۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82567636
T T
۰ نفر
هدايت تحصيلي 61 هزار و 958 دانش آموز خوزستاني به پايه دهم

اهواز - ايرنا - معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش خوزستان گفت: هدايت تحصيلي 61 هزار و 958 دانش آموز خوزستاني در سال تحصيلي 97-96 و ورود آنها به پايه دهم انجام مي شود.

جمشيد كمايي شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: در سال تحصيلي 97-96 تمام دانش آموزان پايه نهم متوسطه اول استان با هدف جايابي در رشته هاي مختلف تحصيلي زير پوشش هدايت تحصيلي قرار مي گيرند.
وي گفت: هدايت تحصيلي دانش آموزان بدو ورود پايه دهم از سال 95 و با هدف شناسايي استعدادها، توانايي ها، علايق و ويژگي شخصيتي دانش آموزان در سراسر كشور انجام مي گيرد.
كمايي افزود: تسهيل فرآيند انتخاب رشته دانش آموزان، تعيين مسير حرفه اي و شغلي آنها و كمك به هدايت دانش آموزان بر اساس سياست هاي توسعه اي دانش آموزي از ديگر اهداف اجراي طرح هدايت تحصيلي است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با بيان اينكه دانش آموزان براي ورود به پايه دهم بايد از ساز و كار هدايت تحصيلي عبور كنند، خاطرنشان كرد: دانش آموزان پايه دهم مي توانند در يكي از رشته هاي شاخه نظري، فني حرفه اي و كاردانش ادامه تحصيل دهند و هدايت تحصيلي تنها مبناي كار ما براي كمك به دانش آموز در اين انتخاب است.
وي با بيان اينكه 2 ملاك اصلي در هدايت تحصيلي دانش آموزان نقش مهمي دارد، افزود: هدايت تحصيلي دانش آموزان بر مبناي توانايي و استعداد آنها و علاقه و رغبت آنها صورت مي گيرد.
كمايي گفت: در سرجمع دانش آموزان حق انتخاب رشته از 12 اولويت را خواهند داشت كه اين انتخاب بر مبناي نمره اكتسابي آنها در هدايت تحصيلي خواهد بود.
عضو شوراي معاونان آموزش و پرورش خوزستان با بيان اينكه در مجموع 100 امتياز براي هدايت تحصيلي دانش آموزان درنظرگرفته شده اظهار كرد: 10 نمره به نظر دانش آموز، پنج نمره به نظر والدين، 10 نمره به نظر دبيران دروس مرتبط، 10 نمره به نظر مشاوران و 30 نمره به آزمون هاي مشاوره اي دانش آموزان كه شامل آزمون سنجش توانايي دانش آموز و آزمون رغبت سنجي است.
كمايي افزود: 35 امتياز باقيمانده نيز مربوط به عملكرد تحصيلي دانش آموزان در دروس مرتبط با هر رشته تحصيلي است كه بر اساس نمره كتبي خرداد دانش آموز در هر درس لحاظ خواهد شد.
وي توضيح داد: چنانچه دانش آموز در عملكرد تحصيلي خود در درس مرتبط با رشته كف نمره لازم را به دست نياورد بررسي مشاوره اي براي وي لحاظ نخواهد شد.
وي افزود: اين دانش آموزان مي توانند درخواست آزمون مجدد تعيين رشته در دروس تاثيرگذار در تعيين رشته را بدهند و در صورت كسب حد نصاب لازم به رشته مورد علاقه خود وارد شود.
كمايي با اشاره به ساز و كار هدايت تحصيلي دانش آموزان، ادامه داد: بر اساس نتايج هدايت تحصيلي كه مبتني بر توانمندي و علاقه دانش آموزان و همچنين امكانات منطقه اي است، دانش آموزان به چهار گروه الف، ب، ج و د تقسيم مي شوند كه نتيجه هدايت تحصيلي هر فرد و نحوه چينش اولويت هاي وي از طريق فرم شماره هفت به هر فرد اطلاع داده خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه همه دانش آموزان پايه نهم خوزستان كه حايز شرايط قبولي هستند بايد از 15 تير با مراجعه به مدرسه نسبت به دريافت فرم هدايت تحصيلي اقدام كنند، افزود:دانش آموزان بر اساس اينكه در كدام يك از گروه هاي چهارگانه قرار مي گيرند بايد به مراكز ثبت نام واقع در دبيرستان متوسطه دوم خوزستان مراجعه كنند.
وي گفت:ملاك تقسيم بندي دانش آموزان به گروه هاي چهارگانه،نمره اكتسابي آنها در هدايت تحصيلي است؛دانش آموزاني كه در گروه الف قرار مي گيرند افرادي هستند كه تمام شرايط را كسب كرده و براي انتخاب رشته در اولويت ثبت نام هستند؛دانش آموزاني كه در گروه هاي ب، ج و د قرار مي گيرند در اولويت بعدي ثبت نام و پس از ثبت نام دانش آموزان گروه الف هستند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به چالش ها و اشكالات طرح هدايت تحصيلي در سال تحصيلي گذشته، بيان كرد: در سال نخست اجراي طرح ما با 2 مشكل عمده روبه رو شديم كه يكي نبودتعيين حد نصاب علمي براي رشته هاي مختلف و همچنين مهيا نبودن شرايط و نبود ظرفيت كافي براي ثبت نام دانش آموزان مستعد بود كه در سال جديد اجراي طرح اين مشكلات برطرف شده اند.
وي با بيان اينكه در سال تحصيلي گذشته تعداد 58 هزار و 602 دانش آموز پايه دهم ثبت نام كردند، خاطرنشان كرد: از اين تعداد دانش آموزان پايه دهم، تعداد 38 هزار و 261 نفر در شاخه نظري و تعداد 19 هزار و 233 نفر در شاخه فني و حرفه اي و كاردانش ثبت نام كردند.
كمايي ادامه داد: با توجه به ظرفيت بالاي خوزستان در بخش هاي صنعتي، كشاورزي و ذخاير نفتي، توسعه رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش و تربيت مهندسان ضرورتي اجتناب ناپذير است بر همين اساس رويكرد آموزش و پرورش خوزستان بايد رويكردي مهارت محور و با اولويت تربيت نيروي كار ماهر و نيمه ماهر براي جوابگويي به بازار كار خوزستان باشد.
وي گفت: با وجود مشكلات عمده اي كه در توسعه و تجهيز مدارس فني و حرفه اي و كاردانش داشتيم شاهد استقبال گسترده دانش آموزان از اين مدارس هستيم و اين استقبال به ويژه در حوزه پسران بيشتر نمود پيدا كرده است.
7158 /6037
خبرنگار: زينب فرحاني ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي