نزدیك به سه دهه از شهادت 290 مسافر هواپیمای ایرباس به شماره پرواز 655 توسط ناو جنگی آمریكا مستقر در خلیج فارس درسال 67 می گذرد ولی سنگینی ننگ بر تارك این كشور كم نشده است.
درحالی كه همه چیز درساعت 10 صبح یكشنبه 12 تیرماه 67 ازفرودگاه بین المللی به خوبی پیش رفته بود و هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی مسافران را سوار كرده و به قصد دبی درحال اوج گرفتن بود توسط 2 فروند موشك از ناو وینسنس آمریكا در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفت و همه مسافران و خدمه به شهادت رسیدند.
فاجعه سنگینی برای جامعه ایران بود چرا كه در كمتر از یك تا دو دقیقه نزدیك به 300 سرنشین یك فروند هواپیمای مسافری با شلیك موشك جان خود را از دست دادند.
به دنبال این حادثه نیروهای مردمی و نیروهای نظامی ،امداد و نجات جمهوری اسلامی پس از وقوع این حادثه، راهی خلیج فارس شدند و اجساد شهدا را درحالی كه برخی متلاشی شده و برخی به قعردریا رفته بودند به همراه قطعات هواپیما پس از چند روز و حتی ماهها تلاش یافتند و شماری همچنان در ته دریا پیدا نشدند.
این هواپیمای مسافری دارای مجوز قانونی برای پرواز به مقصد دبی بود و جز مسافر چیز دیگری همراه نداشت ولی سردمداران كاخ سفید كه در جبهه اصلی جنگ كم آورده و از صدام نا امید شده بودند خود دست به كار شده وبه ویلیام راچرز فرمانده ناو وینسنس دستور دادند این هواپیما را به همراه مسافران سرنگون كند.
بعد از اینكه این اقدام مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت ودردادگاه بین المللی لاهه بابت این جنایت جنگی شكایت شد دولت آمریكا نه تنها ازاین بابات عذرخواهی نكرد بلكه اعلام كرد این هواپیما جنگی بوده وآمریكا در دفاع ازخود این كار كرده درحالی كه هرژمونی این حمله آنقدر روشن وساده است كه ناو وینسنس آمریكا كه پیشرفته ترین ناوجنگی بوده با علم اینكه هواپیما مسافری است آن را ساقط كرد.
برای رد گم كردن ؛آمریكاییان نخست اعلام كردند یك فروند هواپیمای اف 14 جمهوری اسلامی ایران را هدف موشك قرار داده اند، در حالی كه ناو یو اس اس وینسنس به پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه های راداری مجهز بود و می توانست نوع هواپیمای نظامی ازهواپیمای غیر نظامی را به آسانی تشخیص دهد.
پس از آشكار شدن نوع هواپیما، دولت وقت آمریكا مدعی شد، هواپیمای ایرباس خارج از دالان هوایی پرواز كرده و ناو آمریكایی بارها اخطار رادیویی برای آن فرستاده اما از هواپیمای مسافربری ایران پاسخی دریافت نكرده است.
امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب در واكنش به این رویداد در پیامی در 13 تیر 1367 خورشیدی فرمودند: «... انفجار هواپیمای مسافربری زنگ خطری است برای تمامی مسافرت های هوایی. باید با تمام وجود تلاش كنیم تا چنین صحنه های دردناكی پیش نیاید.»
بنابراین هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران از طرف ناو دریایی آمریكا یكی دیگر از مراحل رویارویی استكبار با جمهوری اسلامی به شمار می رفت و بیانات مقام های آمریكایی برای توجیه این رخداد، قابل پذیرش نبود و احتمال وقوع اشتباه وجود نداشت.
در همان زمان وزارت دفاع آمریكا با ارایه گزارشی در این باره نوشت: پرواز 655 ایران ایر از بندرعباس شروع شد و به پرواز خود در مسیری عادی ادامه داد تا اینكه هفت دقیقه پس از پرواز به وسیله موشك پرتاب شده از طرف ناو وینسنس مورد اصابت قرار گرفت… آخرین تماس خلبان برای گزارش دهی درباره موقعیت هواپیما نیز در 9 و 58 دقیقه بود.
این موضوع نشان می دهد كه ناو آمریكایی از نوع هواپیمای مسافربری و غیرنظامی بودن آن، آگاهی داشته است اما نه تنها آنان هیچ گاه به این موضوع اعتراف نكردند بلكه پس از گذر مدتی، مدال شجاعت را بر گردن ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی انداختند و بدین سان حمایت خود را از این جنایت اعلام داشتند.
كاپیتان 'كارلسون' فرمانده پیشین ناو سایدز در این باره معتقد است:ایرباس ایران علاوه بر علایمی كه مبنی بر غیرنظامی بودن خود می فرستاده است، با سرعتی كم در حال اوج گرفتن بود و حتی اگر در چنین شرایطی نیز آن را به عنوان یك جت اف 14 شناسایی می كردند، باز من تردید دارم كه یك هواپیمای اف 14 می توانست تهدید سطحی را متوجه ناو وینسنس، سایدز یا هر شناور دیگری كند.
همچنین اپراتور های رادار ناو هواپیمابر فورستال نیز هواپیمای ایرانی را به عنوان یك هواپیمای مسافری شناسایی كردند.
طبق گزارش وزارت دفاع آمریكا پرواز 655 ایران ایر از بندرعباس شروع شد و به پرواز خود در مسیری عادی ادامه داد تا اینكه هفت دقیقه پس از پرواز به وسیله موشك پرتاب شده از طرف ناو وینسنس مورد اصابت قرار گرفت… آخرین تماس خلبان برای گزارش دهی درباره موقعیت هواپیما نیز در 9 و 58 دقیقه بود.
این موضوع نشان می دهد كه ناو آمریكایی از نوع هواپیمای مسافربری و غیرنظامی بودن آن، آگاهی داشته است اما نه تنها آنان هیچ گاه به این موضوع اعتراف نكردند بلكه پس از گذر مدتی، مدال شجاعت را بر گردن ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی انداختند و بدین سان حمایت خود را از این جنایت اعلام داشتند.
پس از مخابره تصاویر این حادثه دردناك به وسیله خبرنگاران داخلی و خارجی تمامی جهانیان با ابعاد این فاجعه آشنا شدند و به مظلومیت سرنشینان این هواپیما پی بردند اما باز هم همگان شاهد موضع گیری های منفعلانه نهادهای بین المللی در برابر این موضوع شدند.
جمهوری اسلامی ایران در 14 تیر یعنی دو روز پس از این ماجرا در نامه ای به رییس شورای امنیت، خواستار تشكیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به این موضوع شد. در این جلسه علی اكبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران و جرج بوش معاون وقت رییس جمهوری آمریكا حضور داشتند.
سرانجام پس از سخنان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریكا، شورای امنیت با ابراز تاسف عمیق از اینكه یك هواپیمای غیر نظامی «ایران ایر» در پرواز برنامه ریزی شده بین المللی 655، بر فراز تنگه هرمز به وسیله موشك شلیك شده از ناو جنگی ایالات متحده آمریكا «وینسنس» منهدم شده است بر ضرورت تبیین حقایق سانحه به وسیله بازرسی بی طرفانه در منطقه خلیج فارس تاكید و نظر خود را به شرح زیر اعلام كرد:
دولت ایران همچنین برای پیگیری حقوقی این رویداد به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری «ایكائو» شكایت كرد اما این سازمان بین المللی نیز از سیاسی كاری مصون نماند و تنها به صدور یك بیانیه اكتفا كرد.
با گذشت چند سال پرونده حمله ناو آمریكایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران بسته و به دلیل ضعف جامعه بین المللی، دولت آمریكا تنها به پرداخت غرامت ملزم شد ولی افسوس كه این انسانهای بی گناه دیگر زنده نخواهند شد و تنها یاد وخاطره آنها در ذهن مردم بویژه خانواده هایشان باقی خواهد ماند.
خبر، گزارش ، فیلم وعكس این حادثه عظیم از طریق شبكه خبری داخلی وخارجی به دنیا مخابره شد ومردم دنیا ازاین فاجعه با اطلاع شده به مظلومیت وبی گناهی وبی دفاعی مسافران پرواز 655 ایرباس جمهوری اسلامی ایران پی بردند ولی نهادی بین المللی وحامی حقوق بشر نسبت به این موضوع واكنش مناسبی نشان ندادند.
پس ازگذشت چند سال، پرونده حمله ناو آمریكایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران بسته و به دلیل ضعف جامعه بین المللی، دولت آمریكا تنها به پرداخت غرامت ملزم شد.
این هم باید یاد آور شوم كه آمریكا با هدف تسلیم كردن ایران در جبهه جنگ و ایجاد كشتار جمعی و وحشت خواست این جنایت وحشیانه را انجام دهد وصدام را به پیروزی نزدیك كند ولی این اقدام ناجوانمردانه آمریكا هیچ خللی در عزم راسخ ملت ودولت ایران بوجود نیاورد و با همه سختی رژیم بعث شكست خورد.
ملتی كه افزون بر تحمل هشت سال جنگ تحمیلی پشت سرگذاشت ودر اواخر جنگ بود كه این جنایت بدست آمریكا رقم خورد یكبار دیگر دنیا فهمید كه استكباربه سركردگی آمریكا حد و مرزی برای رسیدن به اهداف زیادخواهانه خود قایل نیست.
با گذشت 29سال از وقوع حادثه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران به وسیله ناوهای آمریكایی ،واقعه ای ناگوار كه هیچ گاه از خاطره مردمان این دیار پاك نخواهد شد و همچون زخمی عمیق در تاریخ پربار ایران باقی می ماند وهرسال این روز با شكوه هرچه تمام تر برگزار می شوذد ویا دوخاطره این عزیزه گرامی داشته می شود.
به عبارت دیگرهدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران از طرف ناو دریایی آمریكا یكی دیگر از مراحل رویارویی استكبار با جمهوری اسلامی به شمار می رفت و بیانات مقام های آمریكایی برای توجیه این رخداد، قابل پذیرش نبود و احتمال وقوع اشتباه وجود نداشت.
درساعت 10صبح روز 12 تیر 1367 خورشیدی هواپیمای ایرباس به شماره پرواز 655ازفرودگاه بندرعباس به مقصد دبی به پرواز درآمد وهنوز 10 دقیقه از پرواز این هواپیما نگذشته بود كه در ارتفاع 12هزار پایی نزدیك تنگه هرمز ولارك برفراز خلیج فارس مورد حمله ناو وینسنس آمریكا قرار گرفت و290مسافر آن به شهادت رسیدند.
در این پرواز ناتمام 298 مسافر و خدمه اعم از مرد و زن و كودك با وقوع این جنایت جان باختند ، در میان سرنشینان هواپیما، 66 كودك زیر 13سال، 53 زن و 46 تن تبعه كشورهای خارجی بودند.
6048 /1484
گزارش از : خلیل تنیده **انتشار دهنده : اصغر رضاخانی
به مناسبت سالروز شهادت 290 سرنشین هواپیمای مسافربری؛
جنایتی كه از یاد نخواهد رفت
۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱
کد خبر:
82582982
بندرعباس - ایرنا - هدف قرار دادن 290 سرنشین یك فروند هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در خلیج فارس با شلیك 2 موشك از سوی ناو آمریكایی وینسنس ، خبری بود كه مردم جهان را در روز 12 تیر ماه 1367در بهت فرو برد.