۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82549388
T T
۰ نفر
30 هكتار از جنگل هاي 'أم الدبس' دشت آزادگان در آتش سوخت

اهواز - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان گفت: حدود 30 هكتار از جنگل هاي منطقه 'أم الدبس' در دشت آزادگان در آتش سوزي 12 ساعته دچار خسارت شد.

احمد مطيعي سه شنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: جنگل هاي دست كاشت منطقه 'أم الدبس' در تپه هاي ميشداغ (مشداغ) ساعت 11 صبح دوشنبه دچار آتش سوزي شد كه اين آتش سوزي ساعت 23 دوشنبه شب مهار شد.
وي با بيان اينكه اين منطقه محل گذر كاميون ها به پايانه مرزي چذبه است، افزود: اين حادثه ناشي از افروختن آتش توسط رهگذران بوده كه پسد از ترك منطقه زغال آتش را خاموش نكرده بودند.
به گفته وي، وسعت جنگل هاي دست كاشت در اين منطقه حدود 6 هزار هكتار است و خشكسالي و كاهش بارندگي و به تبع آن خشك شدن درختان و منطقه نيز به اين آتش سوزي دامن زده است.
مطيعي اضافه كرد: آتش نشاني شهرهاي بستان و حميديه و تانكرهاي شركت آبفا و امور عشاير براي همكاري در مهار آتش به منطقه آمدند، اما به دليل اينكه آتش در تپه هاي شني و سخت گذر بود، امكان استفاده از آنها نبود و در نهايت با استفاده از ماموران آتش خاموش شد.
وي خواستار همكاري نيروهاي نظامي در مهارآتش جنگل ها و مراتع در خوزستان شد و گفت: بايد اهرمي فراهم شود كه هماهنگي براي استفاده از ظرفيت نيروهاي نظامي تسريع شود تا بتوانيم آتش سوزي را در ساعات اوليه خاموش كرده و از نابودي بيشتر منابع طبيعي جلوگيري كنيم.
مديركل منابع طبيعي خوزستان همچنين گفت: از فرودين امسال تاكنون 11 مورد آتش سوزي در جنگل ها و مراتع خوزستان رخ داده كه در نتيجه آن حدود 270 هكتار خسارت ديده است.
بر اساس اين گزارش، در پي وقوع آتش سوزي هاي متعدد از ابتداي امسال، ستاد بحران خوزستان از روز شنبه براي مقابله با آتش سوزي در منابع طبيعي اعلام آماده باش كرده است.
مديركل منابع طبيعي خوزستان در اين نشست گفت: در پنج سال گذشته آتش سوزي در جنگل ها و مراتع خوزستان روند افزايشي داشته و اين استان هميشه در رده پنج استان نخست كشور در زمينه وقوع آتش سوزي بوده به طوري كه 25 درصد آتش سوزي در جنگل هاي كشور در خوزستان اتفاق افتاده است.
خوزستان داراي 970 هزار هكتار جنگل طبيعي و 63 هزار هكتار جنگل دست كاشت است.

7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلي زاده ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي