۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۱
کد خبر: 82570974
T T
۰ نفر
برخي اطلاعات شبكه مجازي غلط است/كلسترول موجب تشديدبيماري قلبي مي شود

ساري - ايرنا - فوق تخصص جراحي قلب گفت: برخي اطلاعات در شبكه هاي مجازي غلط است و بررسي ها نشان مي دهد كه كلسترول از نوع LDL در بروز بيماريهاي قلبي و كاهش طول عمر بسيار موثر است.

دكتر شروين ضيابخش طبري استاد دانشگاه علوم پزشكي مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بابل افزود: متاسفانه در چند ماه اخير به وفور در شبكه هاي مجازي متني منتشر مي شود مبني براينكه طي يك مطالعه در انگليس مشخص شده كه LDL يا به اصطلاح چربي مضر در گوشت قرمز و روغن هاي اشباع موجود است كه هيچ تاثيري در طول عمر و پيدايش بيماري هاي قلبي ندارد.
وي افزود: در اين متن گفته شده است كه بالا رفتن كلسترول خون باعث بروز بيماري نمي شود ولي بايد اعلام كنيم كه اين مطالعه هيچ اساس علمي ندارد و از نظر آماري اصول رعايت نشده است و مقاله مذكور قبل از انتشار توسط هيچ يك از داوران بي نظر (علمي و آماري) بررسي نشده است.
وي اظهارداشت: اين متن همچنين بعد از انتشار توسط انجمن قلب انگليس British Heart Foundation به طور كامل رد شده است.
اولين جراح قلب باز مازندران در ادامه بيان كرد: همانند گذشته معتقديم كه شايع ترين عامل مرگ و مير در ايران بيماري هاي قلبي (بيماري هاي تصلب شرايين) مي باشد و عوامل و فاكتورهاي خطرساز كه باعث بروز اين بيماري مي شود شامل افزايش وزن و چاقي، بالابودن چربي خون به ويژه كلسترول از نوع LDL ، سابقه فاميلي، مصرف دخانيات و اعتياد و نيز استرس مي باشد.
رييس بخش جراحي قلب دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: براي مثال بايد به اقداماتي كه همه ساله براي تشخيص و درمان اين بيماري مي شود با ذكر آمار در مركز قلب مازندران اشاره كرد كه از ابتداي سال 1393 تا پايان 1395 تعداد 17 هزار و 345 آنژيوگرافي براي تشخيص تصلب شرايين انجام شد.
وي افزود: از اين تعداد چهار هزار و 823 مورد آنژيوپلاستي براي باز كردن عروق كرونر، 590 مورد آنژيوپلاستي اوليه كه به صورت اورژانس براي بازكردن اورژانسي عروق كرونر در بيمار تازه سكته كرده و چهار هزار و 476 مورد جراحي قلب باز براي بايپس كرونرهاي تنگ انجام شده است.
ضيابخش طبري اظهارداشت: با بررسي آماري در سه سال گذشته شيوع بيماري نيز بيشتر شده است كه درخواست داريم به اطلاعات غلطي كه گاه و بيگاه در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي شود توجه نكرده و روش زندگي به گونه اي شود كه از عوامل خطر ساز بيماري قلبي به ويژه بالا رفتن LDL خون جلوگيري شود.
اين فوق تخصص جراحي قلب اظهارداشت: رعايت رژيم غذايي مناسب، ورزش روزمره و دوري از پشت ميز نشيني و جلوگيري از افزايش وزن از جمله توصيه هاي مهم در پيشگيري از بيماري هاي قلبي مي باشد و وجود يك مطلب علمي در شبكه هاي اجتماعي همچون تلگرام و غير آن دليل بردرست بودن آن نيست و هميشه با تحقيق از درست بودن مطلب منتشر شده آگاهي يابيم.
خبرنگار: زينب حبيب پور گودرزي**انتشار دهنده: سيد محسن حسن نيا
7328/1899