۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82586092
T T
۰ نفر

انتشار جزئیات پاسخ قطر به شروط سعودی ها

۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82586092
انتشار جزئیات پاسخ قطر به شروط سعودی ها

تهران - ایرنا - خبرگزاری غیردولتی 'انفراد' كویت به نقل از یك منبع آگاه جزئیات پاسخ قطر به شروط سعودی، بحرین، امارات و مصر برای از سرگیری روابط این كشورها با دوحه را منتشر كرد.

گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری غیردولتی كویت حاكی است كه پاسخ دوحه به شكل نامه مكتوب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیرقطر روز گذشته (دوشنبه) توسط محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر تحویل شیخ صباح الصباح امیر كویت شد.
به ادعای خبرگزاری انفراد، قطر آمادگی خود برای كاهش روابط دیپلماتیك و اقتصادی با ایران را به شرط پایبندی همه كشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این امر، اعلام كرد.
همچنین قطر در پاسخ خود تاكید كرد كه حتی یك تن از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درخاك قطر حضور ندارند و هدف از درخواست ارایه شده از سوی چهار كشور تحریم كننده قطر در این خصوص مخدوش كردن چهره دوحه در جهان عرب است.
تاكنون قطر و كویت این خبر را تایید و یا تكذیب نكرده اند.
برپایه این گزارش، قطر درپاسخ خود درمورد همكاری نظامی و ایجاد پایگاه نظامی تركیه درقطر تاكید كرد كه تركیه یك كشور مسلمان است و درمعاهده شورای همكاری خلیج فارس بندی دال برممنوعیت ایجاد پایگاه های نظامی قید نشده است.
شیخ تمیم درجواب مكتوب خود وجود هرگونه ارتباط میان قطر با گروه های تروریستی مشخص شده ازسوی سازمان ملل را رد و تاكید كرد: كشورش یكی از اعضای فعال در زمینه مبارزه با تروریسم محسوب می شود.
عربستان و امارات و بحرین و مصر از15 خرداد روابط خود را با قطر قطع كردند و با نسبت دادن اتهام 'حمایت از تروریسم' به دوحه، قطر را به محاصره زمینی و هوایی خود در آوردند.
قطر اتهام حمایت از تروریسم را نادرست دانست و تاكید كرد با موج دروغ ها و افتراهای به راه افتاده كه هدف از آن اعمال قیمومیت بر مراكز تصمیم گیری در قطر است، مقابله خواهد كرد.
چهار كشور تحریم كننده قطر پنجشنبه اول تیرماه فهرست شروط سیزده گانه خود جهت ازسرگیری روابط با دوحه را توسط كویت به قطر اعلام كردند و به دوحه برای اجرای این شروط ده روز ضرب الاجل تعیین كردند كه یكشنبه شب هفته جاری این مهلت به پایان رسید و با میانجیگری كویت به مدت 48 ساعت دیگر (تا چهارشنبه) تمدید شد.
دوحه شروط یاد شده را 'غیرواقعی، غیرمنطقی، غیرقابل اجرا و ناموزون 'دانست و اعلام كرد: در صورت فراهم آمدن شرایط مناسب آماده مذاكره با كشورهای تحریم كننده است.
قرار است وزیران خارجه چهار كشور عربستان سعودی، بحرین ، امارات عربی متحده و مصر فردا(چهارشنبه) در قاهره پاسخ قطر را مورد بررسی قرار دهند.
قطر همچنین آمادگی خود را برای بستن پایگاه تركیه در خاك خود اعلام كرد، به شرط آنكه كشورهای خلیج فارس نیز پایگاه های نظامی بیگانه را در خاك خود تعطیل كنند.
قطر در پاسخ خود تاكید كرد: جماعت اخوان المسلمین در فهرست گروه های ترویستی ثبت شده توسط سازمان ملل یك گروه تروریستی نیست.
دوحه همچنین اتهام نسبت داده شده مبنی بر تامین هزینه تروریسم را بدون ارائه دلایل و شواهد مردود دانست و بر عدم پایبندی خود به فهرست ارائه شده از سوی كشورهای تحریم كننده در مورد سازمان های تروریستی و پایبندی اش فقط به فهرست های سازمان ملل تاكید كرد.
قطر همچنین با تحویل دادن افرادی كه از آنها به پناهجوی سیاسی یا مسلمان سنی مذهب مستضعف مقیم خاك خود نام برد، مخالفت كرد.
قطر بستن هر گونه رسانه رسمی یا غیررسمی از جمله شبكه تلویزیونی الجزیره را مردود دانست و این كار را مشروط به بسته شدن شبكه های تلویزیونی العربیه و اسكای نیوز و الحدث و ام بی سی و شبكه های تلویزیونی مصر دانست.
قطر در پیش نویس غیررسمی خود تاكید كرد كه در امور داخلی كشورهای خلیج فارس دخالت نمی كند برخلاف امارات كه در امور داخلی قطر و كویت دخالت می كند و علیه این دو كشور اقدامات تحریك آمیز انجام می دهد و در امور عمان دخالت اطلاعاتی می كند و در حال برنامه ریزی جهت ایجاد كودتا در این كشور است .
دوحه هر گونه تماس با مخالفان كشورهای تحریم كننده خود در منطقه خلیج فارس و یا اعلام حمایت از آنان را تكذیب كرد و تاكید كرد كه اعطای تابعیت به اتباع خارجی یك امر حاكمیتی است.
قطر همچنین درخواست پرداخت غرامت به كشورهای تحریم كننده را مردود دانست و از طرف های مقابل خواست تا در عوض تحریم و محاصره اعمال شده علیه دوحه كه از آن به عنوان 'یك اقدام احمقانه ' نام برد، غرامت پرداخت كنند.
خاورم ** 1487 ** 1064
مترجم : قاسم غضبانپور** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده
۰ نفر