اولين همايش منطقه اي پيشگيري و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در كردستان برگزار مي شود

سنندج- ايرنا- معاون عذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: اولين همايش منطقه اي پيشگيري و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور، 14 تيرماه سال جاري در سنندج برگزار مي شود.

كامبيز حسن زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج افزود: اين همايش با حضور استان هاي كردستان، آذربايجان غربي، كرمانشاه، همدان و ايلام برگزار مي شود.
وي برگزاري اين همايش را نقطه عطفي در همكاري اين پنج استان براي مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور عنوان كرد و گفت: هدف از برگزاري اين همايش، ايجاد حساسيت در ميان جوانان، به ويژه بانوان در زمينه محصولات آرايشي، بهداشتي غيراستاندارد است.
او به محورهاي اين همايش نيز اشاره و اظهار كرد: بررسي چالش ها و راهكارهاي موجود در پيشگيري و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور، نقش مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در اقتصاد مقاومتي، بررسي آثار زيان بار مصرف كالاهاي قاچاق سلامت محور بر سلامت انسان از جمله محورهاي اين همايش است.
حسن زاده اضافه كرد: بيوتروريسم و قاچاق محصولات سلامت محور، تشريح فعاليت هاي صورت گرفته در استان هاي شركت كننده در همايش در اين حوزه، بررسي آثار برگزيده و تقدير از صاحبان آثار و تقدير از فعالان حوزه پيشگيري و مبارزه با قاچاق كالاي سلامت محور از ديگر محورهاي اين همايش است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي كردستان اضافه كرد: دانش آموزان ابتدايي، متوسطه اول و دوم مي توانند از طريق مدارس و آموزش و پرورش و دانشجويان نيز از طريق معاونت فرهنگي و دانشجويي دانشگاه ها، آثار خود را با محوريت' آثار زيان بار مصرف كالاهاي قاچاق سلامت محور' به اين همايش ارسال كنند.
حسن زاده ادامه داد: آنان تا 30 خرداد سال جاري مهلت دارند در بخش هاي طراحي، نقاشي، فيلم كوتاه، انشانويسي، روزنامه ديواري و مقاله نويسي آثار خود را ارسال كنند.
وي در ادامه به بحث بازرسي از مراكز عرضه محصولات آرايشي، بهداشتي اشاره و اظهار كرد: در سال گذشته، 889 مورد بازرسي در استان از اين مراكز صورت گرفت و در مجموع، در بخش هاي مختلف غذايي و دارويي، يك ميليارد و 550 ميليون ريال، محصولات قاچاق جمع آوري شد.
حسن زاده با بيان اينكه در حوزه كولبري اجازه ورود هيچ نوع محصول آرايشي، بهداشتي وجود ندارد ادامه داد: كالاهاي مكشوفه و توقيف شده سلامت محور در استان، معدوم مي شود.
وي، فرهنگ سازي عدم استفاده از محصولات آرايشي، بهداشتي قاچاق را در جامعه و به ويژه بين بانوان ضروري دانست و گفت: سال گذشته، 13 هزار و 500 نفر به صورت چهره به چهره در مدارس دخترانه مورد آموزش قرار گرفتند.
حسن زاده، دليل توجه بانوان به لوازم آرايشي، بهداشتي قاچاق را پايين بودن قيمت و ظاهر فريبنده آن عنوان كرد و افزود: توليدات كشور در اين حوزه ضعيف است؛ بنابراين بايد اجساس نياز و مسئوليت بيشتري براي توليد محصولات سلامت محور داخلي باكيفيت كنيم.
كردستان از استان هاي مرزي كشور است كه 227 كيلومتر مرز با شمال عراق، سه بازارچه و يك مرز رسمي و پنج معبر كولبري فعال با اجازه ورود 84 قلم كالا دارد.
7355/1904
**خبرنگار: وريا كرمي/انتشار دهنده: مسعود احمدي
** آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg