۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۳۰
کد خبر: 82573121
T T
۰ نفر
موزه حكيم نظامي آستارا در آستانه فصل تابستان تعطيل شد

آستارا - ايرنا - تعطيلي موزه حكيم نظامي آستارا در آستانه فصل تابستان، براي دلسوزان عرصه فرهنگ خبر خوشي نبود، اما وقوع اين اتفاق با توجه به تأخيري كه در تعيين تكليف مديريت آن به وقوع پيوست، چندان دور از انتظار نبود.

به گزارش خبرنگار ايرنا مدرسه تاريخي حكيم نظامي برگي از تاريخ پرفروغ علم و فرهنگ آستاراست كه تبديل آن به موزه به عنوان يكي از دغدغه هاي اصلي جامعه فرهنگي اين شهرستان، در سال گذشته رنگ واقعيت به خود گرفت.
مديريت اين موزه نيازمند تدبير و برنامه ريزي مسئولان است تا در آستانه فصل تابستان به عنوان يكي از قطب هاي گردشگري بر تارك فرهنگ اين شهرستان بدرخشد.
اكبر اكسير شاعر برجسته آستارايي در گفت وگو با ايرنا، خواستار توجه متوليان به اين مدرسه تاريخي شد و گفت: در بخش هاي مختلف اين موزه بايد آثار فرهنگي صاحبان علم و انديشه اين شهرستان موج بزند تا جايگاه و اعتبار اين مكان فرهنگي ارتقاء يابد.
وي افزود: اين موزه مي تواند به عنوان سند روشن قدمت فرهنگ اين شهرستان، معرف جايگاه انديشمندان، محصلان و دبيران مدرسه تاريخي حكيم نظامي باشد.
وي با اشاره به اينكه تدريس نيما يوشيج در مدرسه حكيم نظامي اتفاق بسيار ارزشمندي در حوزه فرهنگ آستاراست، اضافه كرد: نيما با حضورش از سال 1309 تا 1311 برگ زريني را بر تاريخ فرهنگ آستارا افزود و حالا از آن دوران و خاطرات زيبايش، مدرسه حكيم نظامي باقيمانده كه بايد قدر آن دانسته شود.
سجاد موسوي مدير آموزش و پرورش آستارا نيز به ايرنا گفت: در جلسه شوراي و آموزش اين شهرستان موضوع مربوط به مديريت اين موزه بررسي و واگذاري آن به بخش خصوصي در قالب هيات امناء تصويب شد.
وي با اشاره به اينكه هيات امناي اين موزه متشكل از هفت معتمد فرهنگي آستاراست، افزود: در صورت موافقت اداره كل آموزش و پرورش گيلان، مديريت موزه حكيم نظامي به اعضاي هيات امناء واگذار خواهد شد تا شاهد توسعه اين مكان فرهنگي باشيم.
وي اضافه كرد: با شكل گيري مديريت جديد، فراخوان مجددي براي جمع آوري اسناد و مدارك مربوط به اين مدرسه ارائه مي شود تا از اين ظرفيت براي اعتلاي فرهنگ آستارا بهره ببريم.
پردل اميري نژاد رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آستارا نيز گفت: اداره موزه حكيم نظامي نيازمند تعيين هيات امناست و تا زمان تحقق آن، اين مكان فرهنگي تعطيل خواهد ماند.
وي افزود: مديريت موزه حكيم نظامي توسط هيات امناء از زمان افتتاح آن مطرح بوده، اما اجرا نشده و اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آستارا تاكنون با يك نيروي انساني، آن را اداره كرده است.
وي اظهار كرد: در نامه اي جداگانه به اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان، خواستار موافقت با تشكيل هيات امناء از بين معتمدان فرهنگي براي مديريت موزه شده ايم كه اميدواريم محقق شود.
اميري نژاد موزه مدرسه حكيم نظامي را از جاذبه هاي گردشگري آستارا خواند و خاطرنشان كرد: در نوروز امسال، يك هزار و 700 نفر از اين موزه بازديد كرده و با ظرفيت هاي فرهنگ و آموزش اين شهرستان آشنا شدند.
مدرسه حكيم نظامي آستارا در سال 1287 هجري خورشيدي بنيان گذاشته شده و در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده و در خرداد 95 با اعتباري بالغ بر 2 ميليارد و 500 ميليون ريال به عنوان موزه افتتاح شد.
تدريس نيما يوشيج در سال هاي ابتدايي 1300 هجري خورشيدي و دانش آموختگي شخصيت هاي برجسته علمي، فرهنگي و ادبي از سوابق اين مدرسه است و با دارا بودن حياط بزرگ، بام هاي سفالي، در و پنجره هاي چوبي و شومينه هاي چدني معماري اصيل و بومي منطقه را به نمايش گذاشته است.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان و همسايگي جمهوري آذربايجان واقع شده و جزو 20 شهر گردشگرپذير كشور است.
گزارش از يوسف هدايتي ** انتشاردهنده: اميرحسين كبيري
7105 / 7124/2007
۰ نفر