۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۱
کد خبر: 82567984
T T
۰ نفر
استاندار چهارمحال و بختياري : ذبح دام فقط  به صورت صنعتي انجام شود

شهركرد – ايرنا – استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به ممنوعيت ذبح دام به صورت سنتي گفت:ذبح سنتي دام در اين استان از سوي برخي از مردم بايد در كشتارگاه صنعتي جونقان انجام شود.

به گزارش ايرنا، قاسم سليماني دشتكي روز شنبه در پنجاه و هفتمين كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي چهارمحال و بختياري تاكيد كرد: با توجه به خطر تب كريمه كنگو ، بايد كشتارهاي سنتي شهر سودجان در شهرستان شهركرد، شهر كاج در شهرستان اردل و روستاي بارده در شهرستان بن از طريق كشتارگاه صنعتي جونقان صورت گيرد.
وي با اشاره به اهميت سلامت مردم جامعه و لزوم كشتار بهداشتي دام افزود: فرمانداران شهرستان هاي 9 گانه چهارمحال و بختياري به ويژه فرمانداران شهركرد، اردل و بن بايد با قدرت نسبت به اجرايي شدن كشتار موقت از طريق كشتارگاه صنعتي جونقان اقدام كنند.
سليماني دشتكي به پيشرفت فيزيكي 60 درصدي احداث كشتارگاه بارده در شهرستان بن اشاره و تصريح كرد: برنامه ريزي و تسهيل شرايط به منظور تكميل و بهره برداري اين كشتارگاه در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي چهارمحال و بختياري مطرح مي شود.
وي يادآور شد: امسال در توزيع اعتبارات توجه ويژه اي به بخش بهداشت و درمان چهارمحال و بختياري شده و بودجه استاني اين حوزه از 30 به 95 ميليارد ريال افزايش يافته است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال و بختياري نيز گفت: ابتلاي يك نفر در شهرستان بروجن به تب كريمه كنگو ، ثابت و به منظور جلوگيري از شيوع اين بيماري اقدامات لازم انجام شد.
ارسلان خالدي فر اظهار كرد: ابتلاي انسان به تب كريمه كنگو تا 30 درصد خطر مرگ و مير دارد.
وي افزود: تماس با خون آلوده، قطعه قطعه كردن و ذبح از عوامل انتقال ويروس تب، سردرد، گيجي، كمردرد، استفراغ، اسهال، درد شكم، خونريزي، انعقاد و لخته خون از علائم تب كريمه كنگو محسوب مي شود.
خالدي فر تاكيد كرد: به منظور جلوگيري از ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو بايد گوشت قبل از پخت 24 ساعت در يخچال نگهداري و سپس به صورت مغزپخت مورد استفاده قرار گيرد.
وي يادآور شد: استفاده خام گوشت، جگر و يا ساير قسمت هاي لاشه خطر ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو را افزايش مي دهد.
مديركل دامپزشكي چهارمحال و بختياري نيز گفت: به منظور جلوگيري از شيوع بيماري تب كريمه كنگو 990 ميليون ريال براي سم پاشي و سم زدايي مناطق مشكوك به آلودگي هزينه شده است.
عبدالمحمد نجاتي تصريح كرد: ويروس تب كريمه كنگو در كنه 800 روز ماندگاري داشته و قابل انقال به نسل هاي بعد است.
وي با اشاره به خطر ابتلاي دامداران، دامپزشكان و فعالان كستارگاه ها به تب كريمه كنگو افزود: به همين منظور بايستي تمامي موارد بهداشتي از سوي اين افراد رعايت شود.
معاون خدمت شهري شهرداري شهركرد نيز گفت: سازمان مديريت پسماند اين شهرداري تا يك ماه ديگر تشكيل و فعال مي شود.
محمدرضا محمديان دهكردي اظهار كرد: با تشكيل و فعال شدن سازمان مديريت پسماند شهرداري شهركرد وضعيت بهداشت مركز چهارمحال و بختياري در بخشه اي مختلف كيفي و كمي ارتقاء مي يابد.
تدوين برنامه جامع سلامت چهارمحال و بختياري و اجراي طرح سه شنبه بدون خودرو در راستاي برنامه توسعه ورزش همگاني، به منظور كاهش آلودگي هوا و ارتقاي وضعيت سلامت مردم از مهمترين برنامه هاي كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي در نيمه نخست امسال محسوب مي شود.
در برخي از روستاهاي چهارمحال و بختياري هنوز تعدادي از مردم به صورت سنتي به ذبح دام مي پردازند كه بارها از سوي مسوولان در اين زمينه به مردم آگاه سازي شده است و اين ذبح براي مصارف خانگي از سوي برخي روستاييان و عشاير انجام مي شود.
خبرنگار: وحيد رئيسي دهكردي** انتشار دهنده: محمود رئيسي
7362/2097