۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82561339
T T
۰ نفر
معاون سازمان راهداري از بكارگيري سامانه مديريت روسازي راه ها خبرداد

تهران - ايرنا - معاون سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي با اشاره به اهميت نگهداري راه هاي كشور از بكارگيري سامانه مديريت روسازي PMS با توجه به نيازها و ضروريت هاي سازمان راهداري خبرداد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي، عبدالهاشم حسن نيا افزود: در فاز اول اجراي اين پروژه قرار است 54 هزار كيلومتر راه كشور تحت پوشش اين سامانه قرار گيرد كه در حال حاضر به‌ صورت آزمايشي اين پروژه در استان چهارمحال و بختياري با بيش از 3 هزار كيلومتر راه در حال اجرا است.
وي اظهارداشت: در اين روش ارزيابي جاده كه براي اولين بار در خاورميانه اجرا مي‌شود، اسكنر از طريق دوربين HD و با توجه به كيفيت بالاي برداشت به ‌صورت عريض Wide وضعيت جاده را ارزيابي و برداشت مي‌كند و مي‌تواند انواع خرابي‌هاي سطح جاده و نوع خرابي‌ها را بهخوبي نشان دهد.
به گفته حسن نيا، با اين روش، كيفيت جاده، زمان نگهداري و نوع آسفالتي كه براي اصلاح، بهسازي و زيرسازي نياز است مشخص‌ شده و با در اختيار قراردادن اين اطلاعات به كارفرما، اقدام لازم درزمينهٔ برنامه ‌ريزي در جهت بازسازي روكش و ساير امور ضروري جاده انجام مي شود.
معاون سازمان راهداري تصريح كرد: سامانه مديريت روسازي PMS با توجه به نيازها و ضروريات سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي برنامه‌ريزي و طراحي‌ شده و بر اساس شاخص‌هاي بين‌المللي معتبر قابليت مديريت در سطح شبكه و پروژه هاي راهداري را داراست.
معاون سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به اينكه سالانه صدها ميليارد تومان به‌منظور نگهداري راه‌ها هزينه مي‌شود ، افزود : نگهداري راه‌ها ازاين‌جهت داراي اهميت است كه تعمير و نگهداري روسازي جاده‌ها، فعاليتي جاري است و راه‌هاي ساخته‌ شده در سال‌هاي دور، حتي تا چندين برابر اعتبار ساخت آن، هزينه نگهداري در بر خواهد داشت درواقع عدم برنامه‌ريزي در سطح شبكه و فقدان سيستم مديريت يكپارچه، مي‌تواند هدر رفت سرمايه را در بحث تعمير و نگهداري افزايش دهد، لذا در سال 95 سامانه مديريت روسازي PMS باهدف توزيع عادلانه و بهينه منابع با توجه به شناسايي مقاطع مستعد، در سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي با همكاري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و آزمايشگاه فني مكانيك خاك و مهندسين مشاور راه‌اندازي شد.
معاون راهداري سازمان راهداري و حمل ‌‌و نقل جاده‌اي با بيان اينكه ارزيابي جاده براي اولين بار در خاورميانه در داخل ايران اجرا مي‌شود، گفت: در فاز اول اجراي اين پروژه قرار است 54 هزار كيلومتر راه تحت پوشش قرار گيرد كه در حال حاضر به ‌صورت آزمايشي اين پروژه در استان چهارمحال و بختياري به اجرا درآمده است .
به گزارش ايرنا ، هم اكنون طول راهاي كشور به بيش از 210 هزار كيلومتر رسيده كه 34 هزار كيلومتر آن را راه هاي شرياني به خود اختصاص داده اند و اسكنر اين سامانه براي عكسبرداري سه‌ بعدي با استفاده از دوربين سرعت‌ بالا و مسافت سنج با سرعت 95 كيلومتر در ساعت خرابي‌هاي احتمالي و در حال گسترش جاده را تا عمق 25 سانتي‌متر آن برآورد مي‌كند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1579* خبرنگار: ايرج منصوري* انتشار : مرضيه فاتحي