۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82568476
T T
۰ نفر
اهميت حفظ محيط زيست/ صنايع فولادي، مهمترين عامل آلودگي هوا در اشكذر

يزد ـ ايرنا ـ محيطي كه انسان را احاطه نموده و به او اجازه زندگي داده به وسيله همين انسان به طور نگران كننده اي مورد تهديد قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا اكنون ما در زماني زندگي مي كنيم كه مسئله آلودگي محيط زيست به خاطر رشد سريع جمعيت، صنعت و محدوديتهاي منابع طبيعي بيش از پيش مورد توجه كارشناسان واقع شده و همچنين به شكل يك مسئله قابل لمس مورد توجه عامه مردم قرار گرفته است.
در جوامع امروزي اهميت حفاظت محيط زيست امري ضروري و بديهي به نظر مي رسد و بدون شك اقدام و اجراي هر گونه برنامه نياز به دانش كافي و شناخت لازم از محيط زيست و آلاينده هاي آن دارد.
بحران هاي زيست محيطي ناشي از آلودگي ها هم اكنون بسياري از كشورها را به طرز خطرناكي تهديد مي كند از اين رو كشورها با حفاظت جدي و منطقي از محيط زيست خود و برنامه ريزي هاي علمي مي توانند اين بحران هاي زيست محيطي را كنترل نمايند.
با توجه به تاثير محيط زيست در زندگي و به طبع آن بقاي انسان، حفاظت از محيط زيست امري ضروري تلقي مي شود از اين رو براي دستيابي به اين هدف، شناخت مواردي كه زمينه آلودگي محيط زيست را فراهم مي كنند بديهي به نظر مي رسد.
شهرستان اشكذر در استان يزد از جمله مناطقي است كه ميزان الايندگي آنها بعلت وجود صنايع مختلف و بويژه فولاد، بالاست.
با توجه به اينكه اين شهرستان بعلت وجود صنايع متعدد بعنوان يك شهرستان صنعتي به حساب مي آيد، بعنوان يكي از مناطق آلوده كشور به علت وجود صنايع آلاينده فولاد نيز شناخته شده و از اين رو آگاهي و شناخت عوامل موثر در آلودگي زيست محيطي اين منطقه مهم جلوه مي كند.
زيرا بدين وسيله مي توان اين عوامل را كاهش داده و براي حذف آنها تدابير مهمي را انديشيد و در راستاي حفظ محيط زيست برآمد.
مهمترين منابع آلوده كننده هوا در شهرستان اشكذر صنايع فولادي مستقر در اين شهرستان است كه در اين راستا شوراي سلامت شهرستان طي جلسات متعدد با حضور دستگاه هاي مرتبط از جمله محيط زيست راهكارهاي اساسي براي كاهش اين آلايندگي صنعتي طي مصوباتي مطرح نموده و درصدد رفع اين آلايندگي هاست.
رييس محيط زيست اين شهرستان در اين زمينه اظهار كرد: با توجه به اينكه تمام واحدهاي فولادي شهرك فولاد اين شهرستان در ليست صنايع آلاينده استان قرار دارد اين اداره با همكاري دستگاه هاي مرتبط اقدام به تعطيلي دو واحد آلاينده در اين منطقه نموده و به واحدهاي مذكور به منظور تكميل و نصب سيستم هاي كنترل آلودگي مهلت داده شده است .
دامون سليماني زاده خاطر نشان كرد: در سه سال اخير روند برنامه ريزي اداره كل محيط زيست استان در محور مهريز ـ عقدا به گونه اي بوده كه با همراهي تيم سياسي و اجرايي استان و مشاركت ساير ارگانهاي زيربط مجوز واحدهاي بزرگ و آلاينده از جمله فولاد، كاشي و آجر در محورهاي ياد شده و همچنين شهرستان اشكذر صادر نگرديده كه اين اقدام در دو دهه اخير بي سابقه بوده است.
وي تصريح نمود: واحدهاي كاشي و سراميك شهرستان اشكذر در زمره واحدهاي مطلوب به لحاظ رعايت قوانين و مقررات و نيز كنترل آلودگي هاي زيست محيطي است كه گواه اين موضوع نتيجه تست و اندازه گيري متداوم صورت پذيرفته ، پايش و بازرسي هاي مداوم و نيز اقدام هاي موثر در رفع آلودگي قسمت هاي آلاينده است.
وي يادآور شد: كوره هاي اجر پزي اين شهرستان با برنامه ريزي مدون طي سه سال اخير همگي تغيير سوخت يافته و از سوخت آلاينده مازوت به سوخت گاز مجهز شده، همچنين براي اولين بار در كشور كوره هاي آجر پزي داراي فيلتر ( سيستم كنترل آلودگي هوا ) شده اند كه اين امر موجب كاهش آلايندگي اين واحدها در اين شهرستان شده است .
سليماني زاده اظهار كرد: نظارت و پايش واحدهاي آلاينده شهرستان اشكذر از سوي نمايندگي محيط زيست در اين شهرستان به همراهي تيم نظارت و پايش اداره كل محيط زيست استان صورت مي پذيرد و در صورت مواجه با آلودگي مستمر واحدها در اين منطقه به واحدهاي متخلف و آلاينده اخطار داده شده و در صورت عدم رفع آلودگي، ضمن قرار گيري واحد در ليست صنايع آلاينده پيگيري قانوني آن مورد نظر قرار مي گيرد.
در شهرستان اشكذر بيش از 650 واحد صنعتي كوچك و بزرگ مستقر است.
مركز شهرستان اشكذر در 20 كيلومتري استان يزد قرار دارد.
7546/ 6197 خبرنگار: سعيده السادات خاتمي ** انتشار: فلاح