روزنامه جام جم دريادداشتي به قلم عباسعلي كدخدايي استاد دانشگاه و عضو شوراي نگهبان، نوشته است:اين يك نوع كجفهمي نسبت به مباني انقلاب اسلامي است كه دشمن سعي ميكند آن را منتسب به انقلابيون كند و از اين طريق، مباني انقلابيگري را مخدوش جلوه دهد.
انقلاب يعني تحول و دگرگوني، اما اين تحول و دگرگوني براساس مباني عقلي انجام ميشود. يعني جايي انقلاب صورت ميگيرد كه جامعه از مسير اصلي خود خارج شده باشد و حكم عقل سليم اين است كه با هدايت صحيح، جامعه به مسير اصلي خود برگردد. اين برگشت صحيح يعني انقلاب و خود اين مساله در حكم عقل سليم است. بازداشتن از حركت در مسير انحراف و غلط و البته بازگشت به مسير صحيح، ناشي از عقلانيت است. بنايراين ميتوانيم بگوييم كه انقلاب و انقلابي گري عين عقلانيت بوده و ادامه مسير اشتباه در مقابل عقلانيت قرار ميگيرد. در اين صورت اگر انقلابي صورت نگيرد خلاف عقل است.
انقلابي بودن و انقلابيگري يعني تشخيص بموقع براي تغيير به مسير اصلي. اين اقدام حسب نياز جامعه خواهد بود و حركتي صحيح در مسير رو به پيش است. امام خميني(ره) يك انقلابي اصيل بود به همين خاطر ايشان را معمار انقلاب اسلامي مينامند. اقدامات انقلابي ايشان جامعه ايران را به مسير اصلي برگرداند. تشخيص بموقع امام براي آمدن به ايران، تشكيل دولت موقت، اصرار بر تدوين قانون اساسي در اوايل انقلاب و... از جمله اقدامات انقلابي ايشان بود كه عقل سليم و گذشت زمان درستي آنها را به اثبات رساند.
امروز هم ما همچنان نيازمند حركتي انقلابي هستيم. حركتي كه مبتني بر نياز زمان خود باشد. اين حركت بايد بر اساس نياز جامعه ايران و اقدامات دشمنان انقلاب اسلامي باشد. بايد حركات دشمن را پيشبيني كرد و بر آن اساس تصميم صحيح گرفت. تصميمي كه در جهت منافع ملي و اسلامي نظام جمهوري اسلامي ايران باشد. امروز ميتوانيم مذاكره و تعامل كنيم و در عين حال انقلابي باشيم. حتي هزينه و فايده هم بايد براساس معيار انقلابيگري باشد. امروز مقاومت يك اصل عقلاني است كه تجربه بشري به درستي آن اذعان دارد.
مقاومت تا زماني كه هزينه كمتري دارد يقينا بهتر از تسليم و سازشي است كه براي هميشه اضمحلال را در پي دارد و بايد گفت مقاومت هم به صورت نرم و هم به صورت سخت، نتيجهبخش است. بنابراين انقلابيگري به معني شناخت موقعيت خود و شناخت موضع دشمن و سپس اتخاذ تصميم صحيح مبني بر چگونگي انجام اقدامات مناسب در مقابل دشمن است و اين عين عقلانيت است. اين به معناي انقلابيگري و تشخيص راه درست است. چه بسيار رفتارهاي منفعلانهاي كه در زرورقي تحت عنوان عقلانيت از تصميمگيرندگان جامعه سر زده و عاقبتي جز نابودي و اضمحلال را بهدنبال نداشته است. بنابراين در شرايط كنوني ما نيازمند اقدام انقلابي مبتني بر عقلانيت در امور داخلي و خارجي كشور هستيم.
*منبع:روزنامه جام جم،1396،3،16
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده:شهربانو جمعه
تهران- ايرنا- يكي از تحريفهايي كه نسبت به انقلاب اسلامي و مباني آن شده، اين است كه انقلاب و انقلابيگري را در مقابل عقل و عقلانيت قرار ميدهند كأنّه كه با ورود هر يك از اين مفاهيم، مفهوم ديگري از در بيرون ميرود.