۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82547353
T T
۰ نفر
رئيس جهاد كشاورزي خوزستان: خريد يك ميليون و 340 هزار تن گندم از كشاورزان خوزستاني

اهواز - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با بيان اينكه خوزستان براي ششمين سال رتبه نخست خريد گندم كشور را كسب كرده، گفت: از آغاز كار خريد محصول گندم تاكنون يك ميليون و 340 هزار تن گندم از كشاورزان اين استان خريداري شده است.

به گزارش ايرنا كيخسرو چنگلوايي يكشنبه در شوراي كشاورزي خوزستان، در سالن جلسات استانداري، اظهار كرد: گندم يكي از محصولات فوق استراتژيك كشور و خوزستان است و 80 هزار نفر بهره بردار گندم در خوزستان وجود دارد كه با احتساب خانوارهاي زيرپوشش 400 هزار نفر به طور مستقيم و همين تعداد به طور غيرمستقيم از محل توليد گندم ارتزاق مي كنند كه معادل 17 درصد جمعيت استان است.
وي افزود: توليد گندم 2 هزار و 900 ميليارد تومان گردش مالي در اقتصاد خوزستان و كشور ايجاد مي كند.
وي با بيان اينكه 42 درصد الگوي كشت خوزستان مربوط به گندم است اضافه كرد: خريد تضميني گندم در خوزستان بيش از 12 درصد خريد گندم در كشور را تشكيل مي دهد اين در حاليست كه سطح زيركشت گندم آبي و ديم در خوزستان در حدود هفت درصد است.
چنگلوايي ادامه داد: خوزستان در حالي رتبه نخست توليد گندم در كشور را امسال از آن خود كرده كه سال زراعي 96-95 با شديدترين خشكسالي در 50 سال گذشته روبه رو بود و ميزان بارندگي در اين استان كمترين در كشور بوده؛ از سوي ديگر سرمازدگي در بخش هايي از استان، دماي بالا و گردو غبار در بخش هاي ديگر نيز خسارت هايي به كشاورزي وارد كرد.
وي همچنين با اشاره به چهار برابر شدن سطح زير كشت چغندرقند در خوزستان در پنج سال گذشته گفت:خوزستان ظرفيت بالايي در توليد اين محصول دارد اما مشكل اصلي تعطيلي 2 كارخانه قند در اين استان است.
چنگلوايي در ادامه با اشاره به تاكيد دولت بر توسعه آبياري تحت فشار در خوزستان اظهار كرد: در مرحله نخست 400 ميليارد ريال تسهيلات بدون عوض براي آبياري تحت فشار اختصاص داده شد كه اكنون 100 ميليارد ريال افزوده شده است.
وي افزود: استقبال خوبي از اين طرح شده و در 2 ماه اخير هفت هزار و 600 هكتار زيرپوشش آبياري تحت فشار رفته اين در حاليست كه در 20 سال گذشته تنها يك هزار و 350 هكتار آبياري تحت فشار اجرا شده بود.

* برآورد توليد 2.8 ميليون تن محصول زراعي
معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي خوزستان نيز در اين نشست، برآورد مجموع توليدات خوزستان را در كشت پائيزه امسال 2.8 ميليون تن اعلام كرد.
محمد قاسمي نژاد در تشريح كشت پائيزه امسال در استان توضيح داد: در سال زراعي 96-95 بيش از 860 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي اين استان زير كشت پائيزه رفت.
وي افزود: در اين فصل غلات، چغندرقند، سبزي و صيفي و دانه هاي روغني كشت شده كه حدود 95 درصد آن تاكنون برداشت شده است.
وي اضافه كرد: ارزش اين محصولات بيش از 30 هزار ميليارد ريال است كه به بازار خوزستان تزريق شده و ايجاد اشتغال كرده است.
قاسمي نژاد با اشاره به روند صعودي توليد گندم در خوزستان اظهار كرد: پيش بيني امسال خريد 1.4 ميليون تن گندم است.
وي همچنين گفت: كشت كلزا به منظور تامين روغن كشور نيز از سال 93 آغاز شده و از 9 هزار و 700 هكتار به 23 هزار هكتار رسيده كه تاكنون 21 هزار تن برداشت شده است.
قاسمي نژاد اظهار كرد: امسال 10 هزار و 200 هكتار چغندر قند كشت شده كه در پايداري توليد و تناوب كشت موثر است.
وي در ادامه با اشاره به لزوم برنامه ريزي براي كشت تابستانه گفت: كاهش 70 درصدي كشت برنج، خشكه كاري برنج و ممنوعيت كشت در حوضه رودخانه هاي مارون - جراحي و زهره از برنامه هاي جهاد كشاورزي در اين فصل است.
وي افزود: كاهش سطح زير كشت ذرت از 110 هكتار و جايگزيني حبوبات، دانه هاي روغني (سويا و آفتابگردان) و سبزيجات نيز در دستور كار قرار دارد.
قاسمي نژاد پيش بيني توليد در كشت تابستانه را 3.5 ميليون تن دانست و اظهار كرد: از 354 هزار هكتار سطح زيركشت تابستانه در خوزستان 163 هزار هكتار (46 درصد) به محصولات دائمي و باغات اختصاص دارد.
خوزستان بيش از 2 ميليون هكتار زمين مستعد كشاورزي دارد كه به دليل كمبود آب تنها حدود يك ميليون هكتار آن زير كشت مي رود. اين استان با توليد 14 ميليون تن يكي از قطب هاي كشاورزي كشور است.
در سال هاي اخير با بحران آب در حوضه رودخانه هاي كارون، كرخه، جراحي و زهره كشت پائيزه در خوزستان با مشكل روبه رو شده و كشت تابستانه نيز ممنوعيت هايي داشته است.
در سال زراعي گذشته يك ميليون و 800 هزار تن گندم در خوزستان توليد شد كه رشد 45 درصدي داشته و خوزستان در اين زمينه رتبه نخست كشور را كسب كرده است.
400 هزار هكتار زير كشت گندم استان آبي و 150 هزار هكتار ديگر كشت ديم است.
در فصل زراعي گذشته همچنين توليد كلزا از هشت هزار و 200 تن به 13 هزار تن رسيد كه 53 درصد افزايش داشته است.
7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلي زاده ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي