۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۹
کد خبر: 82566836
T T
۰ نفر
آيين هاي سوگواري شهادت امام علي عليه السلام در استان يزد برگزار شد

يزد - ايرنا - به مناسبت 21 رمضان سالروز شهادت حضرت امام علي عليه السلام آيين هاي عزاداري و سوگواري شهادت آن امام همام در شهرهاي مختلف استان دارالعباده يزد برگزار شد.

به گزارش ايرنا، به مناسبت سالروز شهادت حضرت علي (ع) نخستين امام شيعيان، مردم مومن ابركوه آيين هاي زنجير زني و سينه زني در سوگ مولود كعبه برگزار كردند.
به همين مناسبت مردم سوگوار و عزادار ابركوه مراسم سينه زني و زنجير زني را از تكاياي محلات مختلف شهر و روستاهاي اين شهرستان بطرف محافل مذهبي برگزار و درسوگ شهادت علي(ع) عزاداري كردند.
همچنين شب گذشته به مناسبت دومين شب قدر و شهادت حضرت علي (ع) مراسم احيا با حضور سخنرانان و مداحان اهل بيت (ع) در بيش از 80 مسجد ابركوه برگزار شد.
ابركوه با 51 هزار نفر جمعيت در140كيلومتري جنوب غربي شهر يزد واقع است.
7540/ خبرنگار: كارگر ابرقوئي
***
آيين نخل برداري شهادت امام علي (ع) در مهريز برگزار شد
آيين سنتي نخل برداري در سالروز شهادت مولاي متقيان حضرت امام علي (ع) روز جمعه در مهريز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، اين مراسم با حضور خيل عزاداران روزه دار در حسينيه هاي استهريج در شاه صفي الدين و همچنين در حسينيه چهارده معصوم (ع) در محله بغداد آباد مهريز برگزار شد .
در اين آيين هاي معنوي ابتدا دسته هاي عزادار به سبك سنتي به سوگواري و عزاداري در رثاي شهادت مظلومانه حضرت مولي الموحدين علي بن ابيطالب (ع) پرداختند و در ادامه سوگواران با قرار گرفتن در زير نخل ها، چند مرتبه با شور و شعور نخل هاي عزا را به دور حسينيه ها به چرخش درآوردند.
يكي از قديمي ترين آيين هاي عزاداري مردم استان يزد و مهريز نخل برداري است، آييني كه از ديرباز در سالروز شهادت ائمه اطهار (ع) توسط مردم اين خطه كويري انجام مي شود.
آيين نخل برداري در روز عاشورا، اربعين، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علي (ع) در حسينيه ها و تكاياي مهريز برگزار مي شود.
در مهريز 250 حسينيه وجود دارد و آيين نخل برداري همه ساله در مناسبت هاي مختلف در 50 حسينيه در شهر و مناطق روستايي مهريز برگزار مي شود.
مركز شهرستان مهريز در 30 كيلومتري يزد واقع شده است.
7541/ 6014/ خبرنگار:ندا سبحان زاده**انتشار : كاظم شاملو
irnayazdd@