۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۰۴
کد خبر: 82565502
T T
۰ نفر
نماينده آمريكا در آژانس: به برجام پايبند خواهيم بود

وين - ايرنا - «اندرو شوفر» نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه گفت: آمريكا به تعهدات خود در برجام پايبند خواهد بود.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني نمايندگي آمريكا در وين، شوفر در جلسه چهارشنبه شوراي حكام گفت: آمريكا در حال حاضر در حال بررسي دقيق (review) سياست خود در قبال ايران از جمله درباره برجام است و همزمان با اين بررسي، همچنان به تعهدات خود پايبند خواهيم بود.
وي افزود: از ايران نيز انتظار داريم كه تعهدات خود را با دقت اجرا كند.
نماينده آمريكا در ادامه اظهاراتي جهت دار گفت: در صورتي كه پرسش يا نگراني جديدي در ارتباط با فعاليت‌هاي هسته اي ايران از جمله در مورد فعاليت‌هاي بالقوه تسليحاتي بروز كند‌، آژانس علاوه بر اختيارات كامل پادماني از اختيارات گسترده‌تر فراهم شده طبق برجام نيز براي تحقيق درباره آنها برخوردار است.
وي افزود: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي تواند و بايد هرگونه نگراني جديد و معتبري درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران را پيگيري كند.
وي تصريح كرد، اطمينان داريم كه آژانس و بازرسان ماهر و حرفه‌اي آن اين كار را بطور مناسب انجام خواهند داد.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوري امريكا با وجود تمام لفاظي‌ها عليه برجام چاره‌اي جز پايبندي به اين سند بين‌المللي نداشته و آمريكا با بيان چنين موضع طلبكارانه‌اي تلاش مي‌كند عدم اجراي دقيق تعهدات آمريكا طبق برجام را به حاشيه ببرد.
«رضا نجفي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي اتمي در جلسه روز چهارشنبه شوراي حكام گفت: اجراي تعهدات برجام توسط آمريكا تاكنون براي ايران پذيرفتني نبوده و نيست و آمريكا بايد به تعهدات خود عمل كند.
نجفي تاكيد كرد: گزارش آژانس نشان مي‌دهد، ايران به تمام تعهدات خود عمل كرده اما تداوم برجام و پايداري آن منوط به اجراي متقابل و كامل تمام تعهدات توسط كشورهاي 1+5 است و اجراي تعهدات برجام توسط آمريكا تاكنون براي ايران پذيرفتني نبوده و نيست و آمريكا بايد به تعهدات خود عمل كند.
وي با بيان اينكه برجام رفع كامل همه تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و كليه تحريم‌هاي يك جانبه و چند جانبه مرتبط با هسته‌اي را تضمين كرده است، افزود: ما همزمان با ادامه عمل به تعهدات خود، با هوشياري اجراي تعهدات ساير دولت‌هاي طرف برجام را به منظور كسب اطمينان از پايداري توافق تحت نظر داريم.
اروپام**1078*شبس*1613* بابك جعفري**انتشار دهنده: عبدالله غفاري
۰ نفر