۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82576572
T T
۰ نفر
مديركل محيط زيست خوزستان: پرونده فاضلاب شوشتر و دزفول به دادگاه مي رود

اهواز - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با انتقاد از تخليه فاضلاب خام شهرهاي شوشتر و دزفول به رودخانه گفت: در صورت عدم رفع نقص تصفيه خانه هاي فاضلاب شوشتر و دزفول، پرونده آن به مراجع قضايي معرفي مي شود.

به گزارش ايرنا احمدرضا لاهيجان زاده شنبه در چهل و چهارمين جلسه شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون، در سالن شهيد رجايي استانداري، با انتقاد از عملكرد شركت آب و فاضلاب استان در شهرستان هاي دزفول و شوشتر افزود: عمر اين تصفيه خانه ها در حدود چهار تا پنج سال است اما به دليل نقص فني، سيستم آنها كارآيي ندارد و فاضلاب خام به رودخانه تخليه مي شود.
وي با اشاره به تاخير چهار ساله در اجراي تصفيه خانه شرق اهواز نيز گفت: بر اساس آخرين برنامه زمانبندي قرار بود اين تصفيه خانه 10 ارديبهشت به بهره برداري برسد اما بر اساس گزارش اين شركت بازهم شاهد تاخير در احداث آن هستيم.
لاهيجان زاده همچنين از عملكرد شيلات خوزستان در مواجهه با واحدهاي غيرمجاز پرورش ماهي انتقاد كرد و افزود: در جلسه 38 شوراي حفاظت كارون مقرر شده بود كه شيلات از ارسال هر گونه استعلام جديد واحدهاي آبزي پروري خودداري و نسبت به تعيين تكليف كارگاه هاي پرورش ماهي غيرمجاز اقدام كند اما اين مصوبه تاكنون عملي نشده است.
وي با بيان اينكه شيلات هيچ اراده اي براي حل مشكل واحدهاي غيرمجاز آبزي پروري ندارد اظهار كرد: در حوزه گرگر، اهواز و محور اهواز- خرمشهر نيز هيچ اقدامي براي كنترل پساب اين حوضچه ها انجام نشده است.
لاهيجان زاده در پاسخ به اظهارات خون ميرزايي مديركل شيلات استان مبني بر اينكه از آبزي پروري هاي غيرمجاز هيچگونه حمايتي نمي شود، افزود: توليد اين مزارع جزو عملكرد شيلات به حساب مي آيد اما در زمان برخود هيچ اقدامي نمي شود.
وي تصريح كرد: به عنوان دبيرخانه شوراي حفاظت كارون از پيگيري دستگاه هاي اجرايي ابراز نگراني مي كنيم زيرا بسياري از مصوبات تكراري و مربوط به سال هاي قبل است كه تاكنون اجرايي نشده است.
لاهيجان زاده در ادامه با اشاره به مطالعات سد گتوند عليا افزود: اين مطالعه با همكاري دانشگاه هاي شيراز، علوم پزشكي اهواز، صنعتي اصفهان و يكي از دانشگاه هاي آلمان انجام شده است.
وي هدف اين مطالعات را ميزان تاثيرگذاري انحلال نمك در مخزن سد و ميزان فلزات سنگين عنوان كرد و گفت: اين مطالعه برخي اطلاعات را درباره سد گتوند اثبات مي كند از جمله اينكه تاييد شده بيش از 80 درصد شوري مخزن سد گتوند ناشي از نمك هاي سازند گچساران است.
لاهيجان زاده تاكيد كرد: در مرحله بعدي مطالعات مي توان نشان داد كه چه ميزان از نمك هاي سازند گچساران وارد پايين دست و زمين هاي خوزستان و رودخانه كارون مي شود.

*چهار هزار و 500 هكتار حوضچه غيرمجاز پرورش ماهي
معاون مطالعات پايه و طرح هاي جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نيز وسعت مزارع پرورش ماهي در استان را 11 هزار و 821 هكتار عنوان كرد و گفت: چهار هزار و 546 هكتار از آنها غيرمجاز هستند.
هوشنگ حسوني زاده با بيان اينكه هيچكدام ازدستگاه ها در برخورد با آبزي پروري هاي غيرمجاز همكاري نكرده افزود: مصرف بيش از اندازه آب و تخليه زهاب به منابع آبي از مشكلات اين واحدهاست.
وي اضافه كرد: 600 هكتار از حوضچه هاي پرورش ماهي در اهواز، 70 هكتار در حوضه كرخه و 50 هكتار نيز در آبادان جمع آوري شده است.
حسوني زاده با بيان اينكه شيلات نبايد خود را از مقابله با حوضچه هاي پرورش ماهي غيرمجاز كنار بكشد افزود: اين واحدها گونه هايي كشت مي كنند كه براي استان مضر است و باعث تخريب رودخانه شده است.
وي همچنين گفت: لايروبي كارون (از اهواز تا خرمشهر) سه هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
حسوني زاده حجم لايروبي در رودخانه كارون را 22 ميليون مترمكعب دانست و اظهار كرد: در سال هاي گذشته اقداماتي در پايين دست اهواز و نقاط بحراني خرمشهر انجام شده اما اين اقدامات جامع نيست و نمي تواند كارون را از اين وضعيت خارج كند.
وي تصريح كرد: لايروبي كارون قرار بود از بودجه هشت هزار ميليارد ريالي ساماندهي اين رودخانه در شوراي عالي آب سهمي داشته باشد اما در لحظات آخر حذف شد.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشار دهنده :كبري آقازري