به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جنایت آمریكایی ها در حمله به هواپیمای مسافربری ایران ایر پرواز ٦٥٥ از تهران به مقصد دوبی با شلیك موشك هدایت شونده از ناو وینسنس آمریكا بر فراز خلیج فارس و سرنگونی این هواپیما منجر به قربانی شدن 290 سرنشین آن شامل مسافران غیر ایرانی و كودكان و زنان شد. 66 كودك زیر 12 سال و 52 زن در میان قربانیان بودند و36 تن تبعه كشورهای یوگسلاوی سابق ، هندوستان، پاكستان، ایتالیا، امارات عربی متحده (شارجه و دوبی) از جمله وابسته ی نظامی پاكستان در ایران و خانواده اش، در میان كشته شدگان بودند.
هر ساله محل شهادت مسافران هواپیمایی جمهوری اسلامی در آب های نیلگون خلیج فارس با حضور خانواده شهدا و قربانیان این واقعه اسفبار گلباران می شود.
بعد از این حادثه هیچكدام از خدمه ناو وینسنس آمریكا تحت پیگرد قرار نگرفتند، حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریكا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و این یعنی ارزش های آمریكایی به جنایتكاری در تاریخ بشریت.
** شلیك ناو وینسنس به ایرباس ایران
در ساعت 10:22 روز دوازدهم تیر 67 ناو جنگی وینسنس آمریكا به حریم آبهای ایران وارد شده بود، به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، موشك استاندارد 2 را به سوی پرواز 655 شلیك كرد. ناگهان هواپیمای مسافربری كشورمان از صفحه رادارهای زمینی محو شد و در آبهای خلیج فارس سقوط كرد.
با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شده ولی آنها اظهار بیاطلاعی كردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز كرد. با شناسایی دقیق محل سقوط، بالگردها و شناورها به موقعیت 26 و 42 عرض شمالی و 56 درجه و 3 دقیقه طول شرقی منتقل شدند.
بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریكایی اعلام كردند كه یك فروند هواپیمای نظامی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریكا ادعا كرد كه در این مورد مرتكب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدی این نظر آنان را مردود جلوه داد. مقامات نظامی آمریكا اعلام كردند كه هواپیمای ایرباس ایران در خارج از مسیر هوایی پرواز میكرده و رزمناو آمریكایی نیز 7 بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره كرده ولی جوابی دریافت نكرده است.
** ادعای دولت آمریكا مبنی بر تشخیص اشتباه كاپیتان ناو وینسنس
دولت ایالات متحده آمریكا معتقد است كه ناو وینسنس به اشتباه هواپیمای مورد نظر را یك هواپیمای جنگی تشخیص داده و برای دفاع از خود به سوی آن شلیك نمود. فرودگاه بندر عباس در آن هنگام به طور دوگانه برای هواپیماهای نظامی و مسافری مورد استفاده قرار میگرفت و هواپیماهای اف-14 تام كت ایرانی این فرودگاه را مركز عملیاتی خود قرار داده بودند. به همین جهت هر هواپیمایی كه از بندرعباس پرواز میكرد به طور خودكار هواپیمای دشمن فرض میشد مگر آن كه خلافش ثابت شود. هیچ سیستم هشدار هوایی نیروی هوایی و یا هواپیمای اكتشافی در منطقه وجود نداشت، بنابراین كشتی برای تصمیمگیری تنها به وسایل ارتباطی و درك غریزی خود متكی بود.
نمایندهایالات متحده در سازمان بینالمللی هواپیمایی در جلسه فوقالعاده شورای ایكائو گفته بود كه در روزهای دوم و سوم ژوئیه منطقه خلیج فارس بسیار ناامن بود و كشتیهای مختلفی از جمله یك كشتی پاكستانی و یك كشتی لیبریایی مورد حمله قرار گرفته بودند. در همان روز یك هواپیمای نظامی ایران از فرودگاه بندرعباس پرواز كرده بود و قصد حمله به كشتی آمریكایی را داشت. با توجه به اخطارهای مكرری كه بی پاسخ مانده بود، فرمانده مزبور برای دفاع از كشتی خود در برابر خطر احتمالی دست به حمله زده بود.
این در حالی است كه در گزارش نهایی هیات حقیقتیاب پنتاگون به سرپرستی دریادار ویلیام فوگارتی علت وقوع حادثه فشار روانی ناشی از قرار گرفتن در وضعیت جنگی برای نخستین بار اعلام شد و تصدیق شد كه هواپیمای ایرباس در خطوط هوایی تجاری بینالمللی پیشبینی شده پرواز میكرده و در زمان حادثه در ارتفاع دوازده هزار پایی (بیش از 3500 متر) قرار داشت و از لحظه پرواز به روند صعودی خود ادامه داده بود.
دولت آمریكا هیچگاه مسئولیت وقوع حادثه را برعهده نگرفت و غرامت قربانیان حادثه و بازماندگان و دولت ایران را تحت عنوان پرداخت بلاعوض پذیرفته و بر این نكته كه ناخدای ناو جنگی چون خود را در معرض خطر میدید از خود دفاع نمودهاست، تأكید كرد.
** كاپیتانها و ژنرال های آمریكایی اقدام ناو وینسنس را اشتباه جنگی خواندند
كاپیتان دیوید كارلسون، فرماندهٔ ناو سایدز كه در زمان حادثه در نزدیكی ناو وینسس قرار داشت، در سال 2005 در مصاحبهای نابودی هواپیمای مسافر بری ایرانی به دست راجرز را «نقطهٔ اوج پرخاشگریی وحشتناك كاپیتان راجرز دانست كه از 4 هفتهٔ قبل شروع شده بود». منظور كاپیتان كارلسون، حادثهای بود كه در 2 ژوئن (12 خرداد 1367)، تنها 4 هفته پیش از نابودی پرواز 655 اتفاق افتاد. او گفت كه در آن حادثه، ناو وینسنس بیش از حد به یك ناوچهٔ ایرانی، كه در حال انجام بازرسی «قانونی» از یك كشتی بود نزدیك شد. ناو وینسنس یك بالگرد را به فاصلهٔ 2 تا 3 مایلی ناوچهٔ ایرانی فرستاد (در صورتی كه براساس قانون، حداقل باید در 4 مایلی ناو ایرانی قرار میگرفت) و سپس بر چند قایق تندروی كوچك ایرانی آتش گشود.
كاپیتان كارلسون دراین باره گفت: «چرا كاپیتان راجرز بر قایقها آتش گشود؟ او كار هوشمندانهای انجام نداد.»
همچنین كارلسون دربارهٔ نیروهای ایرانی درگیر در حادثهٔ 2 ژوئن گفت: «آنها بسیار حرفهای عمل میكردند و تهدید آمیز نبودند»«سیگنالهای نیروهای نظامی ایران كاملاً واضح بود و جایی را برای اشتباه باقی نمیگذاشت». وقتی راجرز اعلام میكند كه میخواهد هواپیمای ایرانی را سرنگون كند كارلسون دوباره مونیتورهای ناوش را بررسی میكند و به خدمهاش میگوید «این هواپیما كه داره اوج میگیره؛ ارتفاعش هم كه 7،000 فوته! معلوم هست راجرز داره چه غلطی میكنه؟».
اما با این وجود كارلسون با خود میگوید كه شاید راجرز اطلاعات بیشتری داشته باشد، بیخبر از این كه راجرز به اشتباه فكر كرد كه هواپیما در حال شیرجهزدن بود.
دریادار بازنشسته یوچین لاروك از مركز اطلاعات دفاعی نیز با اظهار نظری مشابه میگوید: ناو وینسنس اصولاً نمیبایست برای عملیات به خلیج فارس اعزام میشد. ما در حال جنگ با ایران نبودیم و هیچ اعلان جنگی میان دو كشور وجود نداشت. هواپیمای ایرانی در یك محدوده هوافضای بینالمللی بر فراز آبهای بینالمللی بود و آمریكا حق نداشت آن را برای هر هواپیمای مشكوك یا غیرمشكوك منطقه جنگی اعلام كند، زیرا رسماً با ایران در حال جنگ نبود. دلیلی هم وجود نداشت كه ایرباس ایرانی به پیامهای هشدار ما پاسخ دهد.
همچنین دریادار بازنشسته، یوجین كارول پیرامون عواملی كه موجب تصمیمگیری اشتباه و سرنگونسازی ایرباس ایرانی شد، معتقد است كه حادثه هدف قرار گرفتن ناو یواساس استارك به وسیله یك جت جنگنده عراقی چند ماه پیش از آن، و عدم اتخاذ تدابیر دفاعی كافی و به موقع از سوی خدمهاستارك به تصور آنكه خلبان عراقی آنها را هدف قرار نخواهد داد، نوعی فشار عصبی را برای خدمه وینسنس به وجود آورده بود.
ذهنیت ناخدای كشتی این بوده كه با تهدیدی روبهرو است و قبل از دیر شدن میبایست درباره اقدامی مقتضی تصمیم گیرد.
كاسپار واینبرگر، وزیر دفاع وقت ایالات متحده اعلام كرد: كمبود وقت از لحظهای كه هواپیما به عنوان هدفی تهدید كننده شناسایی شد تا زمانی كه خدمه باید تصمیم به شلیك یا عدم شلیك به آن را میگرفتند، موجب شتابزدگی در اخذ تصمیم شد.
دریادار كارول در ادامه سخنان خود تاكید میكند كه كاپیتان راجرز هرگز ایرباس ایرانی را ندیده بود، او تنها علائم الكترونیكی و اطلاعات نقل قول شده به وسیله خدمهاش را برای تصمیمگیری نهایی در اختیار داشت كه روشن است اطلاعاتی اشتباه و نادرست بود.
در مقابل كاپیتان كارلسون، ضمن آنكه تائید میكند، راجرز بر پایه اطلاعاتی كه در اختیارش گذاشته شده بود تصمیم به سرنگون سازی ایرباس ایرانی گرفت، این سؤال را مطرح میكند كه چرا اطلاعات مذكور اینچنین و تا این حد اشتباه بودهاست.
** تجلیل از جنایتكاران ناو وینسنس با اهدای مدال لیاقت یا وحشی گری
تمام سربازان ناو جنگی وینسنس پس از این حادثه، بهخاطر تكمیل سفر خود به یك منطقهٔ جنگی مدال مبارزه دریافت كردند، مدال نیروی دریایی آمریكا اغلب به كارهای قهرمانی و یا خدمات شایسته داده میشود.
براساس گفتههای شبكهٔ هیستوری، مدال مبارزه به كسانی داده میشد كه میتوانستند با «سرعت و دقت آتش بگشایند». با این وجود، روزنامهٔ واشنگتن پست در مقالهای در سال 1990 نوشت كه مدالی كه به خدمهٔ ناو وینسنس داده شد به خاطر سفرهایشان از سالهای 1984 تا 1988 و همچنین برخوردهای آنها با قایقهای تندروی جنگی ایرانی بود.
در سال 1990 ویل راجرز مدال لژیون لیاقت را از دستان جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریكا، بهخاطر «رفتار بسیار شایسته و انجام خدمات برجسته بین تاریخ آوریل 1987 تا مه 1989 به عنوان افسر فرماندهٔ ناو وینسنس دریافت میكند».
راجرز در حالی مدال لیاقت را دریافت میكرد كه در مراسم تجلیلش هیچ اشارهای به سرنگون كردن پرواز 655 ایران ایر نشد. مدال لژیون لیاقت اغلب به افسران عالیرتبهای داده میشود كه بتوانند مأموریتهایشان (به ویژه مأموریتهای دشوار) را با موفقیت بگذرانند و یا از آخرین سفرشان پیش از بازنشستگی بازگردند.
** بیانیه شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت، با بررسی نامه مورخه 5 ژوئیه 1988 جمهوری اسلامی ایران خطاب به رئیس شورای امنیت و با استماع بیانات نماینده جمهوری اسلامی ایران و سخنان نمایندهایالات متحده آمریكا با ابراز تاسف عمیق از این كه یك هواپیمای غیرنظامی ایران ایر در پرواز برنامه ریزی شده بینالمللی 655، در پرواز بر فراز تنگه هرمز به وسیله موشك شلیك شده از ناو جنگی ایالات متحده آمریكا (وینسنس) منهدم شده است بر ضرورت تبیین حقایق سانحه با بازرسی بیطرفانه در منطقه خلیج تأكید داشت.
اجتمام / 1095 ** 1569
گزارش : رضا رضائی مجد ** انتشار : علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
روزشمار دفاع مقدس،
جنایت آمریكایی ها درخلیج فارس/ اعطای مدال وحشی گری به ژنرال آمریكایی
۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۱
کد خبر:
82584518
تهران - ایرنا - نیروی دریایی آمریكا به دستور مقامات كاخ سفید روز دوازدهم تیر ماه سال 1367 با شلیك بسوی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در خلیج فارس جنایتی را در تاریخ بشریت رقم زدند كه هرگز از یاد و خاطره مردم ایران و جهان پاك نمی شود.