۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82567623
T T
۰ نفر
كشف بيش از 30 شي‌ء تاريخي از يك سود جو در كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج - ايرنا - معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: بيش از 30 شي‌ء تاريخي از يك سود جو در مركز كهگيلويه و بويراحمد كشف و ضبط شد و تلاش براي شناسايي ديگر عوامل خريد و فروش اشياي تاريخي در ياسوج ادامه دارد.

مسعود شفيعي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود كه اين اشيا شامل دستبند طلا، آويز گردن با روكش طلا، گوشواره از جنس طلا، خنجر، انگشتر، حلقه با روكش طلا، قاشق مفرغي مجسمه مفرغي و مهره مربوط به دوره‌هاي تاريخي مربوط به هزار اول قبل از ميلاد و دوره اسلامي است.
وي تصريح كرد كه يكي از عوامل اين اقدام دستگير شده است و تلاش براي دستگيري افراد مرتبط ادامه دارد.
شفيعي گفت كه كارشناسان هم اكنون در حال برآورد ارزش ريالي اشياي كشف شده هستند.
معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد ابراز كرد كه سودجويان تعرض به اشيا و بناهاي تاريخي بين سه تا 10 سال حبس و تا 2 برابر قيمت آن جريمه مالي مي‌شوند.
سه هزار و 824 شيء تاريخي شامل سكه، ظروف سفال و فلزي و مربوط به دوره‌هاي عيلامي، هخامنش، اشكاني و ساساني در اين استان وجود دارد.
هم اكنون 301 اثر تاريخي مربوط به دوره‌هاي مختلف در موزه فعلي باستان شناسي ياسوج نگهداري مي‌شود كه يكي از شاخص‌ترين آنها تابوت سفالي مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد بوده كه در كشور منحصر به فرد است.
از اين تعداد 2 هزار و 237 قطعه آن ثبت شده، 444 در حال مطالعه و 76 شيء نيز بدل است.
كهگيلويه و بويراحمد داراي 2 هزار و 300 اثر تاريخي است.
خبرنگار: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: سيد ولي موسوي نژاد
/6110/8143