۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۲۱:۱۴
کد خبر: 82591261
T T
۰ نفر
نخستین گام ارزشیابی مدارك تحصیلی دانشجویان  ایرانی در ارمنستان

مسكو - ایرنا - محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فنآوری در نشست نمایندگان دانشجویان ایرانی در ارمنستان ضمن ابراز خوش بینی و رضایت از سطح و كیفیت تحصیلی دانشگاههای این كشور، بررسی راهكارهای ارزشیابی مدارك دانشگاههای ارمنستانی را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، این دیدار امروز (شنبه) به عنوان برنامه پایانی سفر فرهادی و هیات همراه به ارمنستان و پس از مذاكره با مقام های این كشور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر ایروان برگزار شد.
در این نشست سیدكاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی در ارمنستان گزارشی پیرامون حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاههای این كشور، مسائل و مشكلات آنان و ارتباط گسترده دانشجویان با سفارت برای كمك به حل مشكلات را ارائه كرد.
نمایندگان دانشجویان نیز دیدگاهها و مشكلات تحصیل در ارمنستان از جمله ارزشیابی نشدن مدارك تحصیلی كارشناسی ارشد و دكترا و همچنین حوزه پزشكی را به عنوان محوری ترین مشكلات خود بیان كردند.
پس از اینكه مسئولین مرتبط در وزارت خانه های علوم و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این جلسه راهنمایی ها و پاسخ های لازم را ارائه كردند، فرهادی با ابراز خرسندی از برگزاری نشست با دانشجویان ایرانی به عنوان آینده سازان كشور، شرحی از مذاكرات با مقام های ارمنستانی و توافق های حاصله بویژه امضای یادداشت تفاهم همكاری در این حوزه را داد.
وزیر علوم در پایان با ابراز خوشبینی از وضعیت، سطح و كیفیت تحصیلی دانشگاههای ارمنستان، خواستار بررسی خواسته های دانشجویان شد.
حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم نیز با اشاره به سخنان فرهادی مبنی بر كیفیت مناسب دانشگاههای مورد بازدید، بررسی ارزشیابی مدارك تحصیلی را در چارچوب كمیته مشترك مورد توافق ممكن دانست.
براساس تازه ترین آمارها 444 دانشجوی ایرانی در ارمنستان شاغل به تحصیل هستند كه 216 تن در رشته های پزشكی درس می خوانند.
فرهادی وزیرعلوم در جریان این سفر با لئون مگردیچیان همتای خود و آشوت مانوكیان وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی و رئیس طرف ارمنی كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور دیدار و در باره همكاری های دو كشور در حوزه های مرتبط مذاكره كرد.
در مذاكرات وزیران علوم دو كشور كه با حضور سجادی سفیر ایران در ارمنستان برگزار شد، برنامه تشكیل كمیته مشترك همكاری ها در این حوزه و ماموریت آن تائید و یك یادداشت تفاهم توسعه روابط همكاری در حوزه های مرتبط نیز امضا شد.
همچنین اعضای هیات همراه وزیر علوم در دیدارهای جداگانه با مسئولان دانشگاه پزشكی مخیتار هراتسی،
دانشگاه دولتی و دانشگاه فنی مهندسی ایروان، زمینه های مختلف همكاری ها را بررسی كردند كه توافقاتی نیز برای پیگیری حاصل شد.
فرهادی در صدر هیاتی از وزارت خانه های علوم و بهداشت و درمان روز پنجشنبه پس از پایان مذاكرات دو روزه با مقام های گرجستانی در تفلیس، شامگاه پنجشنبه با استقبال سفیر ایران و داویت ساهاكیان معاون وزیر علوم و آموزش جمهوری ارمنستان وارد ایروان شد.
پس از سفر دی ماه سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ایروان و مذاكره با سرژ سركیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، مذاكرات اعضای هیات عالی همراه با همتایان و سپس رفت و آمد متقابل هیات های مختلف، برنامه ها و زمینه های فراوانی برای توسعه همكاری های دو كشور فراهم شده است.
ارمنستان با حدود 30 هزار كیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز كه پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با تركیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا