۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82568485
T T
۰ نفر

احياي صنايع دستي راهي ارزان براي ايجاد اشتغال

۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82568485
احياي صنايع دستي راهي ارزان براي ايجاد اشتغال

روزنامه امروز خراسان جنوبي روز يكشنبه 28 خرداد ماه 96 در مطلبي با عنوان « احياي صنايع دستي راهي ارزان براي ايجاد اشتغال » به قلم حميدي، نوشت: كم هزينه بودن، آموزش كوتاه مدت، بازار و ارزش افزوده مناسب از ويژگي هاي صنايع دستي است و از اين رو احياي صنايع دستي مي تواند اقتصاد مقاومتي را جامه عمل بپوشاند.

در ادامه مطلب آمده است: خراسان جنوبي با ظرفيت هاي بالقوه اي كه در عرصه هايي چون صنايع دستي دارد مي تواند در اجرايي كردن اقتصاد مقاومتي و كاهش بيكاري سهمي به سزا داشته باشد.
چرا كه براي كارآفريني در بخش صنايع دستي تنها به 5 تا 15 ميليون تومان نياز است در صورتي كه براي سرمايه گذاري در بخش صنعت حداقل به 50 ميليون تومان نياز است.
در خراسان جنوبي به اذعان معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان 80 رشته صنايع دستي شناسايي شده كه از اين تعداد 40 رشته فعال و 15 رشته نيمه فعال است و طي سال هاي گذشته نيز تعداد زيادي از رشته هاي منسوخ شده به همت مردم در نقاط مختلف بويژه در روستاها احيا شده و توانسته ارزش افزوده زيادي را عايد استان كند.
عباس زاده به تعدادي از اين رشته هاي احيا شده، اشاره كرد و افزود: پلاس بافي قاين، گيوه دوزي طبس، برك بافي مود، زيلوبافي فردوس، چادر شب بافي سرايان، عبابافي نهبندان، پخل بافي بشرويه و... از جمله رشته هاي منسوخ شده اي هستند كه طي سال هاي گذشته دوباره زنده شده اند.
وي احياي صنايع دستي را گامي در تحقق اقتصاد مقاومتي مي داند و معتقد است: بايد با تجهيز به علم روز توليدات هنرمندان را به سمت نيازهاي روز جامعه سوق دهيم و بايد صنايع دستي را به خصوص در روستاها احيا كنيم و زمينه اشتغال را براي نسل جوان در ادامه راه گذشتگان فراهم كنيم.
وي مشكل اصلي صنايع دستي را نبود بازار عرضه مناسب و بازاريابي درست محصولات مي داند و مي گويد: بايد با ايجاد زمينه براي حضور نخبگان فرهنگي و علمي در كنار نخبگان هنري زمينه توسعه و رونق صنايع دستي استان را فراهم كنيم.

** صدور 26 فقره پرونده پشتيبان از ابتداي امسال
وي صدور 26 فقره پرونده پشتيبان از ابتداي امسال براي كارگاه هاي صنايع دستي را با اشتغالزايي براي 250 نفر دليلي بر وجود متقاضي و علاقه مند در اين رشته ها عنوان كرد و گفت: براي ثبت پروانه انفرادي و صدور كارگاه توليدي و كارت صنعتگري براي استان در سال جاري 400 سهميه تعريف شده است.
او آينده صنايع دستي در استان را روشن مي داند و مي گويد: الان گسترش صنايع دستي در مناطق روستايي به يك دغدغه تبديل شده است.

** احياي رشته برك بافي و عبابافي در نهبندان
مسئول ميراث فرهنگي و صنايع دستي نهبندان در گفت وگو با خبرنگار ما از احياي رشته هاي برك بافي و عبابافي در اين شهرستان خبر داد و گفت: در رشته عبابافي هنوز به توليد گسترده نرسيده ايم چرا كه مواد اوليه آن گران و كم است و بخش خصوصي رغبت چنداني براي ورود به آن ندارد.
حسين شباني با بيان اينكه بافت پارچه عبا شرايط خاصي مي طلبد و كسي تمايل چنداني براي استفاده از آن ندارد، افزود: تا جا افتادن اين رشته به زمان نياز داريم.

** گراني مواد اوليه برك بافي
وي از بافت 5 تا 6 متر برك خبر داد و با اشاره به گران بودن مواد اوليه اين رشته ادامه داد: مواد اوليه برك بافي كه همان كورگ است كيلويي 100 تا 150 هزار تومان خريد و فروش مي شود بنابراين هنرمند بايد حداقل 10 كيلو مواد اوليه براي شروع كار داشته باشد .
او با اشاره به خام فروشي كورگ در اين شهرستان گفت: يك دامدار ممكن است سالانه 30 تا 40 كيلو كورگ توليد كند و آن را به صورت خام بفروشد چرا كه با رشته برك بافي آشنايي ندارد.
شباني به احياي رشته پارچه بافي در اين شهرستان اشاره مي كند و مي گويد: حداقل 60 صنعتگر در اين رشته فعالند و به كشورهاي حاشيه خليج فارس، افغانستان و پاكستان صادرات داريم.
وي به موفقيت هنرمندان اين شهرستان در رشته جاجيم بافي اشاره مي كند و ادامه مي دهد: هم چنين در تراش سنگ شهرستان جايگاه خوبي دارد و تلاش داريم اين رشته نيز بيشتر احيا شود.

** قلم زني امسال احيا مي شود
رئيس اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي طبس نيز از احياي گيوه دوزي و حصير بافي در اين شهرستان خبر داد و گفت: براي سال جاري احياي رشته قلم زني و مس گري را در دستور كار داريم.
رسول بهبهاني با بيان اينكه هدف ما تبديل هر خانه در مناطق روستايي به يك كارگاه صنايع دستي است، افزود: در رشته حصير بافي در روستاهاي نايبند و كريج به توليد رسيده ايم.
وي وضعيت صنايع دستي در اين شهرستان را خوب ارزيابي كرد و ادامه داد: 28 سال طبس فاقد ساز وكار اداري درحوزه صنايع دستي بوده و الان 10 سال است كه جايگاه اداري پيدا كرده و اميد مي رود روز به روز صنايع دستي توسعه يابد.

** احياي رشته هاي پخل بافي و سفره آردي در بشرويه
مسئول ميراث فرهنگي بشرويه نيز از احياي رشته پخل بافي، جاجيم بافي و سفره آردي در اين شهرستان خبر داد و گفت: براي فروش محصولات مشكلي نداريم.
امير سليماني با بيان اينكه تسهيلات خوبي براي راه اندازي رشته هاي صنايع دستي پرداخت مي شود، افزود: فعلا صادرات نداريم اما در آينده براي اين حوزه برنامه ريزي خواهيم كرد.

** احياي برك بافي بعد از 15 سال در مود
مسئول ميراث فرهنگي سربيشه نيز به احياي رشته برك بافي بعد از حدود 15 سال و كرباس بافي در اين شهرستان اشاره كرد و گفت: بزودي خانه برك در خانه تاريخي كيهان در شهر مود راه اندازي مي شود.
اتفاقي از راه اندازي كارگاه هاي تجميعي به صورت پايلوت در روستاهاي اين شهرستان خبر داد و افزود: هدف از اين اقدام ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي است.

** صنايع دستي جزو زندگي مردم در سربيشه
وي با بيان اينكه تا پايان سال تلاش داريم بازارچه صنايع دستي دائمي شهرستان را در محل پارك فجر راه اندازي كنيم، ادامه داد: خوشبختانه در سربيشه صنايع دستي جزو زندگي مردم شده و 145 كارگاه شناسنامه دار داريم ولي براي فروش مشكلاتي وجود دارد كه بايد در سطح استان چاره انديشي شود.

** استاد كار داريم مواد اوليه كم داريم
مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي خوسف نيز از احياي رشته پنبه مله در اين شهرستان خبر داد و گفت: اين نوع پنبه با توجه به اينكه رنگ خاصي دارد بايد كشت شود و ما در سال گذشته مقداري كاشت كرده ايم و سالانه به سطح زير كشت اضافه مي كنيم.
صالحي با بيان اينكه بازار فروش محصولات بافته شده از پنبه مله كه جانماز، لباس و ... است، خوب مي باشد، افزود: متقاضي داريم ولي با توجه به كم بودن مواد اوليه ميزان فروش بسته به ميزان توليد دارد.
وي به احياي رشته هاي گليم بافي، سفالگري، جاجيم بافي، سنگ تراشي و ... در اين شهرستان اشاره كرد و ادامه داد: در رشته جاجيم بافي خام فروشي مواد اوليه را داريم.

** احياي زيلو بافي و پارچه بافي در فردوس
كارشناس صنايع دستي ميراث فرهنگي فردوس نيز از احياي پارچه بافي، زيلوبافي و گيوه دوزي در اين شهرستان خبر داد و گفت: براي زيلوبافي يك صنعتگر را به خانه زيلوي ميبد يزد براي آموزش فرستاده ايم.
شكرگزار با بيان اينكه نمايشگاه دائمي صنايع دستي نداريم، افزود: در اين شهرستان 57 رشته صنايع دستي شناسايي شده اند كه 32 رشته الان فعال و 650 نفر مشغول كار شده اند.

** حوله بافي و چادر شب بافي در سرايان
مسئول ميراث فرهنگي سرايان نيز از احياي كامل حوله بافي، چادر شب بافي و پخل بافي در اين شهرستان خبر داد و گفت: صنعتگران از احياي اين رشته ها رضايت دارند.
در 11 شهرستان استان به تناسب جغرافياي محل زندگي شاهد احياي رشته هاي مختلف صنايع دستي هستيم كه روز به روز هم رونق بيشتري بدست مي آورند و بايد براي حفظ اين موقعيت در راستاي بازار فروش اين محصولات چاره انديشي شود و براي تامين مواد اوليه برخي رشته ها نيز صنعتگران را ياري جست.
سايت ايرنا خراسان جنوبي www.irna.ir/skhorasan
كانال اطلاع رساني : http://telegram.me/birjand
3215*6054*خبرنگار- محمدرسول ابراهيمي اسفدن*انتشاردهنده - مريم پنجابي