۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۹
کد خبر: 82563864
T T
۰ نفر
صدور 20 ميليارد ريال صنايع دستي از گمركات استان كرمان

كرمان - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان با بيان اينكه امسال در حوزه بازرگاني صنايع دستي رتبه دوم كشور را كسب كرديم گفت: به ارزش 20 ميليارد ريال گليم و صنايع دستي طي سال گذشته از گمركات اين استان به خارج از كشور صادر شده است.

محمود وفايي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:علاوه بر اين صادرات طي مدت ياد شده 70 ميليارد ريال از صنايع دستي كرمان در نمايشگاه هاي صنايع دستي فروخته شد.
وي با اشاره به ظرفيت هاي بسيار بالاي كرمان در حوزه صنايع دستي تصريح كرد: رتبه كرمان در حوزه صنايع دستي در دولت تدبير و اميد با توجه به تعداد شاغلين و توليدات از رتبه 30 به دوم كشور ارتقا يافت كه بيانگر اهميت و شكوفايي اين حوزه است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: ارتباط خوبي بين فعالان حوزه صنايع دستي استان كرمان با بخش علمي و دانشگاه برقرار شده و نخستين
همايش حوزه صنايع دستي در سال گذشته در دانشگاه شهيد باهنر كرمان برگزار شد.
وي ادامه داد: استان كرمان در اعطاي تسهيلات مشاغل خانگي بسيار موفق عمل كرده و در سال گذشته بيش از هفت هزار نفر در رشته هاي مختلف صنايع دستي آموزش ديده اند كه با دريافت تسهيلات شرايط اشتغال آنها فراهم خواهد شد.
وفايي تصريح كرد: رشته هاي منسوخ شده صنايع دستي استان كرمان در چند سال گذشته و در دولت تدبير و اميد، با ايجاد نوآوري هاي جديد احيا و به چرخه توليد بازگشته تا با ورود به بازار به سبد خانوارها افزوده شود.
وي گفت: همچنين علاوه بر رشته هاي بومي صنايع دستي استان، رشته هاي شاخص استان هاي ديگر كشور نيز در استان كرمان راه اندازي شده است.
وي با اشاره به سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال گفت: خوشبختانه صنايع دستي و هنرهاي سنتي اين قابليت را دارند كه با كمترين سرمايه اشتغالزايي مناسبي را ايجاد كنند و يكي از محورهاي اصلي اقتصاد مقاومتي محسوب مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان بيان كرد: در حال حاضر نخستين بازارچه صنايع دستي استان كرمان در محل كاروانسراي گنجعليخان شهر كرمان با بيش از 40 غرفه داير و فعال است.
وي افزود: دومين بازارچه صنايع دستي استان كرمان با همكاري اداره كل اوقاف و امور خيريه كرمان در محل بازار قلعه محمود راه اندازي مي شود و تعدادي از مغازه هاي وقفي بازار قلعه محمود شهر كرمان پس از تعمير و مرمت تبديل به محل عرضه صنايع دستي مي شود.
وفايي گفت: موزه پته شهر كرمان در سال 95 افتتاح و روستاي بيدكردوئيه شهرستان بافت به عنوان روستاي ملي گليم چهل ماشوله معرفي شد.
وي با اشاره به ارسال پرونده روستاي بيدكردوئيه (شهرستان بافت) به شوراي شهرها و روستاهاي ملي صنايع دستي افزود: در حال حاضر پرونده اين روستا به عنوان روستاي ملي گليم چهل ماشوله مورد مطالعه قرار گرفته است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كرمان اظهار كرد: اين روستا بيش از 82 خانوار دارد كه 70 نفر از جمعيت روستاي بيدكردوئيه به توليد گليم مي پردازند و توليد ساليانه در اين روستا 350 فرد گليم در اندازه زرع و نيم است.
وي بيان كرد: همچنين مقدمات اوليه پرونده روستاي هوتك استان كرمان به عنوان روستاي ملي شالبافي نيز فراهم شده است.
وفايي افزود: هنر سنتي گليم بافي در سالهاي اخير به فراموشي سپرده شده بود كه با تلاش كارشناسان معاونت صنايع دستي بار ديگر احياء و به چرخه توليد بازگشت.
وي بيان كرد: 30 دستگاه شالبافي به هنرمندان روستاي هوتك طي سالهاي گذشته اهدا شده و در حال حاضر همين تعداد هنرمند در اين روستا به فعاليت شالبافي مشغول هستند.
وي ادامه داد: اين افراد مشمول تسهيلات مشاغل خانگي شده اند و سالانه بيش از 360 مترمربع شال در روستاي هوتك توسط هنرمندان صنايع دستي اين روستا توليد مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان تصريح كرد: با توجه به حضور بالاي هنرمندان اين رشته هنري و منحصر بفرد بودن، اين روستا شرايط لازم براي ملي شدن در اين زمينه را دارد.
وي با اشاره به ثبت ملي هنر سيس بافي در سال جاري افزود: اين هنر بومي در شهرستاهاي شرقي استان كرمان مانند بم، ريگان، فهرج و نرماشير توليد مي شود و يكي از رشته هاي صنايع دستي حصيري است كه با استفاده از رشته هايي كه در اطراف تنه درخت خرما مي رويد، توليد مي شود.
بيش از 90 هزار صنعتگر صنايع دستي در توليد و مشاغل مرتبط در استان كرمان فعاليت دارند.
منسوجات دستباف از قبيل قالي، فرش، پته، شال، گليم، ترمه و مصنوعات فلزي مسي و آهني، سنگ هاي قيمتي از صنايع دستي استان كرمان است كه آوازه جهاني دارد.
خبرنگار: داود رجبي بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسني
7437/3029
۰ نفر