۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82584814
T T
۰ نفر
كارخانه كمپوست انزلي به سيستم تصفيه شيرابه مجهز مي شود

انزلي-ايرنا-معاون امورعمراني و برنامه ريزي فرماندار بندرانزلي از نصب و راه اندازي سيستم تصفيه شيرابه زباله براي تبديل به آب مورد مصرف كشاورزي طي چند ماه آينده در كارخانه كمپوست شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ؛ نادر خوارزمي صبح دوشنبه در جلسه كميته پسماند در فرمانداري بندرانزلي اظهار كرد: مشكلات پسماند در سطح شهر بسيار است و علاوه بر سرمايه ، نياز به همكاري و حمايت همه جانبه مردم و مسئولان دارد.
وي تصريح كرد: ايجاد كانالهاي جمع اوري ، انتقال و تصفيه شيرابه و تبديل آن به آب سالم جهت مصارف كشاورزي در دستور كار كميته پسماند بوده و از سوي شهرداري در دست اقدام است.
خوارزمي با اشاره به بهبود وضعيت جمع آوري زباله نسبت به سال گذشته اظهار كرد: مسكل اصلي زباله شهرستان كمبود ظرفيت محل انباشت آن است كه با توجه به مشكل مالكيتي آن منطقه در حال حاضر امكان نصب تجهيزات و دستگاه ها براي شهرداري وجود ندارد.
وي با تاكيد بر لزوم تفكيك زباله از مبداء به عنوان راهكار كاهش پسماند افزود: خوشبختانه همكاري مردم فهيم انزلي در زمينه تفكيك زباله منجر به كاهش ريجكت زباله از 80 درصد به 30 درصد شده است.
خوارزمي يادآور شد: 20 درصد از مقدار كاهش يافته از ريجكت زباله تبديل به كود شده و 30 درصد مابقي نيز به پلاستيك و ساير موارد قابل تبديل صورت مي گيرد.
وي با تاكيد بر لزوم همكاري جدي مردم و مسئولان براي تفكيك زباله از مبداء تصريح كرد: با فراخوان مجدد و تبليغات محيطي مي توان با تفكيك زباله از مبداء ، ميزان انتقال زباله به كارخانه كمپوست را از نظر وزني 60 درصد و از نظر حجمي 30 درصد كاهش داد.
تركيبات موجود در ضايعات جامد به هنگام دفن به واسطه بروز تغييرات بيولو ژيكي ، فيزيكي و شيميايي و تجزيه هوازي و بي هوازي تبديل به محصولاتي به شكل گاز و مايع مي شوند. برخي مواد جامد موجود زباله نيز درآب حل شده وبه همراه شيرابه زباله ناشي از فرايند هاي فوق ، موجب آلودگي شديد آبهاي زير زميني مي شود .
بندرانزلي در 40 كيلومتري مركز استان گيلان از كانونهاي گردشگري كشور محسوب مي شود . ميزان توليد زباله اين شهرستان روزانه 120 تن است .
خبرنگار: رضا اكبري**انتشار دهنده : بابايي
7471 /6030