۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۵
کد خبر: 82550251
T T
۰ نفر
آسيب شناسي رتبه پائين دانش آموزان دزفولي در كنكور

دزفول - ايرنا - رتبه پائين دانش آموزان دزفولي در كنكور يكي از مباحث اصلي آموزش و پرورش اين شهرستان است كه بارها مورد بحث و تبادل نظر مسئولان قرار گرفته و نتيجه اثر گذاري در پي نداشته است.

به گزارش ايرنا معاون متوسطه آموزش و پرورش دزفول گفت:ميانگين نمرات دروس كتبي پايه سوم در شهرستان دزفول در خردادماه نسبت به پارسال 22/0 افزايش يافته است اين درحالي است كه درصد قبولي خردادماه 95 پايه سوم 36/4 افزايش يافته است ولي نسبت به ميانگين كشوري 9/0 پائين تر هستيم .
** رتبه نخست دزفول بين 26 منطقه خوزستان در نمرات فني و حرفه اي
حسن مرتضوي با بيان اينكه شهرستان دزفول در 40 منطقه استان در نمرات دروس كتبي پايه سوم در رتبه نهم قرار دارد گفت:در دروس فني و حرفه اي نيز نمرات امسال دانش آموزان دزفولي نسبت به خردادماه پارسال 61 درصد پيشرفت دارد.
وي گفت:درصد قبولي دانش آموزان فني و حرفه اي در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته 63/6 درصد پيشرفت داشته است و از 10 هنرستان برتر استان خوزستان سه هنرستان در شهرستان دزفول واقع هستند كه هنرستان نرجس يكي از اين نمونه هاست كه در بين 150 هنرستان استان خوزستان از نظر درصد قبولي و ميانگين نمره كنكور در رتبه اول استان خوزستان قرار دارد.
وي به تشريح وضعيت نمرات كنكور در رشته رياضي فيزيك پرداخت و گفت:در رشته رياضي فيزيك درصد قبولي دانش آموزان دختر دزفولي 1/51 است در حالي كه درصد قبولي دانش آموزان استاني 54 و درصد قبولي دانش آموزان كشوري 56 درصد است.
مرتضوي ادامه داد :درصد قبولي دانش آموزان پسر در رشته رياضي فيزيك در سال گذشته 1/48 درصد بوده در حالي كه رتبه دانش آموزان پسر استان در رشته رياضي فيزيك 9/49 درصد و در كشور 5/56 درصد بوده است .
وي به تشريح وضعيت كنكور در رشته تجربي در دزفول پرداخت و گفت:پارسال يك هزار و 955 نفر از دانش آموزان دختر دزفول در رشته علوم تجربي كنكور شركت كردند كه از اين تعداد 281 نفر معادل 4/14 درصد در دانشگاه هاي دولتي پذيرش شدند اين درحالي است كه در استان سهم داوطلبان دختر در كنكور علوم تجربي پارسال 23 هزار و 521 نفر بوده كه دو هزار و 793 نفر آنها معادل 9/11 درصد در دانشگاه هاي دولتي پذيرفته شدند .
وي اضافه كرد:در سطح كشور نيز 303 هزار و 419 دانش آموز دختر داوطلب شركت در كنكور علوم تجربي بودند كه از اين ميان 48 هزار و 701 نفر معادل 1/16 درصد پذيرفته شدند .
معاون مدارس متوسطه مديريت آموزش و پرورش دزفول بيان كرد:پارسال 852 دانش آموز پسر دزفولي داوطلب شركت در كنكور سراسري تجربي بودند كه از اين تعداد 106 نفر معادل 4/12 درصد پذيرش شدند ضمن اينكه در استان 9 هزار و 10 دانش آموز پسر در رشته تجربي كنكور به رقابت پرداختند كه يك هزار و 138 نفر از آنها معادل 6/12 درصد پذيرفته شدند .
وي به بررسي نتايج كنكور رشته انساني نيز اشاره كرد و گفت:1/45 درصد از دانش آموزان دختر در رشته انساني پذيرفته شدند در حالي كه در استان اين آمار 5/34 درصد و در كشور 2/44 درصد بوده است و اين نشان مي دهد آمار پذيرفته شدن دانش آموزان دختر در رشته انساني بالاتر از آمار استاني است در حالي كه 6/48 درصد دانش آموزان پسر دزفولي در رشته انساني پذيرفته شده اند .
مرتضوي به بررسي وضعيت دانش آموزان رشته هنر در كنكور پارسال پرداخت و گفت: پارسال 5/14 درصد دانش آموزان دختر دزفولي در رشته هنر در دانشگاه هاي دولتي پذيرفته شدند در حالي كه اين آمار در استان 5/10 درصد و در كشور 1/12 درصد بوده است و اين نشان مي دهد وضعيت قبولي دانش اموزان دختر رشته هنر دزفول نسبت به استان و كشور مطلوب است.
وي گفت:همچنين 7/66 درصد دانش آموزان پسر رشته هنر در دزفول در دانشگاه هاي دولتي پذيرفته شده اند اين در حالي است كه سهم استان خوزستان 1/69 درصد و 9/69 درصد مي باشد.
معاون متوسطه شهرستان دزفول اضافه كرد:در رشته زبان هاي خارجه نيز 3 درصد داوطلبان دختر دزفول در كنكور پذيرش شدند كه اين آمار در استان هفت درصد و در كشور پنج درصد بوده است اين در حالي است كه 2 درصد داوطلبان پسر دزفولي در رشته زبان هاي خارجي در كنكور پذيرش شدند.
***پذيرش 40 درصد دانش آموزان دزفولي در كنكور 95
وي ادامه داد:40 درصد دانش آموزان شهرستان دزفول در كنكور پارسال در دانشگاه هاي دولتي پذيرش شدند ،40 درصد دانش آموزان استان خوزستان و 44 درصد دانش آموزان كل كشور در كنكور سراسري پارسال پذيرفته شده اند و اين به اين معناست كه از هر 2 دانش آموز دختر رشته رياضي يك نفر در دانشگاه دولتي پذيرفته شده و از هر هفت دانش آموز دختر يك نفر قبول شده است.
وي افزود:اين آمار با توجه به اينكه 6 مدرسه خاص در دزفول وجود دارد آمار مناسبي نيست و بايد برنامه دقيقي براي كنكور در دزفول داشته باشيم .
** 36 درصد دانش آموزان دزفولي در مدارس خاص تحصيل مي كنند
مرتضوي گفت:6مدرسه خاص هيات امنايي،شاهد،تيزهوشان در دزفول وجود دارد كه 36 درصد كل دانش آموزان دزفولي در اين مدارس تحصيل مي كنند و 64 درصد ديگر در مدارس عادي به تحصيل مشغولند .
عظيم سرافراز رئيس شوراي اسلامي شهر و عضو شوراي آموزش و پرورش دزفول نيز ضمن انتقاد از رتبه دانش آموزان دزفولي در كنكور گفت:بايد وظايف ارگان هاي مختلف در خصوص ارتقاي وضعيت كنكور دزفول مشخص و دستورالعمل صادر شود تا كليه ارگان ها در بهبود اين وضعيت سهيم باشند .
وي افزود:بايد مشكلات اين امر در كميته اي آسيب شناسي شود تا به صورت هفتگي به اين مسايل كه از جمله مسايل مهم شهرستان دزفول است پرداخته شود.
*** مشكل اصلي مسايل كنكوري در دزفول نبود اعتبار است
عبدالمحمد جرجاني مدير آموزش و پرورش دزفول نيز گفت:قرار بود پارسال بين 2 تا چهار ميليارد ريال اعتبار براي حل مشكلات كنكوري به دزفول داده شود كه هنوز هيچ اعتباري داده نشده است و آموزش و پرورش با بضاعت اندك مالي كارها را پيش برده است.
وي افزود:نگاه مصرفي نسبت به آموزش وپرورش بايد برداشته شود و هزينه در اين امور با نگاه پيشرفت زيربنايي و توليدي باشد .
وي ضمن استقبال از تشكيل كميته اي مخصوص در اين خصوص گفت:اگر مشكل مالي حل شود بخش بزرگي از مشكلات اين حوزه رفع خواهد شد.
به گزارش ايرنا 'رضا محمدي خبار' يكي ديگر از اعضاي شوراي آموزش و پرورش دزفول نيز گفت:حاصل تلاش بيش از پنج هزار پرسنل آموزش و پرورش و 70 هزار دانش آموز در خردادماه و پس از كنكور اعلام مي شود كه اين نتيجه حاصل تلاش نه يك سال بلكه 12 سال است .
وي افزود:آموزش و پرورش سرمايه شهرستان است و همه ارگان ها بايد در اين خصوص همكاري لازم را داشته باشند.
حميد نظيفي نماينده موسسين مدارس غيردولتي دزفول نيز گفت:35 درصد دانش آموزان دزفولي در هنرستان ها تحصيل مي كنند در حالي كه كليه برنامه ها متوجه 65درصدي است كه در مدارس رشته هاي نظري تحصيل مي كنند و با اين وجود دانش آموزان هنر دزفول در استان در رتبه اول قرار دارند.
وي افزود:توجه بيش از حد به رشته تجربي باعث شده امسال دانش آموزان بسياري تقاضاي تغيير رشته خود از تجربي به ديگر رشته ها را داشته باشند لذا با اين مسايل اگر بخواهيم تغييري در رتبه كنكور ايجاد كنيم بايد از ايستگاه هدايت تحصيلي ورود كرد .
وي گفت:بايد در هدايت تحصيلي استعداديابي شود و رشته تحصيلي دانش آموز مطابق استعدادهاي وي انتخاب شود تا در آينده دچار پشيماني و افت تحصيلي نباشيم.
احيا پاشا يكي ديگر از اعضاي شوراي اموزش و پرورش دزفول نيز گفت:بايد بار رواني دانش آموزان در زمان كنكور موردتوجه قرار گيرد زيرا در روزهاي كنكور دانش آموزان از اضطراب و نگراني بسياري رنج مي برند و همين امر موجب كاهش عملكرد آنها خواهد شد.
وي افزود:بايد مشاوران مجربي در مدارس به كار گرفته شود تا دانش آموزان را در انتخاب رشته تحصيلي و رسيدن به وضعيت ايده آل رواني كمك كنند و مطابق با سليقه و استعداد خود تحصيل كنند.
وي افزود:نگرش مديران مدارس نيز بايد نسبت به رشته هاي تحصيلي تغيير كند زيرا در حال حاضر تحصيل در رشته هاي هنر و كارو دانش از نظر برخي مديران مدارس كسر شان محسوب مي شود كه اين نگرش منفي در آينده تحصيلي دانش آموزان مشكل ساز خواهد شد.
74 هزار دانش آموز دزفولي فصل امتحانات پايان سال تحصيلي را سپري مي كنند.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه