حمایت از تولیدكنندگان مقابل نوسان های ارزی به معنی ایجاد صندوق نیست

تهران - ایرنا - مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: حمایت دولت از تولیدكنندگان و سرمایه گذاران در مقابل نوسان های ارزی ،به معنی ایجاد صندوق جدید نیست.

«ایرج ندیمی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اینكه گفته می شود دولت برای حمایت از سرمایه گذاران در پی ایجاد صندوقی با هدف پوشش نوسان های ارزی است، اظهار داشت: دولت برای حمایت از كارآفرینان برنامه هایی دارد كه یكی از آنها مدیریت نوسان های ارزی است كه می تواند به تولید ضربه بزند.
وی افزود: می توان بخشی از این نوسان ها را كه خارج از عهده كارآفرینان است، با كمك مجلس مدیریت كرد كه این به معنی ایجاد صندوق جدید نیست.
ندیمی با بیان اینكه دولت امروز بیش از آنكه با نوسان قیمت ارز رو به رو باشد، با نوسان درآمد ارزی به دلیل تغییر قیمت نفت در بازارهای جهانی رو به روست، اظهار داشت: امروز دیگر قیمت دلار به عنوان یكی از ارزهای عمده با تفاوت قیمت هنگفتی رو به رو نیست.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: یكی از موانع سرمایه گذاری در ایران نوسان در منابع ارزی است كه در اختیار دولت قرار دارد و از این رو دولت باید برای ثبات نرخ ارز كمك كند تا سرمایه گذاران متضرر نشوند.
وی تاكید كرد: اینكه مدیریت ارز را به ایجاد صندوق پوشش نوسان های ارزی تعبیر كنیم، یك علامت منفی به سرمایه گذاران می دهد كه در شرایط كنونی ضرورتی به بیان آن نیست.
مشاور نوبخت، اظهار داشت: برای تشكیل چنین صندوقی علاوه بر كارایی آن، باید درآمدهای مازادی برای دولت دیده شود تا بتوان آن را تشكیل داد.
وی افزود: در شرایط كنونی نه در برنامه ششم توسعه و نه دیگر اسناد فرادستی، تشكیل چنین صندوقی پیش بینی نشده است كه بتوان منابعی را برای آن تعریف كرد.
ندیمی یادآور شد: با توجه به تشكیل صندوق توسعه ملی كه 30 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را برای مدیریت منابع ارزی كشور و نوسان های محتمل در این زمینه نگهداری می كند، نیازی به تشكیل صندوق جدید دیده نمی شود.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: هدف از تشكیل صندوق توسعه ملی این است كه در شرایط خاص كه با كمبودهای ارزی مواجه هستیم، منابع كشور را مدیریت كنیم.
به گزارش ایرنا، حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری مهر از وعده دولت برای راه اندازی صندوقی در سال 96 جهت پوشش نوسانات نرخ ارز خبر داده و گفته بود، قرار است این صندوق نوسانات بیش از 10درصد نرخ ارز را پوشش دهد.
وی با اشاره به اینكه فعالان اقتصادی به دلیل نوسان های ارزی با ریسك دریافت تسهیلات ارزی رو به رو هستند، اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری بخش خصوصی، دولت به دنبال ساز و كاری است كه 10 درصد ریسك افزایش نرخ ارز به عهده دریافت كننده تسهیلات باشد، اما شوك‌های بالاتر از این میزان از طریق صندوقی كه به این منظور تاسیس و راه اندازی می شود پوشش داده شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025*1579*خبرنگار: لیلا جودی**انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر