«الاخبار» لبنان: پیام های فرامرزی ایران؛ جاده دیرالزور تنگ تر می شود

بیروت- ایرنا – روزنامه «الاخبار» لبنان روز دوشنبه با اختصاص تیتر نخست خود به شلیك موشك ایران به مقر داعش در دیرالزور، این اقدام را مرتبط با دیگر تحولات در سوریه از جمله پیشروی های اخیر ارتش از یك سو و تلاش آمریكا برای تغییر موازنه از سوی دیگر دانست.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: در شرایطی كه ارتش سوریه و متحدان آن به عملیات خود در محورهای مختلف تا رسیدن به دیرالزور ادامه می دهند، اقدام روز گذشته نیروهای ائتلاف بین المللی در سرنگون ساختن یك جنگنده سوری در منطقه الرصافه و نیز ورود موشك های ایران به میدان مبارزه با داعش صحنه را تكمیل كرد.
الاخبار افزود: ارتش سوریه و متحدان در محورهای مختلف مسیر خود را به سمت دیرالزور ادامه می دهند. پیكان عملیات نظامی در حومه جنوبی الرقه همچنان به سمت الرصافه نشانه رفته است و هر لحظه احتمال ورود به این شهر مطرح است. عملیات مقدماتی به سمت السخنه (حومه شرقی حمص و دروازه مرزهای اداری بین حمص و دیرالزور) همچنان در حال انجام است. همزمان، ارتش و متحدان تلاش دارند محدوده سیطره خود بر حومه جنوب شرقی حمص را كه به نوبه خود دروازه ورود به حومه جنوبی دیرالزور به شمار می آید گسترش دهند. عملیات نظامی نیروهای عراقی را نیز نباید از عملیات ارتش سوریه جدا دانست.

*تلاش آمریكا برای تنش آفرینی
به نوشته الاخبار، با وجود اینكه ارتش سوریه به طور كلی تا این لحظه در میدان های صحرای شرق كشور دست بالا داشته اما با هر پیشروی جدید ارتش چشم ها به واكنش احتمالی آمریكا دوخته می شود. واشنگتن تا همین اواخر همواره تاكید می كرد كه جز در موقعیت دفاعی قصد حمله به نیروهای سوریه را ندارد، حتی در حمله به نیروهای سوریه در اطراف التنف نیز همین چارچوب را بهانه قرار داد. اما اقدام روز گذشته نیروهای ائتلاف بین المللی در سرنگون ساختن جنگنده سوری در منطقه الرصافه این احتمال را مطرح می كند كه آمریكا به تغییر قواعد درگیری در سوریه متوسل شود.
الاخبار ادامه داد: این اتفاق در راستای سلسله اقدامات تنش آفرینی بود كه آمریكا پس از تلاش نیروهای سوریه برای پیشروی به سمت ام الصلابه در پیش گرفت كه در راس این اقدامات، مستقر كردن سامانه موشكی «هیمارس» در التنف بود. علاوه بر اینكه سخنانی درباره احتمال انتقال گروه ها مسلح سوری جدید به سمت التنف مطرح می شود كه در صورت عملی شدن، می تواند مقدمه ای برای عملكرد میدانی جدید آمریكا باشد. البته گزینه ورود زمینی مستقیم آمریكا برای مقابله با ارتش سوریه و متحدان آن تا كنون بعید به نظر می رسد اما با افزایش صحبت از این گزینه در رسانه های غربی، باید به چشم یك گزینه احتمالی به آن نگاه كرد.

*حمله موشكی سپاه
این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: در چنین فضای تنش آلود و پیام های موشكی، خبر شلیك دو موشك از سوی ایران به مقر داعش در دیرالزور منتشر شد. این اقدام بی سابقه، حاوی پیام هایی بود كه از افزایش تنش بین آمریكا و ایران در میدان های سوریه حكایت می كند.
در بیانیه سپاه پاسداران در این خصوص آمده است: «در واكنش به جنایت داعش در تهران در تاریخ هفتم ژوئن، یك مركز فرماندهی و مركز پشتیبانی تروریست های تكیری در منطقه دیرالزور هدف قرار گرفت.»
این بیانیه افزود: موشك های زمین به زمین از پایگاه موشكی سپاه پاسداران در استان های كرمانشاه و كردستان (واقع در غرب ایران) شلیك شد.
الاخبار افزود: سید علی خامنه ای رهبر انقلاب روز گذشته دروغ های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا علیه ایران را «تهدیدهای پوچ» خواند و تاكید كه كشورش برای این افتراها ارزشی قائل نیست. وی در دیدار با جمعی از خانواده های شهدای مدافع مرزها اظهار داشت: آمریكایی ها بارها برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش كرده اند اما چیزی جز شكست عایدشان نشده است.
آیت الله خامنه ای با بیان اینكه «آمریكایی ها ملت ایران را نشناخته اند» مسئولان آمریكایی را تازه كار و بی تجربه خواند.
روزنامه الاخبار در پایان نوشت: ژنرال مسعود جزائری سخنگوی نیروهای مسلح ایران در همین رابطه اعلام كرد «اگر آمریكا شیوه خود را تغییر ندهد ما او را مجبور به این كار خواهیم كرد.» همچنین حسین امیرعبداللهیان معاون سابق وزیر خارجه ایران نیز پس از حمله موشكی ایران به داعش در صفحه خود نوشت: «این كار صرفا یك هشدار نرم بود.»
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی