۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82571290
T T
۰ نفر
تاخت و تاز گرما در شهر بادگيرها/ هوا بس ناجوانمردانه گرم است

يزد - ايرنا - سوز گرما، باد داغ، آفتاب سوزان و آسفالت هاي پر حرارت در آخرين روزهاي فصل بهار كه هنوز تابستان اغاز نشده طاقت مردمان ديار كوير را طاق كرده است.

به گزارش ايرنا شدت گرما در آخرين روزهاي خرداد ماه بسيار بالاست و مردم از خود مي پرسند وقتي هوا در اين ماه از سال اين چنين داغ است پس چگونه روزهاي سوزناك تير و مرداد را تحمل كنيم.
شدت گرما به حدي است كه مردم، ماندن در منزل يا محل كار را ترجيح داده و تا حد امكان از حضور در خيابانها پرهيز مي كنند.
خيابانهاي مركزي شهر در ساعات اوج گرما (14 تا 17) تقريبا خالي از جمعيت است و تنها كارمندان و كارگراني كه از محل كار خارج شده و در حال عزيمت به خانه هستند را مي توان مشاهده كرد.
خريدهاي روزانه مردم نيز در ساعات اوليه صبح يا چند ساعتي پس از غروب آفتاب انجام ميشود و كودكان از جمله اقشاري هستند كه كمتر مي توان آنها را در خيابانها ديد.
خشكسالي سال هاي اخير كه هر سال بر شدت آن افزوده مي شود نيز مزيد بر علت شده و شدت گرما را بيشتر محسوس مي كند.
گرماي هوا بر وسايل خنك كننده و سرمايشي مانند كولرها نيز تاثير گذاشته و در برخي نقاط مانند منطقه هميشه گرم بافق بايد از چندين دستگاه خنك كننده استفاده نمود.
شدت گرما در اين شهرستان به حدي است كه در برخي از روزهاي فصل تابستان از جمله شهرهاي بسيار گرم و داغ كشور معرفي مي شود.
مركز استان يزد نيز در اغلب روزهاي تير و مرداد در زمره سه مركز استان گرم كشور است.
كساني كه اين روزها در مناطق خوش آب و هواي استان مانند روستاهاي ييلاقي و سرسبز تفت، ماوا و مكاني دارند روزهاي تعطيل و حتي بعد از ظهر ها را به اين مكانها پناه مي برند.
مناطق روستايي دهبالا، طزرجان، سانيج، علي آباد، بردستان، دره گاهان در شهرستان تفت و چشمه غربالبيز شهرستان مهريز در اين فصل، ميزبان خيل گرمازدگان كوير است.
تصور عامه مردم بر اين است كه هواشناسي از اعلام دماي واقعي هوا خودداري مي كند و درجه گرماي هوا از آنچه اعلام ميشود بيشتر است اما شنيدن نظرات كارشناسان هواشناسي حاوي نكات قابل توجهي است.
آنها مي گويند دماي هوا بر اساس وجود ملكول هاي هوا در شرايط استاندارد كه دور از حرارت هاي مصنوعي باشد سنجيده مي شود.
اين كارشناسان با تاييد درست بودن تصورات عامه مبني بر بيشتر بودن دماي هوا نسبت به آنچه كه اعلام ميشود گفتند: آنچه از سوي هواشناسي اعلام مي شود دماي استاندارد هوا بدون در نظر گرفتن حرارت هاي مصنوعي مانند گرماي آسفالت، فشردگي جمعيت، وجود خودروها و ديگر عوامل است.
به گفته آنها اگر اين عوامل مصنوعي را در نظر بگيريم قطعا گرماي هوا چند درجه بيشتر از آن چيزي است كه اعلام ميشود، كارشناسان هواشناسي ، استانداردها را بدون منظور كردن حرارت هاي مصنوعي در نظر دارند.
هواشناسي يزد امروز /سه شنبه/ اعلام كرد: دماي هوا ديروز شهر يزد 41 بوده كه سومين مركز استان گرم كشور معرفي شده است.
بر اساس پيش بيني هواشناسي يزد، دماي هوا در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه اين هفته در شهر يزد به 44 و در بافق به 48 خواهد رسيد.
2088/ 6197 گزارش از: كبري دانشي** انتشار: فلاح