۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82557083
T T
۰ نفر

چغندرقند كشاورزان خوزستاني مشتري ندارد

۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82557083
چغندرقند كشاورزان خوزستاني مشتري ندارد

دزفول - ايرنا - تكميل ظرفيت كارخانه هاي توليد شكر كشور موجب شده تا محصول چغندرقند كشاورزان خوزستاني در فصل برداشت اين محصول در مزرعه باقي بماند.

به گزارش ايرنا با آغاز برداشت محصول چغندرقند در شمال خوزستان از اريبهشت ماه ، اين محصول طبق توافق و قرار داد با كارخانه هاي چغندرقندي كشور به استان هاي اصفهان ، كرمانشاه ، همدان ، قزوين و كارخانه ياسوج ارسال شد اما مدتي است ارسال چغندرقند كشاورزان خوزستاني به اين كارخانه ها به دليل تكميل ظرفيت متوقف شده است.
رئيس انجمن صنفي كشاورزان شوش روز چهارشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا گفت:كشت چغندرقند پائيزه به عنوان يكي از كشت هاي استراتژيك مورد توجه وزارت جهاد كشاورزي بوده و چند سالي است پس از وقفه اي 10 ساله با استقبال مجدد كشاورزان در شمال استان خوزستان آغاز شده است.
عبدالرحيم رحيمي نيا احياي مجدد كشت چغندر قند در استان خوزستان را اقدامي در راستاي خودكفايي كشور در توليد شكر دانست و گفت:خوزستان شرايط بسيار خوبي براي كشت چغندرقند پاييزه دارد اما به علت تعطيلي 2 كارخانه قند استان خوزستان اين محصول به كارخانه هاي توليد شكر ساير استان هاي كشور ارسال مي شود.
وي اظهار كرد:طبق برنامه ريزي وزارت جهاد كشاورزي ،مديران شمال خوزستان و انجمن هاي صنفي كشاورزان از سال 92 با حضور كارخانه هاي ميهمان از استانهاي مختلف كشت استراتژيك چغندر قند مجددا در خوزستان احيا شده و با استقبال كشاورزان سطح زير كشت آن نيز افزايش يافته به طوريكه امسال 10 هزار و 200 هكتار چغندرقند در خوزستان كشت شد.
وي با بيان اينكه بيش از 99 درصد چغندرقند خوزستان عمدتا در شهرهاي شوش،دزفول و انديمشك كشت شده است گفت:به دليل نوع كشت و مسايل علمي و بهزراعي كشت چغندرقند پائيزه بعلت عملكرد و صرفه جويي در مصرف آب به اثبات رسيده است ضمن اينكه كشت اين محصول استراتژيك در بهبود عملكرد ذرت و گندم نيز موثر است به همين دليل كشت اين محصول مورد حمايت دولت قرار گرفته است.
رحيمي نيا اضافه كرد:پارسال يك هزار و 730 هكتار از اراضي كشاورزي شوش به كشت چغندرقند اختصاص يافت كه امسال با رشد سه برابري كشت توسط كشاورزان مواجه شديم ولي تحويل نگرفتن محصول از سوي كارخانه هاي طرف قرار داد به علت پائين بودن ظرفيت ، كشاورزان منطقه را نگران كرده است.
رئيس انجمن صنفي كشاورزان شوش بيان كرد:برداشت محصول چغندرقند از اول ارديبهشت ماه آغاز شده و تا پايان خردادماه ادامه دارد كه اگر برداشت محصول از مزرعه ديرتر انجام شود محصول گنديده شده و كشاورز و كارخانه متضرر خواهند شد .
وي گفت:افزايش كشت چغندرقند بيش از ظرفيت كارخانه هاي طرف قرار داد و از سويي آماده نبودن زيرساخت ها از جمله امكانات حمل و نقل در كنار گرماي هوا در اواخر بهار و اوايل تابستان به يك بحران براي كشاورزان چغندركار خوزستاني تبديل شده ضمن اينكه مسايل ديگري چون نحوه محاسبه قيمت چغندرقند و عدم پرداخت كمك كرايه حمل از سوي كارخانه ها و دير پرداخت شدن وجه چغندر تحويلي نگراني هاي شديدي براي تداوم اين كشت بوجود آورده است.
وي از مسئولان خواست در سياست گذاري ها و برنامه ريزي سال آينده از مديران انجمن هاي صنفي به عنوان نمايندگان كشاورزان استفاده كنند و با اصلاح قراردادهاي كشت كمك كرايه حمل محصول را نيز اعمال كنند .
وي گفت:مبناي محاسبه قيمت چغندرقند پائيزه بايد همچون سالهاي پيشين متفاوت از چغندرقند بهاره محاسبه شود.
رئيس انجمن صنفي كشاورزان شوش ادامه داد:بايد از كارخانه هاي ديگري كه ظرفيت پذيرش چغندرقند را دارند براي تحويل محصول توليدي استفاده شود تا بحران اجتماعي پيش نيايد كه در اين خصوص رايزني هايي صورت گرفته و مسئولان ارشد كشور بايد در اين خصوص مداخله كنند تا بحراني ايجاد نشود.
كارخانه قند دزفول به عنوان تنها كارخانه چغندرقندي شمال استان خوزستان در حالي آخرين مراحل بازسازي را پس از وقفه اي 10 ساله طي مي كند كه قرار بود اين كارخانه همزمان با آغاز برداشت چغندرقند در شمال استان خوزستان خرداد ماه امسال وارد مدار توليد شكر شود كه اين امر محقق نشد.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه