۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82560922
T T
۰ نفر
ساخت بيمارستان تنفسي 64 تختخوابي زابل 15 مرداد امسال پايان مي يابد

زاهدان - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زابل گفت: عمليات ساخت بيمارستان بيماران تنفسي 64 تختخوابي زابل بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته تا 15 مرداد سالجاري به پايان مي رسد.

دكتر علي اكبر نصيري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: عمليات ساخت اين بيمارستان به صورت جدي از اسفند سال 93 آغاز شده و تاكنون 85 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
وي افزود: هم اينك در حال تامين تجهيزات آن هستيم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متعهد شده به محض تكميل شدن اين بيمارستان نيروي انساني آن را تامين كند.
وي ادامه داد: اين بيمارستان شامل بخش هاي مختلف از جمله اتاق عمل، آي سي يو، آندوسكوپي، اتاق عمل سرپايي و اتاق ايزوله است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زابل گفت: همچنين بيمارستان ويژه سل توسط خيران اواخر سال 93 در منطقه سيستان كلنگ زده شده و تا كنون 85 تا 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است كه احتمال مي دهيم آن هم مرداد امسال به بهره برداري برسد.
نصيري افزود: اين بيمارستان 32 تختخوابي يك مركز تحقيقاتي، پژوهشي و درماني است كه بيماران مسلول در آن مورد درمان قرار مي گيرند.
وي اظهار داشت: آمار مبتلايان به بيماري سل در منطقه سيستان در چند سال اخير به حدود 400 مورد در سال كاهش يافته است.
وي تصريح كرد: سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هيرمند، نيمروز و هامون به عنوان كانون سل در ايران شناخته مي شود كه آمار مبتلايان به اين بيماري در مقايسه با ميانگين كشوري در اين منطقه بالاست.
وي ادامه داد: در گذشته هر ساله 500 مورد جديد در سيستان به بيماري سل مبتلا مي شدند كه با اقدامات خوب صورت گرفته در چند سال اخير اين آمار به حدود 400 مورد در سال كاهش يافته است.
وي افزود: طرح بيماريابي خانه به خانه سل با هدف تشخيص زود هنگام و درمان موثر در مراكز بهداشتي درماني و خانه هاي بهداشت سيستان به صورت ويژه در حال انجام است كه در صورت ادامه اين روند تا سال آينده آمار مبتلايان در منطقه باز هم كاهش مي يابد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زابل گفت: طوفان، سوتغذيه و مراجعه نكردن مردم براي شناسايي از عوامل مهم ابتلا به سل در منطقه سيستان است.
نصيري اظهار داشت: بيماري سل از ساليان گذشته در شهرهاي شمالي سيستان و بلوچستان وجود داشته و اكنون اين منطقه به كانون سل ايران تبديل شده است.
وي گفت: سرفه بيش از 2 هفته، تب، تعريق و سرفه هاي خلط آور از جمله علائم بيماري سل است و افراد مشكوك با مراجعه به مراكز بهداشتي و درماني و خانه هاي بهداشت مورد نمونه برداري قرار گرفته و نمونه ها در قوطي ها مخصوص جمع آوري و به آزمايشگاه سل منتقل مي شود.
وي افزود: پس از مثبت بودن نتيجه آزمايش دانشگاه علوم پزشكي زابل دوران درمان خود را به صورت رايگان بر روي بيمار مبتلا آغاز مي كند.
محمد مهدي گويا رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز چندي قبل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از رفع تحريم و خريد دستگاه تشخيص سريع سل پس از برجام خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 9 هزار بيمار مبتلا به سل در كشور شناسايي شد.
استان سيستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسيم شده كه شهرستانهاي شمالي شامل زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي زابل و شهرستانهاي زاهدان، ميرجاوه، خاش، سراوان، سيب و سوران، مهرستان، چابهار و كنارك زير نظر دانشگاه علوم پزشكي زاهدان و شهرستانهاي ايرانشهر، سرباز، نيكشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زير پوشش دانشكده علوم پزشكي ايرانشهر قرار دارد.
3042** خبرنگار و انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan