موانع توافق ایران و اگزیم بانك كره جنوبی برای ایجاد خط اعتباری 8 میلیارد یورویی برطرف شد/ راه اندازی مجدد بانك ملت در كره جنوبی

تهران- ایرنا- سفیر ایران در كره جنوبی با اشاره به راه اندازی مجدد بانك ملت در كره جنوبی گفت: توافق شده بود تا بانك صادرات و واردات كره جنوبی یعنی «اگزیم بانك» حدود 8 میلیارد یورو برای ایران فاینانس تعیین كند تا شركت‌های كره‎ای بتوانند در ایران فعالیت كنند، كه موانع اجرای آن برطرف شد.

به گزارش ایرنا، حسن طاهریان امروز- سه شنبه- در گفت و گو با خانه ملت، با بیان این مطلب افزود: البته مذاكره آن مقداری به طول انجامید و خوشبختانه به تازگی این مذاكرات نتیجه داد و نهایی شد و متنی كه باید موافقت می‌شد را تهیه كردند.
سفیر ایران در كره جنوبی ادامه داد: كره ای ها نگران بندی بودند كه مربوط به بازگشت تحریم‌های مجدد بود كه این موضوع نیز حل شد، اگر این موضوع عملیاتی شود تعداد زیادی از پروژه های ما به سمت اجرایی شدن می‌رود.
طاهریان درخصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی تصریح كرد: روابط دو كشور از گذشته خوب بوده و طی این سال‌ها نیز ادامه یافته و مشكل خاصی وجود ندارد و به طور كلی می‌توان گفت به لحاظ سیاسی نگرش خوبی در میان مقامات وجود دارد و هیچ مانعی برای گسترش روابط با كره جنوبی نداریم.

**سیاست خارجی كشور نگاه خوبی به كشورهای شرقی دارد
سفیر ایران در كره جنوبی با بیان اینكه بخشی از دلایل خوب بودن روابط ایران و كره جنوبی به این بر می‌گردد كه ما به صورت كلی نگاه مثبتی نسبت به شرق داریم، بیان كرد: در سیاست خارجی وقتی نگاه به شرق داریم می‌توانیم با همین كشورها روابط اقتصادی خوبی ایجاد كرده و با ژاپن، كره جنوبی و چین نیز روابط خوبی داشته باشیم به لحاظ سیاسی مانعی نیست.

**اوج روابط اقتصادی ایران و كره جنوبی در سال 2011 بود
طاهریان با اشاره به اینكه روابط اقتصادی ایران و كره جنوبی از گذشته بوده و ادامه پیدا خواهد كرد، متذكر شد: اوج روابط بین دو كشور سال 2011 بود كه حدود 11 میلیارد دلار با كره‌ای‌ها صادرات داشته‌ایم كه عمده آن نفت بود و میزان فروش نفت ایران در آن زمان بیشتر بود كه قیمت نفت بالا بود.

**بالاترین حجم مبادلات ایران و كره جنوبی 17 میلیارد دلار بود/ به دلیل وضع تحریم‌ها مبادلات دو كشور به 6 میلیارد دلار افت كرد
سفیر ایران در كره جنوبی با بیان اینكه در سال 2011 (؟؟)كره جنوبی حدود 6.1 دهم میلیارد صادرات داشته‌ایم و مجموع حجم مبادلات دو كشور به 17 میلیارد دلار رسید كه اوج روابط ما و كره جنوبی بود، افزود: بعد از این مقطع، میزان مبادلات به دلیل وضع تحریم‌ها افت كرد بطوری كه سال 2015 كل صادرات ایران به 2.3 دهم میلیارد دلار رسید و صادرات كره‌ای‌ها به 3.7 دهم میلیارد كاهش یافت.
وی با اشاره به اینكه سال 2016 مقداری از این روابط ترمیم شد، متذكر شد: مقدار صادرات ایران به 4.6 دهم میلیارد دلار رسید و صادرات كره‌ای‌ها نیز در همان 3.7 دهم میلیارد سابق ماند.

**صادرات نفت و میعانات گازی ایران به كره جنوبی 280 هزار بشكه در روز
طاهریان با بیان اینكه صادرات نفت ایران در گذشته و قبل از تحریم‌ها حدود 250 هزار بشكه نفت بود و بعد از تحریم‌ها افت كرد و به 125 هزار بشكه در روز رسید ولی بعد از توافق هسته‌ای ترمیم شد، ادامه داد: در حال حاضر حدود 280 هزار بشكه نفت و میعانات گازی در روز به كره جنوبی صادر می‌شود و احتمالا امسال صادرات ما به مراتب بیش از 4.6 دهم سال گذشته باشد و به 7 الی 8 میلیارد دلار برسد و اگر این روند ادامه یابد به این رقم خواهیم رسید.

**كشتیرانی ایران در كره جنوبی به مرحله سودآوری رسیده است
سفیر ایران در كره جنوبی با بیان اینكه در دوران تحریم به كشتیرانی ما اجازه نمی‌داند كشتی‌های ما بارها را از اینجا ببرند و بعد از رفع تحریم دفتر ایران تقریبا تعطیل بود، افزود: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها دفتر كشتیرانی ایران فعال شده و بارهای خود را خودمان می‌بریم و كشتیرانی ما تقریبا فعال شده در این زمینه به مرحله سودآوری رسیده است.

**راه اندازی مجدد بانك ملت در كره جنوبی
طاهریان با بیان اینكه بانك ملت ایران قبل از تحریم در كره جنوبی شعبه داشت و پیش از تحریم بسیار فعال بود ولی متاسفانه در تحریم كاملا بسته شد وبه حالت تعطیل درآمد، متذكر شد: بعد از تحریم‌ها مذاكره كرده‌ایم تا این بانك بتواند كار خود را شروع كند و خوشبختانه مجوزی كه كره‌ای‌ها باید اخذ می‌كردند و هماهنگی‌هایی كه لازم بود انجام شده و به سمت دوباره فعال شدن بانك ملت در كره جنوبی می‌رویم.
سفیر ایران در كره جنوبی افزود: اخیرا اولین ال سی را باز كرده‌اند، البته تا اینكه به روی روال عادی قرار گیرد فاصله دارد ولی در مسیر صحیح قرار گرفته‌ایم.
سیام**3061**1449**تنظیم كننده: میترا بلندقامتی**انتشاردهنده: امیر كاردان راد