۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82548013
T T
۰ نفر
موردي از ابتلاي انساني به 'تب كريمه كنگو' در زنجان مشاهده نشده است

زنجان - ايرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان گفت: تاكنون موردي از ابتلاي انسان به بيماري 'تب كريمه كنگو' در اين استان مشاهده نشده، شهروندان نگران نباشند دارو براي درمان بيماري در سطح استان موجود است.

محمدرضا صائيني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 'تب كريمه كنگو'، بيماري مشتركي بين انسان و دام است كه از طريق ارتباط مستقيم با كنه 'هيالوما' و دام آلوده به انسان و دام سالم منتقل مي شود.
وي يادآورشد: در اين روش احتمال انتقال بيماري بيش از 90 درصد امكان دارد و سلاخان، قصابان و دامداران در ارتباط با دام آلوده عمده افرادي هستند كه در معرض ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو قرار مي گيرند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان گفت: اين افراد، بايد مجهز به وسايل محافظ شخصي اعم از عينك، دستكش مخصوص، ماسك و لباسي كه كل بدن را بپوشاند، باشند.
صائيني، علائم ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو را مشابه علائم آنفلوآنزا بيان كرد و افزود: اين بيماري مشترك بين انسان و دام همراه با تب و لرز، درد عضلات و بدن و در ادامه با خونريزي زير جلدي همراه مي شود.
وي اظهاركرد: اظهارات فرد مبتلا به اين بيماري درباره سابقه ارتباط با دام و نمونه گيري از خون وي نيز مي تواند به تشخيص دقيقتر بيماري تب كريمه كنگو كمك كند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان، با بيان اينكه تاكنون موردي از ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو در اين استان مشاهده نشده است، گفت: شهروندان نگران نباشند، اين بيماري قابل درمان است و داروي مورد نياز براي درمان نيز در اين استان به ميزان كافي وجود دارد و فرايند درمان آن رايگان خواهد بود.
وي از همه شهروندان خواست، گوشت قرمز مورد نياز خود را از قصابي هايي كه از اتحاديه قصابان مجوز دارند و زير نظر دامپزشكي و بهداشت و درمان استان زنجان فعال هستند، تهيه كنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان گفت: شهروندان از ذبح دام در منازل بدون نظارت دامپزشكي خودداري و لاشه مورد نياز خود را از كشتارگاه هاي فعال در سطح اين استان تهيه كنند.
به گزارش ايرنا، صائيني تاكيد كرد: با توجه به اينكه هر دامي پس از ذبح 24 ساعت در سردخانه ها نگهداري مي شود تا ويروس ناقل بيماري از بين برود، از همين رو تا حد ممكن بايد از مصرف و خريد گوشت تازه خودداري كرد.
به گزارش ايرنا، ويروس CCHF به وسيله كنه هيالوما منتقل مي‌شود.
مخزن ويروس در طبيعت كنه‌ها هستند، گاو، گوسفند، بز و خرگوش نيز به عنوان مخزن مطرح مي شوند.
اين ويروس از طريق تماس مستقيم با خون يا ترشحات بيمار، لاشه حيوان آلوده (انتقال به قصاب ها و سلاخ ها) موجب ايجاد همه‌ گيري‌هاي ناگهاني مي‌شود.
اين بيماري بيشتر در مناطق صحرايي آفريقا، اروپاي شرقي، خاور ميانه عراق، هند، افغانستان، پاكستان، ايران و غرب چين مشاهده مي‌شود.
7325/3001
خبرنگار: حديث ابوالحسني** انتشار: مينا افشاري