۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 82591499
T T
۰ نفر
مدیرعامل شركت صنایع پتروشیمی:توافق با توتال برای تكمیل زنجیره ارزش و در راستای اقتصاد مقاومتی است

وین - ایرنا - مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حضور شركت فرانسوی توتال در بخش پتروشیمی ایران با هدایت و تشویق وزارت نفت برای تكمیل زنجیره ارزش و در راستای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ وی همچنین از رونق صنعت پتروشمی پس از برجام سخن گفت.

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت ومدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران، درپایان نخستین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با محوریت سرمایه گذاری وتوسعه در شهر وین اتریش، درگفتگو با خبرنگار ایرنا، گفت: ما قبلا تفاهمنامه (MOU) را با توتال امضا كرده بودیم و الان به مراحل خوبی رسیده ایم.
وی افزود:توتال به دنبال امضای قراردادی كه در صنعت بالادست داشته است، درآینده نزدیك كار بررسی وبرآورد اقتصادی را به صورت یك پیش قرارداد با ما آغاز خواهد كرد.
شاهدایی خاطرنشان كرد: توتال وقتی كه برای سرمایه گذاری در بالا دست صنعت نفت ایران آمده بود، وزارت نفت آنها را هدایت كرد كه برای تكمیل زنجیره كمك كنند. توتال تا الان در هیچ واحد پتروشیمی ایران نه سرمایه گذاری كرده و نه كار كرده است اما به دنبال همان تشویق ها و به دنبال تكمیل زنجیره ارزش و پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی قبول كردند كه بیایند و برای صنعت پتروشیمی هم سرمایه گذاری كنند.
**همایش اتریش در راستای تسهیل گری برای صنعت پتروشیمی
شاهدایی در ارتباط با برپایی همایش پتروشیمی در وین گفت: شركت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سیاست گذار برای صنعت پتروشیمی است و وظیفه دیگرش تسهیل گری برای صنعت پتروشیمی است و در این ارتباط برنامه هایی داریم كه بتوانیم برای محقق كردن پروژه های تعریف شده و توسعه صنعت، سرمایه گذار جذب بكنیم.
وی افزود: پیرو این سیاست ها، همایشها و سمینارهایی در داخل و خارج از كشور برگزار می كنیم . یكی از كشورهایی كه انتخاب شده اتریش است و این كشور با توجه به تجربه و دانش فنی كه در زمینه صنعت پتروشیمی و سرمایه گذارانی كه دارد می توانند در حوزه های نفت ، گاز و پتروشیمی به ما كمك كند؛ از این رو این همایش را هماهنگ كردیم تا بتوانیم در این همایش هم فرصت های موجود درایران را معرفی كنیم وهم بانك ها،بیمه ها و سرمایه گذاران و مسئولان اتاق های بازرگانی از اتریش و كشورهای مختلفی مانند آلمان و فرانسه بتوانند مسائل و مشكلات موجود را مطرح كنند و تبادل اطلاعات كنیم یعنی در واقع این یك به هم رسانی اصحاب صنعت است كه بتوانیم كار را توسعه بدهیم.
معاون وزیر نفت افزود: این همایش خوشبختانه یك پنل آن درباره مسائل بانكی و اقتصادی بود كه بین ایران و اتریش برگزار شد و در این جلسه آقای دكتر خزاعی هم حضور داشتند و سخنرانی كردند. از شركت های صنعت پتروشیمی هولدینگ ها حضور داشتند و فرصت هایی مثلا در مورد منطقه خلیج فارس و پتروشیمی مارون و امكانات جذب سرمایه گذار را معرفی كردند. نماینده شركت ICIS حضور داشت و موقعیت ایران در صنعت پتروشیمی موجود جهان را مطرح كرد و آینده صنعت پلیمری و آینده و موقعیت ایران و اینكه چه سیاست گذاری هایی در جهت توسعه صنعت باید انجام دهیم مطرح شد.
وی افزود: در این دو روز جلسات متعددی با شركت كنندگان در همایش داشتیم و عملا همه اینها از اینكه ما در اروپا حضور پیدا می كنیم و اینها راحت تر دسترسی پیدا می كنند برای مطرح كردن مسائل استقبال می كنند.
** علاقمندی شركت های اروپایی به سرمایه گذاری در ایران
شاهدایی با اشاره به برگزاری دو همایش در سال گذشته در كشور آلمان كه نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی داشت و موجب جذب شركت های بزرگ آلمانی و اروپایی به ایران شد، گفت: امسال هم با برنامه هایی كه داشتیم و صحبت هایی كه شد بسیار امیدوارم هستم كه بتوانیم به نتایج بسیار خوبی برسیم چون همگی ابراز علاقمندی كرده اند .
وی افزود: یك رشته موانع بانكی و بیمه ای هم اگر هست اینجا بحث شد كه با ورود به كار به تدریج حل خواهد شد و قرار شد كه این مراودات بین ایران و اتریش ، و بین صنعت پتروشیمی و سرمایه گذاران تداوم پیدا كند و بتوانیم نتایج بهتری برسیم .
مدیر عامل شركت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان كرد: خوشبختانه الان حدود 7 یا 8 تفاهمنامه با شركت های بزرگ و معتبر خارجی در صنعت پتروشمی مانند لینده ، ایرلیكویید، توتال، شل، باسف و شركت های ژاپنی و كره ای امضا كرده ایم و اینها الان كار در صنعت را بررسی و برآورد می كنند.
** هیات هایی از شركت های اروپایی پاییز امسال به ایران می آیند
مدیر عامل شركت ملی صنایع پتروشیمی درباره دورنمای جذب شركت ها و سرمایه گذاران جدید گفت: شرایط با هم فرق می كند. شركتی مثل توتال یا باسف یا شل كار پتروشیمی كرده اند وقتی مذاكره می كنند تكلیف آنها روشن است و بررسی و برآوردهای فنی و اقتصادی را می كنند. اما گاهی سرمایه گذارها كارشان صنعت پتروشیمی نیست اما سرمایه های دارند كه می خواهند بطور بهینه استفاده كنند. اینها هم خیلی محافظه كار هستند و هم ما باید آنها را راهنمایی كنیم و پروژه و شریك ایرانی به آنها معرفی كنیم و كار با این قبیل شركتها تا به مرحله تفاهمنامه برسد شاید نیاز به طی مراحل زیادی باشد و این بستگی دارد به سرمایه گذاری كه می خواهد وارد صنعت پتروشیمی شود.
شاهدایی اعلام كرد: اینجا یك سری مذاكره انجام شد و قرار شد در ماه اكتبر هیاتی از اتریش به ایران بیاید. چند روز پیش هم جلسه ای در بروكسل داشتیم و با یكی دو گروه كه به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند مذاكره كردیم و قرار است در نیمه های پاییز در ماههای اكتبر و نوامبر هیات هایی از شركت های بلژیك و لوكزامبورگ به ایران بیایند و ما این شركت ها را به كار و سرمایه گذاری در ایران تشویق خواهیم كرد.
** رونق پتروشمی پس از برجام
معاون وزیر نفت در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینكه صنعت پتروشیمی صنعتی است كه بسیار به روابط بین المللی ایران و كشورهای خارجی و كشورهای صاحب فناوری وابسته است ، گفت: بخاطر همین پس از برجام شرایط برای ما بسیار تسهیل شد و بهتر شد.
وی افزود: پایداری صنعت پتروشمی چه در بخش تولید و چه در بخش اجرای طرح ها و توسعه خیلی به این روابط وابسته است. در زمان تحریم ها ، واحدهای تولیدی ما هم با مشكل مواجه بودند و به علت مسائل بیمه و تحریم های صنعت پتروشیمی، محصولات را نمی توانستند انتقال بدهند و بفروشند. قطعات لازم و مهم برای تعمیرات را نمی توانستند از منبع اصلی بخرند یا مجبور بودند با چند واسطه یا اصلا جنس مشابهی را از كشور دیگری خریداری كنند. حتی پول نمی توانستند نقل و انتقال دهند اما پس از برجام شرایط مدام رو به بهبود بوده و روند بهتر شده است.
شاهدایی تاكید كرد: تمام این سدهایی كه گذاشته شد یك باره برداشته نمی شود اما به مرور زمان بر طرف خواهد شد و ما بسیار به آینده امیدوار هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم كرد كه بتوانیم یك صنعت و توسعه پایدار ایجاد كنیم.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش صنایع میان و پایین دستی پتروشیمی ایران با محوریت سرمایه گذاری و توسعه روز پنجشنبه گذشته با حضور جمعی از مدیران، كارشناسان، سرمایه گذاران و صاحبان فناوری ایرانی و كشورهای اروپایی در اتاق بازرگانی اتریش در وین آغاز بكار كرد. این همایش دو روزه با هدف بررسی راهكارهای توسعه صنایع میان دستی و پایین دستی از طریق جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی و انتقال فناوری از طریق همكاری های مشترك با شركت های مهم بین المللی برپا شد.
جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر تاكید زیادی بر توسعه بخش های میان دستی و پایین دستی برای خلق ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی تولیدات نفتی داشته است. بر اساس سند چشم انداز ، مجموع تولید محصولات پتروشیمی تا سالهای 2020 و 2025 باید به 120 و 180 میلیون تن برسد و این امر نقش مهمی در كمك به شكوفایی اقتصاد ملی خواهد داشت.
اروپام**1078**1590
گفت وگواز: بابك جعفری - انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان
۰ نفر