در ادامه در گزيده اي از اين گزارش مي خوانيم: قبل از برجام ميزان مبادلات اقتصادي ما با كشورهاي همسايه بسيار كم بود و دولت نهم و دهم نيز براي افزايش تجارت با كشورهايي چون افغانستان، تركيه، عراق و پاكستان برنامهريزي بلند مدت نكردند اما در دولت يازدهم اين روند تغيير كرد و مبادلات ايران با كشورهاي همسايه در اولويت تجار ايراني قرار گرفت.اين در حالي است كه تجارت با برخي از كشورهاي همسايه به دليل موقعيت نامناسب و نداشتن زيرساخت بسيار سخت است.بهعنوان مثال تجار در همكاري با عراق شرايط بسيار سختي دارند اما دولت با رايزنيهاي صورتگرفته شرايطي فراهم كرده است كه مبادلات تجاري دو كشور را از 8 ميليارد دلار به بيش از 12 ميليارد دلار برساند.
در حالي كه روند تجارت ايران با كشورهاي همسايه رو به بهبود است برخي كانديداها در دوره انتخابات رياست جمهوري اين موضوع را زير سؤال بردند و گفتند رابطه تجاري با همسايگان در دولت يازدهم افت كرد. برخي از كانديداها اظهار ميكردند اولويت دولت بايد ارتباط با كشورهاي همسايه باشد. با اين حال كارنامه تجاري دولت يازدهم نشان ميدهد كه در مدت 4 سال به غير از شروع دوباره همكاري با كشورهاي اروپايي، كشورهاي همسايه هم در اولويت قرار داشتند.
شايد همين توجه باعث شده است كه سرمايهگذاران خارجي با رغبت بيشتري به ايران بيايند تا با همكاري با شركتهاي ايراني به كشورهاي همسايه ايران هم دسترسي پيدا كنند.
**30درصد واردات افغانستان از ايران است
بر اين اساس سيد مجتبي موسويان مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت، قاره آسيا را مهمترين بازار صادراتي ايران دانست و گفت: در حال حاضر حدود 30 درصد از كل بازار وارداتي كشوري چون افغانستان در اختيار ايران قرار دارد.
وي در مورد كشور پاكستان هم توضيح داد: در مورد پاكستان با وجود آنكه بازاري 45 ميليارد دلاري براي واردات وجود دارد، تاكنون ايران توانسته 750 ميليون دلار از اين صادرات را به خود اختصاص دهد، به عبارت ديگر سهم ما از كالاهاي وارداتي اين كشور حدود سه درصد ميشود كه البته برنامه ريزي هاي متعددي براي افزايش اين سهم صورت گرفته است.
** برنامهريزي براي صادرات پنج ميليارد دلاري به پاكستان
مديركل دفتر بازرگاني آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به جمعيت 200 ميليوني كشور پاكستان و بازار خوبي كه ميتواند براي صادرات كشورهاي ديگر فراهم كند برنامهريزيهايي صورت گرفته تا از طريق مذاكرات تجاري و افزايش اقلام فهرست كالاهاي تعرفه ترجيحي بتوانيم ظرف پنج سال صادرات به اين كشور را تا حدود پنج ميليارد دلار افزايش دهيم.
مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت در ارتباط با تركيه نيز توضيح داد: حجم مبادلات ميان ايران و تركيه تا قبل از سال 1394 حدود 15 ميليارد دلار بود، اما براي مدتي به حدود 11 ميليارد دلار رسيد كه اين رقم در سال گذشته اندكي افزايش داشت، با وجود اين همچنان در حال تلاش هستيم تا حجم مبادلات دو كشور بار ديگر به عدد 15 ميليارد دلار بازگردد.
موسويان در بخش ديگري از صحبت هاي خود در مورد كالاهايي كه عمده صادرات ايران به كشورهاي همسايه را تشكيل ميدهند، اظهار كرد: در مورد كشور افغانستان محصولات غذايي و كشاورزي و مصالح ساختماني بخش قابل توجهي از صادرات ايران را تشكيل ميدهد كه در كشور پاكستان نيز محصولات صادراتي مشابهت زيادي به افغانستان دارند. در كشور تركيه نيز محصولات پتروشيمي، كشاورزي و تا حدي مواد غذايي از جمله محصولات كلان صادرات غيرنفتي به شمار ميروند.
** افزايش صادرات به آسيا و اقيانوسيه
وي همچنين متذكر شد: كشورهاي حوزه آسيا و اقيانوسيه طي سالهاي اخير در اكثر موارد با افزايش ميزان واردات خود از ايران مواجه بودهاند و در كشورهاي مختلفي مانند ويتنام، تايلند، چين، اندونزي، مالزي، هنگ كنگ و كره حجم واردات كالا از ايران افزايش داشته و تنها در كشور افغانستان طي سالگذشته 190 ميليون دلار كاهش صادرات داشتهايم، با وجود اين در مجموع حجم صادرات در اين بخش افزايشي قابل توجه داشته است.
وي ادامه داد:در سال 1395 حجم صادرات كالا در كشورهاي حوزه دفتر آسيا و اقيانوسيه رشدي بيش از هفت ميليارد دلار داشته و از 15.8 ميليارد دلار به 23.3 ميليارد دلار رسيده است.
موسويان در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به هدفگذاري رشد 25 درصدي صادرات كشور در سال جاري، كشورهاي حوزه دفتر آسيا و اقيانوسيه چه تأثيري ميتوانند داشته باشند، گفت:با توجه به اين هدفگذاري كشورهاي حوزه دفتر آسيا ميتوانند نقشي مهم در تحقق اين ميزان رشد داشته باشند، چرا كه در حال حاضر از ميان 10 كشوري كه بازارهاي بزرگ صادراتي ايران به شمار ميروند هفت كشور در قاره آسيا هستند و در نهايت ميتوان گفت آسيا مهم ترين مقصد صادراتي ايران به شمار ميرود.
*منبع: روزنامه ايران،1396،3،11
**گروه اطلاع رساني**9117**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
تهران- ايرنا- روزنامه ايران از روابط تجاري ايران و ديگر كشورها بعد از برجام به ارايه گزارشي پرداخت و نوشت: آسيا مهم ترين مقصد صادراتي ايران است. آمارها نشان ميدهد بعد از برجام به غير از آنكه ميزان مبادلات تجاري ايران با كشورهاي اروپايي افزايش پيدا كرده و ديگر ايران وارد كننده كالا از چين نيست در كشورهاي همسايه هم آثار خود را نشان داده است.