۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 82585626
T T
۰ نفر

به كجا چنين شتابان...‏

۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 82585626
به كجا چنين شتابان...‏

تهران- ايرنا- روزنامه اطلاعات درباره افزايش سفرها در فصل تابستان و حوادث جاده اي به ارايه گزارشي پرداخت و نوشت: تابستان فصل افزايش سفرها است و دلت مي‌خواهد براي رها شدن از گرماي شهر و ديارت و كارهاي يكنواخت اداري و حرفه‌اي، چند روزي باروبنديلت راببندي و راهي جايي شويي كه تن و جان خسته‌ات را به آرامش برساني.

در گزيده اي از اين مطلب مي خوانيم: مزيت سفر اين است كه از زندگي عادي و يكنواخت براي چند روزي دور مي‌شوي و با استراحت و لذت بردن از طبيعت، مي‌تواني انرژي مفيد دوباره‌اي كسب كني.

** اهداف طرح تابستانه پليس راهور
سردار تقي مهري رئيس پليس راهور نيروي انتظامي به عنوان متولي برگزاري طرح ‌هاي ترافيكي در كشور با همكاري ساير دستگاه ‌هاي امدادي و خدماتي از آغاز طرح تابستاني در سراسر كشور از اول تابستان امسال خبر داده وبا اشاره به اين كه چندسالي است كه حجم سفرهاي تابستاني افزايش يافته است، به گزارشگر روزنامه اطلاعات مي‌گويد: پليس راهنمايي و رانندگي با هماهنگي دستگاه‌هاي امدادي و خدماتي در قالب كميته‌اي ويژه، طرح ترافيك تابستان 1396 راتا پايان شهريورماه امسال ادامه مي‌دهد، به اين ترتيب تمامي دستگاه‌هاي امدادي و خدماتي نسبت به تقويت تيم‌هايشان و حضور گسترده‌تر در محورهاي مواصلاتي نسبت به ساير فصول سال، اقدامي كنند تا امنيت و رفاه مسافران تأمين شود. ‏

** برخورد پليس با تخلفات رانندگي ‏
سردار مهري با اشاره به اين كه بررسي علل حوادث رانندگي در تابستان گذشته نشان مي‌دهد كه سرعت‌ هاي غير مجاز و خستگي و خواب آلودگي رانندگان، بيشترين عامل حوادث جاده‌اي بوده است، مي‌افزايد: در تابستان روزها طولاني ‌تر است و براي همين رانندگان استراحت كمتري دارند. توصيه اول پليس اين است كه رانندگان كنترل سرعت را در اولويت سفر خود قرار دهند. تابلوها در جاي جاي جاده‌ها و محورها مشخص كرده‌اند كه يك راننده در مسير خود بايد چه ميزان سرعت داشته باشد، بنابراين رانندگان حتما بايد به اين تابلوها و قوانين رانندگي توجه كافي داشته باشند. ‏

سردار مهري ادامه مي‌دهد: البته تعداد رانندگاني كه با انجام حركات نمايشي ومخاطره‌آميز در سطح جاده‌ها حركت مي‌كنند، اندك است، اما همين تعداد اندك مثل ويروسي عمل مي‌كند كه سبب از ميان بردن پيكره مي‌شود و نظم جاده ها را به هم مي‌زند. ‏

** ‏20 تخلف حادثه ‌ساز
سردار مهري با اشاره به اينكه در تابستان پارسال بيش از 4800 نفر در تصادف‌هاي جاده‌اي جان خود را از دست دادند، اضافه مي‌كند: بيشترين تصادفات هم در ماه‌ هاي مرداد و شهريور و بخصوص10 روز پاياني شهريور رخ داده است. بنابراين همكاران پليس راهور درباره20 تخلف حادثه ‌ساز كه نمره منفي دارند، هيچ گونه اغماضي نخواهند داشت. پليس، رانندگاني را كه سبب ايجاد استرس در ديگران در سطح جاده ها شوند، بدون چشم پوشي متوقف و برابر قانون با آنها برخورد مي‌كند. اين برخورد شديد براي حفظ جان راننده و سرنشينان خودرو ضرورت دارد.

رئيس پليس راهور ناجا با ذكر اين نكته كه، به رانندگان توصيه مي‌شود به تمامي علائم و تابلوها و خط كشي‌ها توجه كنند، اظهار مي‌دارد:توصيه ديگر اين است كه براي يك «سفر ايمن» برنامه‌ريزي كنند، اما سفر ايمن به چه معناست؟ راننده بايد مبدا و مقصد سفر خود را تعريف كند، در طول سفر حتماً مطابق برنامه‌اي كه پيش بيني كرده است، حركت كند. مثلا مشخص كند كجا غذايش را بخورد و كجا استراحت كند؟ توصيه پليس اين است كه به ازاي هر 2 ساعت رانندگي، 15 دقيقه استراحت شود. ‏

** رصد پليس نامحسوس ‏
سردار مهري درباره برخورد با تخلفات رانندگي ناوگان عمومي كشور مي‌گويد: پليس در طرح تابستانه با تخلفات رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي، برخورد جدي خواهد داشت. همكاران پليس حتي به صورت نامحسوس در داخل وسايل حمل و نقل عمومي به عنوان مسافر حضور دارند و رفتار رانندگان را رصد مي‌كنند. ‏

رئيس پليس راهور ناجا با اشاره به اين كه پليس با همكاري سازمان راهداري، در سال 1395 سامانه‌اي را براي اتوبوس‌ ها اجرايي و عملياتي كرده است كه «سپهتن» نام دارد، توضيح مي‌دهد: «سپهتن» مخفف «سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان» است. اين سامانه هوشمند، رفتار رانندگان را به صورت آنلاين به مقر پليس اطلاع مي‌دهد. بر اين اساس رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي به هنگام رانندگي نبايد بخورند يا بياشامند، با تلفن همراه صحبت كنند يا جاي خود را با راننده ديگر عوض كنند. راننده ناوگان نبايد بيشتر از 9 ساعت مداوم رانندگي كند. همه اين رفتارها به وسيله سامانه هوشمند و پاسگاه‌هاي پليس راه رصد مي‌شود.

** بستن كمربند ايمني ‏
رئيس پليس راهور ناجا با بيان اين كه ديگر توصيه مهم پليس به هموطنان عازم سفر، بستن كمربند ايمني است، مي‌گويد: خوشبختانه فرهنگ بستن كمربند ايمني براي رانندگان و سرنشينان جلو خودروها جا افتاده است و اگر براي سرنشينان صندلي‌هاي عقب خودروها هم فرهنگ‌سازي شود، كمك شاياني به كاهش تلفات در جاده‌ها خواهد كرد.چرا كه علت فوت حدود 60 درصد از سرنشينان خودروها، ضربه به سر است و بستن كمربند ايمني كمك مهمي به برخورد نكردن سر به بدنه خودرو مي‌كند.

** ارتباط با پليس راهور
رئيس پليس راهور ناجا با آرزوي سفري خوش و ايمن در طول تعطيلات تابستان براي همه مسافران اظهار مي‌دارد: هموطنان گرامي مي‌توانند با تماس با شماره تلفن 88255555 و از طريق سايت اينترنتيwww.rahvar120.ir‏ و ساير سامانه‌هاي ارتباطي پليس راهور، از آخرين وضعيت جاده‌ها آگاه شوند و با تماس با شماره تلفن120 مي‌توانند با همكاران پليس راهور ارتباط داشته باشند. ‏

همچنين مسافران ناوگان حمل و نقل عمومي در صورت مشاهده تخلف رانندگان اين ناوگان، از طريق سامانه پيامكي 110120 مشكل را گزارش كنند تا پليس راهور در طول مسير به شكايت‌ها رسيدگي و با رانندگان متخلف برخورد كند.‏

سردار مهري، در مورد سفرهاي تابستاني توصيه‌هايي نيز ارائه مي‌دهد:
ـ در صورتي كه شهروندان قصد سفر دارند، اطلاعات خود را دائما به روز سازند تا با سلامت و امنيت سفر كنند.‏

ـ رانندگان خودروهاي سواري و راكبان موتورسيكلت‌ها به تذكراتي كه همكاران پليس راهور مي‌دهند، توجه كنند.‏

ـ علل تصادفات در تابستان گذشته نشان مي‌دهد، سرعت‌هاي غير مجاز و خستگي و خواب آلودگي رانندگان، بيشترين عامل حوادث جاده‌اي بوده اند.‏

توصيه اول پليس اين است كه رانندگان كنترل سرعت را در اولويت سفر خود قرار دهند. ‏
تابلوها در جاي جاي جاده‌ها و محورها مشخص كرده‌اند كه يك راننده در مسير خود بايد چه ميزان سرعت داشته باشد.

پليس با رانندگاني كه خط قرمزي را كه پليس براي ايجاد امنيت مسافران در نظر گرفته است رعايت نكند و با سرعت‌هاي غيرمجاز، جان ديگران را به خطر بيندازد، برخورد مي‌كند.‏

** 40 درصد خروج از جاده
سردار محمدحسين حميدي رئيس پليس راه نيروي انتظامي نيز با اشاره به اينكه براساس آمار حدود 40 درصد از حوادث رانندگي طرح تابستاني مربوط به خروج خودروها از جاده‌ها و واژگوني آنها بوده است، اضافه مي‌كند: در بعضي استان‌ ها مثل خراسان رضوي، اصفهان، سمنان، فارس، كرمان، يزد و خراسان جنوبي به دليل صاف بودن جاده ‌ها و كفي بودن آنها،گرماي تابستان و يكنواخت بودن مسيرها، درصد واژگوني خودروها بيشتر از ساير مسيرهاست و70 درصد خروج از خودروها و واژگوني‌ها در مسيرهاي اين استان‌ ها اتفاق مي‌افتد.

سردارحميدي به چند نكته اساسي درطول سفر اشاره مي‌كند و مي گويد:‌ وقتي خسته شديد، به رانندگي ادامه ندهيد،خيلي پيش مي‌آيد كه با وجود خستگي شديد، باز هم براي رسيدن به مقصد راننده به خودش فشار مي‌آورد و به مسير ادامه مي‌دهد، با اين فرض كه فقط مسافت كمي تا مقصد باقي مانده است! حقيقت اين است هنگامي كه خسته ايم، عكس العمل‌مان بسيار كُندتر مي‌شود كه مي‌تواند جان راننده و سرنشينان خودرو را به خطر بيندازد. اگر راننده ديگري در خودرو وجود دارد، بهتر است جايشان را عوض كنند تا يك نفر خسته نشود.‏

رئيس پليس راه ناجا بابيان اين كه سفر فقط به معناي رسيدن به مقصد نيست، مي‌گويد: گهگاه بايد خودرو را كنار جاده متوقف كرد و از تماشاي مناظر اطراف جاده لذت برد، نه تنها اين كار دلپذير است، بلكه كمي پياده روي واستراحت سبب جريان بهتر گردش خون در بدن مي‌شود و انرژي تازه‌‌اي به راننده مي‌بخشد.

** توصيه‌ هاي پليس راه
كارشناسان معتقدند نبايد به خودرو حتي اگر بهترين آن ‌ها باشد اعتماد كرد، مگر ماهيت خودرو چيست؟ «تكه‌ هاي آهن كه روي چهار تكه لاستيك پُر باد، قرار گرفته‌اند.» غير قابل اعتمادترين بخش خودرو هم، «ترمز» آن است كه در سرعت‌ هاي بالاي90 كيلومتر در ساعت، كارايي آن به شدت پايين مي‌آيد، به طوري كه طبق بررسي‌ ها، بسته به نوع خودرو و وضعيت جاده، تا 66 متر بعد از ترمز گرفتن، خودرو همچنان حركت مي‌كند.‏
‏ـ با احتياط و طمأنينه رانندگي كردن، نشانه انسان‌هاي متشخص است. جمله «من فلان جاده را در زمان اندكي پيمودم» نه هنر است و نه نشانه دست فرمان خوب داشتن، بلكه مي‌تواند نشانه بي توجهي به جان خود و ديگران باشد و يك بي خردي به تمام معنا!‏

ـ خود مسير نيز جزو سفر است و نه فقط مقصد. با سرعتي كمتر از حد مجاز برانيم تا از رانندگي و مسير مسافرت هم لذت ببريم.‏

ـ خط ممتد وسط جاده‌ها را كارشناسان راه كه تخصص شان اين است، بعد از بررسي‌هاي فني در برخي نقاط جاده ترسيم كرده‌اند و معنايش اين است كه به دليل «پيچ» يا «سربالايي جاده»، ديد شما محدود است، هر لحظه ممكن است خودرويي از روبرو ظاهر شود و قبل از هر واكنشي تصادف رخ به رخ اتفاق بيفتد. از خط ممتد عبور نكنيم و سبقت غيرمجاز نگيريم.‏

ـ موقع خواب آلودگي رانندگي نكنيم. خواب از همه ما قوي‌تر است و شگردش اين است كه در يك لحظه كه فكرش را نمي‌كنيم، غافلگيرمان مي‌كند. كمي استراحت در نقطه‌اي امن در كنار جاده، بهترين حريف خواب آلودگي است.‏

ـ وظيفه حياتي سرنشينان، مراقبت از راننده است كه خوابش نبرد. لااقل يك نفر بايد علاوه بر راننده در داخل خودرو، بيدار باشد.‏

ـ ابلهانه‌ ترين كار، كورس گذاشتن و كَل كَل كردن در جاده‌ها است. بگذاريم از ما سبقت بگيرند و بروند، جاده كه ملك شخصي ما نيست، راحت باشيم و بخنديم!‏
ـ به محدوده 30 كيلومتري شهرها كه مي‌رسيم، يادمان باشد كه 62 درصد همه تصادفات در اين محدوده رخ داده است. در محدوده 30 تا
62 كيلومتري شهرها با دقت و وسواس بيشتري برانيم.‏

ـ بسياري از تصادفات بر اثر بگومگوهاي خانوادگي در داخل خودروها اتفاق افتاده است و از اينرو حفظ آرامش راننده، وظيفه سرنشينان خودرو است.‏

ـ كمربند ايمني تا كنون جان هزاران نفر را از مرگ نجات داده است. به سرنشينان صندلي عقب خودرو هم توصيه مي كنيم كمربندهاي ايمني را ببندند. آنها هم بعد از تصادف حق زندگي دارند.‏

ـ يادمان باشد كه حادثه فقط براي ديگران نيست و اگر در رانندگي احتياط نكنيم، بي هيچ تعارفي حادثه به سراغ ما هم مي‌آيد. ‏

ـ رانندگان بايد توجه داشته باشند كه وسيله نقليه در سرعت‌هاي بالا تحت تاثير حركات جانبي چرخ‌هاي عقب قرار مي‌گيرد و غير قابل كنترل مي‌شود، بنابراين بايد با رعايت سرعت مجازي از بروز حوادث رانندگي و ايجاد ترافيك جلوگيري كنند.‏

ـ كاهش تصادفات و خسارات ناشي از آن و كاهش مصرف سوخت از نتايج مطلوب رانندگي با سرعت مجاز است كه با توجه به اين امر رانندگان بايد بدانند كه در درجه اول پدال گاز، عاملي سرنوشت ساز است كه در زير پاي آنان قرار دارد و اگر بدون توجه به پدال گاز فشار آورند و به سرعت خود بيفزايند، در موارد اضطراري دچار حوادث شومي خواهند شد كه براي آنان و جامعه تاسف بار است.‏

ـ ترمز كردن در سرعت‌هاي بالا احتمال انحراف خودرو را از مسير اصلي افزايش مي‌دهد، از اينرو سرعت غير مجاز، تخلفات ديگري نظير سبقت غير مجاز و حركت ‌هاي مارپيچ را به همراه دارد و چنانچه سرعت وسيله نقليه80 كيلومتر در ساعت باشد و خطري متوجه راننده شود، اگر ترمز وسيله نقليه كاملا سالم و ضريب اصطكاك آن در وضعيت مناسبي باشد و جاده كاملا استاندارد باشد ، از زمان بروز خطر تا توقف كامل خودرو
66 متر مسافت طي خواهد شد.‏

ـ رانندگان در نظر داشته باشند كه سرعت غير مجاز خودرو عواقبي نظير افزايش ميزان مصرف سوخت و استهلاك خودرو، افزايش اضطراب، استرس و فشارهاي عصبي براي راننده و سرنشينان خودرو را به همراه دارد.‏

بررسي ها نشان داده است شدت تصادفات و كشته‌هاي ناشي از آن، با ميزان سرعت‌هاي غير مجاز به توان 4 نسبت مستقيم دارد، به اين معنا كه با افزايش20 درصدي سرعت، شدت تصادفات 2 برابر افزايش مي‌يابد.‏

ـ پليس راهورناجا به رانندگان هشدار مي‌دهد كه سرعت زياد وسيله نقليه بر شدت ضربه تصادف تاثير بسياري دارد، به طوري كه احتمال مرگ براي سرنشينان خودرويي كه با سرعت80 كيلومتر در ساعت حركت مي‌كند20 برابر زماني است كه سرعت همان خودرو30 كيلومتر در ساعت باشد.‏

ـ آمار نشان مي‌دهد در يك فاصله100 كيلومتري، راننده‌اي كه با سرعت 110 كيلومتر در ساعت رانندگي مي‌كند فقط حدود 8 دقيقه زودتر از راننده‌اي كه با سرعت
95 كيلومتر در ساعت رانندگي مي‌كند، به مقصد مي‌رسد. به خاطر داشته باشيد كه 8 دقيقه ديرتر رسيدن بهتر از بازي با جان خود و خانواده‌تان است.‏

*منبع: روزنامه اطلاعات، 1396.4.13
**گروه اطلاع رساني**9117**2002** انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصي