۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۱۷
کد خبر: 82583940
T T
۰ نفر
حمایت 25 نماینده دمكرات آمریكا از طرح استیضاح ترامپ

تهران - ایرنا -25 نماینده دمكرات آمریكا از طرحی حمایت كردند كه راه را برای استیضاح و بركناری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این كشور هموار می‌كند.

به گزارش روز یكشنبه پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» این طرح مبتنی بر بخشی از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریكا است كه زمینه را برای بركناری رئیس جمهوری در صورت موافقت معاون وی یا اكثریت كابینه ترامپ یا اكثریت كنگره، فراهم می‌كند.
'جان فیریك' كه یكی از معماران اصلی متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریكا است، به بیزینس اینسایدر گفت، سناتورهایی كه این تبصره را به صورت قانون درآوردند، گفته‌اند كه اعلام عدم صلاحیت رئیس جمهوری باید مبتنی بر واقعیات موثق در مورد وضعیت جسمانی یا روانی رئیس جمهوری باشد و از تعصبات شخصی به دور بماند.
طرح پیشنهادی مجلس نمایندگان آمریكا برای بركناری ترامپ هفته گذشته 21 حامی داشت و چهار دمكرات دیگر پس از توییت‌های توهین آمیز ترامپ علیه مجریان شبكه‌های خبری از این طرح حمایت كردند.
این طرح از حمایت دمكرات‌های برجسته مجلس نمایندگان آمریكا همچون 'نانسی پلوسی' برخوردار است.
هر چند این طرح در میان دمكرات‌های مجلس نمایندگان آمریكا از پویایی بالایی برخوردار شده، بعید است از حمایت كافی برای تصویب برخوردار شود.
با این حال، برخی نمایندگان دمكرات گفته‌اند كه تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه كنگره به طور محرمانه نسبت به این اقدام ابراز تمایل كرده‌اند. اما این طرح به حمایت بیشتری از طرف حزب جمهوری خواه آمریكا نیاز دارد.
بعلاوه، این طرح حتی در صورت تصویب در 2 مجلس نمایندگان آمریكا باید به امضای رئیس جمهوری آمریكا برسد.
چنانچه رئیس جمهوری آمریكا این طرح را وتو كند كه به احتمال زیاد این كار را می‌كند، كنگره به اكثریت دو سوم رای نمایندگان برای لغو وتوی وی نیاز دارد.
اروپام**9109*شبس*1613*مترجم: نیره مجیدی راد*انتشار دهنده: عبدالله غفاری