۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82576210
T T
۰ نفر
زنان 35 درصد مراجعان مرتبط با موضوع نزاع به پزشكي قانوني خراسان رضوي

مشهد- ايرنا- مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي گفت: در چارچوب پرونده هاي قضايي مرتبط با موضوع نزاع مردان 65 درصد و زنان 35 درصد مراجعان به پزشكي قانوني اين استان را تشكيل مي دهند.

دكتر آريا حجازي روز شنبه در نشست خبري به مناسبت هفته قوه قضاييه افزود: مراجعان به پزشكي قانوني خراسان رضوي در ارتباط با موضوه نزاع پارسال 46 هزار و 305 بودند كه 29 هزار و 607 هزار مورد از اين تعداد مرد و بقيه زن هستند.
وي ادامه داد: تعداد مراجعان نزاع در خراسان رضوي طي دو سال اخير تغيير چنداني نداشته و فقط يك درصد در سال 95 نسبت به سال 94 افزايش يافته است. بيشترين ميزان نزاع مربوط به فصل تابستان و گرما است بطوري كه افزايش دما باعث كاهش تحمل افراد و افزايش درگيريها مي شود.
مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي كل مراجعان به اين اداره كل را در سال گذشته 146 هزار نفر عنوان و بيان كرد: موضوع نزاع 30 درصد از كل مراجعات به پزشكي قانوني اين استان را شامل مي شود.
وي گفت: سازمان پزشكي قانوني 80 نوع خدمت انجام مي دهد. اين خدمات در خراسان رضوي از طريق چهار مركز پزشكي قانوني در مشهد و 19 مركز در شهرستانهاي اين استان ارائه مي شود.

* بيشتر معاينات همسرآزاي مربوط به آزار زنان است
مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي همچنين گفت: پارسال بيش از هفت هزار و 380 مورد معاينات مربوط به همسرآزاري در پزشكي قانوني اين استان انجام شده كه نسبت به سال ماقبل افزايش قابل توجهي داشته است. ميزان مراجعان بر اثر همسرآزاري در سال 94 تعداد شش هزار و 560 مورد بود.
وي افزود: همچنين تعداد مرداني كه در اين مدت توسط زنانشان آسيب ديده اند 462 نفر بود.
دكتر حجازي در ادامه به كاهش 13 درصدي تصادفات منجر به فوت در خراسان رضوي اشاره و بيان كرد: طي پارسال هزار و 124 مورد تصادف ناشي از فوت در اين استان رخ داد.
وي ادامه داد: معاينات مربوط به تصادفات جرحي در پزشكي خراسان رضوي طي سال گذشته با 27 هزار و 320 مورد رشد 11 درصدي نسبت به سال 94 داشته است.
او تعداد حوادث كار در خراسان رضوي را نيز طي سال گذشته دو هزار و 110 مورد عنوان كرد كه 109 مورد آن منجر به فوت شده است. سقوط از ارتفاع بيشترين علت فوت حوادث ناشي از كار را شامل مي شود. پارسال 92 نفر در خراسان رضوي بر اثر سقوط از ارتفاع فوت كردند.

* ثبت 1011 خودزني در پزشكي خراسان رضوي
مديركل پزشكي قانوني خراسان رضوي همچنين تعداد معاينات مربوط به خودزني را هزار و 11 مورد ذكر و بيان كرد: در خودزني فرد به صورت ساختگي به خود آسيب مي زند تا ديه به او تعلق گيرد.
وي همچنين به معاينات روانپزشكي در پزشكي قانوني اشاره و بيان كرد: صلاحيت امور مربوط به سرپرستي كودك يكي از شاخصترين معاينات است كه پارسال هزار و 677 مورد معاينه در اين خصوص انجام شد.
حجازي با اشاره به خدمات پزشكي قانوني خراسان رضوي در ساير بخشها طي سال گذشته افزود: فوت شدگان ناشي از برق گرفتگي 45 مورد، فوت بر اثر مسموميت با منواكسيد كربن 53 مورد، فوت ناشي از سوختگي 135مورد، غرق شدگي 33 مورد، معاينات كودك آزاري 133 مورد و 241 مورد مرگهاي ناشي از مصرف مواد مخدر از اين جمله است.
يكم تا هفتم شهريور ماه هفته قوه قضاييه است.
خبرنگار: مريم انجيدني **اتشاردهنده: حسين كريم زاده
3027/1858