۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82579386
T T
۰ نفر
اعتراف ژنرال سعودی به عادی سازی روابط ریاض - تل آویو و دشمنی مشترك با ایران

تهران- ایرنا- 'انور عشقی' ژنرال سابق سعودی و مشاور پادشاه سابق عربستان در سخنانی گفت: در صورتی كه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) طرح عربستان را بپذیرد، ریاض روابط خود را با تل آویو عادی خواهد كرد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) خبرگزاری دویچه وله، «انور عشقی» رئیس مركز مطالعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه متعلق به رژیم آل سعود، افزود: در صورت موافقت تل‌آویو با طرح ابتكار عربی، عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را آغاز خواهد كرد و از آن پس روابط میان دو طرف بر اساس منافع مشترك خواهد بود.
ژنرال سابق سعودی گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل منوط به موافقت آن (این رژیم) با طرح ابتكار عربی است كه ملك عبدالله برای صلح در خاورمیانه آن را در سال 2002 طرح كرد و شامل تشكیل كشور فلسطین در مرزهای سال 1967، بازگشت آوارگان، عقب‌نشینی از بلندی‌های اشغالی جولان در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و عادی سازی روابط كشورهای عربی با آن است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینكه با امضای توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان و واگذاری جزایر تیران و صنافیر به سعودی این كشور عملا همسایه اسرائیل شده و این به معنی شروع نزدیكی ریاض با تل آویو است، گفت: هدف از استرداد این دو جزیره، برقراری رابطه میان عربستان و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)نبود و تنها هدف، ترسیم مرزها با مصر بود؛ زمانی كه این مرزها رسم شد، دو جزیره مذكور داخل مرزهای عربستان محسوب شد و این مسئله به تعامل بر اساس توافقنامه كمپ‌دیوید منجر خواهد شد. این توافقنامه صرفا یك توافقنامه مصری – اسرائیلی نیست، بلكه یك معاهده بین‌المللی است. مصر و عربستان به طور مشترك بر روی گذرگاه آبی (خلیج عقبه) كه كشتی‌های اسرائیلی و اردنی و ...در آن در حركتند، سیطره یافته‌اند؛ لذا عربستان رابطه با اسرائیل را برقرار خواهد كرد، اما شرط آن، موافقت تل آویو با طرح ابتكاری عربی و اجرای آن است.
عشقی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود یك طرح صلح در خاورمیانه و تلاش عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل افزود: عربستان پس از اجرای طرح ابتكار عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل روی خواهد آورد. به ویژه كه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نیز طرح مشابهی ارائه داده و تنها در برخی موارد كوچك با طرح ابتكار عربی تفاوت دارد و در حال بررسی در آمریكا است. پس از آن، در صورت موافقت برادران فلسطینی با این طرح، من یقین دارم كه عربستان نیز به آن، اعتراضی نخواهد كرد.
وی درباره تفاوت های این دو طرح گفت: تفاوت‌ها در این است كه، اسرائیل در صورتی اجازه تشكیل یك كشور فلسطینی را خواهد داد كه بر اساس اتحاد كنفدرالی و تحت ضمانت اردن و مصر تشكیل شود؛ نكته دوم این است كه مسئله قدس به پایان كار محول شود.
رئیس مركز مطالعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه متعلق به رژیم آل سعود درخصوص ضمانت صلح از سوی عربستان نیز ادعا كرد: مهمترین برگه‌ای كه عربستان در دست دارد، عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. این بزرگترین ضامن برای اعطای حقوق فلسطینی‌ها است؛ زیرا همانطور كه در كنفرانس سران اسلامی در عربستان دیدیم، موضع ریاض، راهنما و الگوی كشورهای اسلامی است و اگر روابط عربستان با اسرائیل عادی سازی شود، سایر كشورهای اسلامی نیز با اسرائیل وارد رابطه خواهند شد و انزوای اسرائیل در منطقه شكسته خواهد شد. اسرائیل با این طرحی كه ارائه كرده، نوعی انعطاف در اعطای حقوق فلسطینی‌ها نشان داده است.
وی درباره احتمال قبول این طرح از سوی حماس نیز گفت: من معتقدم كه جنبش حماس نیز با آن موافقت می‌كند، زیرا این جنبش روابط خوبی با اخوان المسلمین دارد و اخوان در دوره‌ یكساله‌ای كه زمام امور مصر را در دست داشت، طرح‌های خوبی به اسرائیل پیشنهاد داد كه با طرح ابتكار عربی اختلاف داشت، اما این طرح‌ها صرفا به نفع جماعت غزه بود، نه تشكیلات خودگردان فلسطین.
عشقی درباره قبول این طرح صلح از سوی مردم نواز غزه و كرانه باختری نیز ادعا كرد: بر اساس سند اخیری كه از جنبش حماس به دست آمده، این جنبش با راه‌حل دو دولت و پذیرش مرزها با اسرائیل موافقت كرده است، اما این مسئله را بروز نمی‌دهد كه با اسرائیل توافق خواهد كرد، اما به هر حال، این یك تحول بزرگ در این طرف است. اسرائیل اكنون تنها می‌خواهد طرحش، راهكاری جامع برای حل و فصل مسائل با فلسطین و كشورهای عربی باشد.
عشقی همچنین مدعی شد كه حماس باید در چارچوب تشكیلات خودگردان قرار بگیرد، چرا كه عربستان تنها با تشكیلات خودگردان فلسطین سر وكار دارد و اینكه با هریك از جنبش های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی جداگانه تعامل شود تاكنون در ریاض مطرح نشده بلكه عربستان همیشه با تشكیلات خودگردان در تعامل بوده است.
این مقام سعودی با مشترك دانستن دشمنی رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود علیه ایران و تعامل تل آویو و ریاض در این باره گفت: شرایط اقتضای چنین مساله ای را می كند؛ دشمنی با ایران از دو زاویه است؛ اول از زاویه اسرائیل دوم از زاویه عربستان، و دشمنی عربستان با ایران تا حدی با دشمنی اسرائیل فرق دارد. دشمنی اسرائیل با ایران به این دلیل است كه ایران قصد نابودی كامل اسرائیل را دارد، اما دشمنی عربستان با ایران به این دلیل است كه این كشور قصد دخالت در امور داخلی عربستان و اخلال در امنیت آن را دارد.
وی همچنین گفت: پس از صلح و عادی سازی روابط ریاض با تل آویو رابطه عربستان با اسراییل براساس منافع مشترك خواهد بود. عربستان در حال حاضر با آمریكا همپیمان است كه به لحاظ نظامی از اسرائیل قدرتمند تر است.
عشقی همچنین گفت: پس از صلح و عادی سازی روابط ریاض با تل آویو رابطه عربستان با اسراییل براساس منافع مشترك خواهد بود. عربستان در حال حاضر با آمریكا همپیمان است كه به لحاظ نظامی از اسرائیل قدرتمند تر است.
انور عشقی یكی از چهره های شاخص و جنجالی سعودی است كه در سال های گذشته بسیار برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل تلاش كرده است. وی در این راستا دیدارهای علنی و سری از تل آویو و گفت وگوهای با مقامات رژیم صهیونیستی داشته است.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر