۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82590881
T T
۰ نفر
امیری: احزاب برای ارتقا باید خود را اثبات و اعتماد حاكمیت را جلب كنند

تهران-ایرنا-معاون امور مجلس رئیس جمهوری با ارائه تحلیلی تاریخی از روند تحولات و تكامل احزاب در جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: احزاب برای ارتقا باید خود را اثبات و اعتماد حاكمیت را جلب كنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، «حسینعلی امیری» این مطلب را در همایش فصلی خانه احزاب ایران بیان كرد و افزود: اصل تفكیك قوا یكی از شاخصه های مردم سالاری است و انتخابات و نقش احزاب در آن از پیامد های مثبت و از مصادیق مردم سالاری است.
وی یادآور شد: تمركز قدرت اجرایی، تقنینی و قضایی در دست یك نفر حتما فسادآور است، همانند وضعیتی كه قبل از انقلاب مشروطه داشتیم. اداره كشور به اتكا آراء عمومی از مسائل بسیار مهم دیده شده در قانون اساسی است.
معاون امور مجلس رئیس جمهوری یادآور شد: انتخاب رهبرمعظم انقلاب، رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر اساس یك روند دموكراتیك صورت می گیرد.
امیری همچنین اظهاركرد: گرچه سابقه تحزب در ایران به انقلاب مشروطه بر می گردد اما همه از وضعیت 'احزاب دولت ساخته' قبل از انقلاب مطلعید. واقع قضیه این است كه تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(قدس سره) حزب به معنای واقعی كه بتواند نقش آفرینی كند در كشور نداشتیم.
وی خاطرنشان كرد: در واقع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود كه صدها حزب و گروه سیاسی در شرایطی كه هنوز نهادهای سیاسی و اجرایی و تقنینی كشور شكل نگرفته بودند، پا به عرصه ظهور گذاشتند كه غالبا هم قاعده مند نبودند، مرامنامه نداشتند و فاقد برنامه رسمی بودند.
امیری در مورد كاركرد احزاب گفت: اصولا در جوامع مختلف حزب دارای كاركردهای متفاوت است اما احزاب در همه جوامع یك كار ویژه مشترك دارند كه در دو دسته قابل تقسیم بندی است؛ نخست آموزشی و اجتماعی و دوم كسب قدرت از طریق انتخابات، جهت دهی به افكار عمومی، معرفی نامزد، ساماندهی انتخاب شوندگان.
وی در این همایش كه علاوه بر مقامات و كارشناسان، جمعی از رهبران و دبیران كل احزاب كشور نیز حضور داشتند، با طرح این سوال كه وضعیت احزاب و تحزب در دوران جمهوری اسلامی ایران چه وضعیتی داشته است؟ اظهاركرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران احزاب فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده اند كه از نظر تاریخی وضعیت احزاب را باید در چند مقطع بررسی كرد:
1-از سال 1357 تا شروع جنگ تحمیلی: دوره پا به عرصه گذاشتن صدها حزب و گروه سیاسی و با ایده و اهداف مختلف
2-از سال 1360 تا پایان جنگ تحمیلی (1367): در اولویت قرار گرفتن موضوع جنگ به جای مسائل حزبی و گروهی
3-دوره دولت سازندگی(از 1368 تا 1376): دوره شروع تثبیت و قانون مند شدن احزاب و گروه های سیاسی و البته در این سال ها آیت الله هاشمی رفسنجانی در ایجاد اعتدال در احزاب نقش اساسی داشت.
4-دوره دولت اصلاحات(از 1376 تا 1384): دوره ای كه به توسعه سیاسی مشهور شد و شور احزاب و گروه های سیاسی وضعیت قابل توجهی به خود گرفت كه البته بعضا واقعیت های جامعه ایران را نادیده گرفتند
5- از سال 1384 تا 1388 : دوره یكنواختی احزاب و گروه های سیاسی
6- از سال 1388 تا 1392: دوره افول و بی توجهی به احزاب به دلایل خاص زمانی خود به نحوی كه تنها كانون احزاب كشور كه خانه احزاب بود، تعطیل شد.
7- از سال 1392 تاكنون: توجه مجدد به احزاب و قوت گرفتن احزاب، توجه دكتر روحانی به احزاب، دوره رو به رشد
معاون امور مجلس رئیس جمهور در ادامه گفت: احزاب در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در چهار طیف دسته بندی می شوند:1-لیبرال ها و ملی مذهبی ها 2- چپ و هواداران سوسیالیست ها 3- به ظاهر اسلامگرایان رادیكال 4- نیروهای مذهبی حامی امام و رهبری كه مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، مرحوم شهید بهشتی و مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی و رهبرمعظم انقلاب كه در آن مقطع زمانی رهبران اصلی این جریان بودند و حزب جمهوری اسلامی مصداق بارز آن شد.
وی در مورد سرنوشت این چهار طیف نیزگفت: گروه اول بعد از دولت موقت و مرحوم مهندس بازرگان رو به افول رفتند، گروه دوم به جهت مذهبی بودن جامعه ایران و نبود اقبال عمومی به آنها، از بین رفتند، گروه سوم، دست به اعمال خشونت آمیز زدند و به لحاظ فقدان جایگاه علمی و فقهی به گروه تروریستی تبدیل شدند و علیه نظام جمهوری اسلامی دست به اسلحه بردند و هزاران نفر از مردم بی گناه این سرزمین را شهید كردند. در همین ایام شاهد انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت سید و سالار شهیدان انقلاب آیت الله شهید دكتر بهشتی و 72 تن از یاران امام بودیم. گروه چهارم، توانستند پایگاه اجتماعی خوبی پیدا كنند و با اطاعت و حمایت از امام در رقابتهای انتخاباتی نقش مهمی را ایفا و اقبال جامعه را با خود همراه كنند.
وی توضیح داد: گروه چهارم در این سال ها با عناوین و اشكال مختلف در قالب دو دسته بندی كلی ادامه مسیر داده و در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی كرده اند البته باید اذعان كرد هنوز تا رسیدن به جایگاه مورد انتظار فاصله داریم.
معاون امور مجلس رئیس جمهوری سپس با طرح این سوال كه چرا انتظار مورد نظر حاصل نشده است؟ف گفت: مگر در زمان ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی دوره توسعه سیاسی نامگذاری نشد، مگر دولت اصلاحات توجه خاصی به احزاب نداشت؟ پس چرا ما بعد از این دوره شاهد دوره ركود فعالیت های حزبی و حتی تعطیلی خانه احزاب ، تنها كانون حزبی ایران هستیم؟ این پرسش پرسشی بنیادی است.
امیری اضافه كرد: واقعیت این است كه در كار حزبی باید واقعیت جامعه سیاسی ایران را در نظر گرفت، رسیدن به جایگاه مورد انتظار نیاز به كار فرهنگی، كادر سازی ، هنجار سازی سیاسی، آموزش و ابزار و لوازم زیادی دارد.
معاون رئیس جمهوری تاكید كرد: معتقدم احزاب برای این كه جایگاه واقعی خود را پیدا كنند و ارتقاء یابند باید خود را اثبات كنند، باید اعتماد حاكمیت را تحصیل كنند و واقعیت های جامعه سیاسی ایران را در نظر بگیرند.
امیری گفت: 'هرچند حزب در ایران هنوز دوره نوجوانی خود را طی می كند اما اگر منصفانه قضاوت كنیم می بینیم احزاب به توسعه سیاسی كمك كرده اند، پیگیر مطالبات مردم بوده اند، در گشایش سیاسی موثر بوده اند، به مردم اطلاع رسانی كرده اند و از اطلاع رسانی مردم در جلوگیری از برخی مفاسد سیاسی و اقتصادی استفاده كرده اند.'
وی افزود: مع الوصف معتقدم ما هنوز به كار پژوهشی و دانشگاهی زیادی راجع به شناخت عمیق تر از فضای حزبی و ساختارمند كردن كار حزبی با ساختار قانونی نیاز داریم. توجه به احزاب می تواند هزینه های سیاسی مثلا ناشی از ثبت نام های بی ربط در انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس و یا هزینه بررسی صلاحیت ها را از دوش نظام و حاكمیت بردارد و با ساماندهی نیروهایی كه در انتخابات پیروز می شوند، این روند را به یك ظرفیت منسجم و مدیریت شده صحیح در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل كند
معاون امور مجلس رئیس جمهوری تاكید كرد: نباید تنها به كاركرد سیاسی حزب توجه كرد، كشور در بخش های دیگر از جمله موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نیاز به كمك دارد كه احزاب می توانند نقش آفرینی كنند.
سیام**3070**1449**تنظیم: داود نخ كوب نیاسر**انتشار: امیر كاردان راد