشگاه واشنگتن كه اين دستگاه را ساخته اند، بيماران مبتلا به سكته مغزي با استفاده از اين دستگاه ياد مي گيرند كه از ذهن خود براي باز و بسته كردن دستگاهي كه روي دستان فلج شده آنها نصب شده است، استفاده كنند و بخشي از كنترل دستان خود را بازيابند.
به گفته محققان، بيماران با كنترل ذهني اين دستگاه به كمك يك رابط مغز-رايانه به قسمت هاي سالم مغز خود آموزش مي دهند تا انجام كارهايي را كه پيش از اين توسط مناطق آسيب ديده مغز انجام مي شد، بر عهده گيرند.
'اريك لوتاردت' استاد جراحي مغز و از نويسندگان اين مطالعه گفت: ما نشان داده ايم كه يك رابط مغز- رايانه با استفاده از نيمكره سالم مغز مي تواند وضعيت بيماران مبتلا به سكته مغزي مزمن را تا حد زيادي بهبود بخشد.
سكته مغزي از علل اصلي ناتواني اكتسابي در ميان بزرگسالان است. هر سال افراد زيادي در سراسر جهان به سكته مغزي مبتلا مي شوند و شمار زيادي با عواقب اين بيماري زندگي مي كنند.
در هفته هاي نخست پس از سكته مغزي، بازيابي برخي توانمندي ها در افراد به سرعت اتفاق مي افتد، اما پيشرفت در اين زمينه به طور معمول پس از حدود سه ماه ثابت مي شود و در اين مرحله است كه دستگاه ابداعي محققان دانشگاه واشنگتن به نام 'آيپسي هند' ( Ipsihand) به كار مي آيد.
آيپسي هند شامل يك كلاهك است كه از الكترودهايي براي تشخيص سيگنال هاي الكتريكي در مغز، يك رايانه كه سيگنال ها را تقويت مي كند و يك بريس (يك دستگاه حمايت كننده ارتوپدي) قابل حركت دادن تشكيل شده است كه به دور دست فلج بسته مي شود.
اين دستگاه قصد كاربر براي باز و يا بسته شدن دست فلج شده را تشخيص مي دهد و دست را در يك پنجه چنگال مانند حركت مي دهد به طوري كه انگشتان دوم و سوم خم مي شوند تا به انگشت شصت برسند.
اين مطالعه در مجله Stroke منتشر شد.
علمي**2038**
مترجم: درنا محمديان* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر