۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82592047
T T
۰ نفر
نویسنده: فاصله با مخاطب مشكل اصلی حوزه ادبیات كودك و نوجوان است

بوشهر- ایرنا- نویسنده حوزه كودك و نوجوان گفت: وجود فاصله میان نویسنده و مخاطب از مهمترین مشكلات بخش ادبیات حوزه كودك و نوجوان است.

طاهره ایبد روز یكشنبه به مناسبت گرامیداشت روز ادبیات كودك و نوجوان در گفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: مخاطب شناسی از مهمترین اتفاق هایی است كه باید در حوزه ادبیات كودك و نوجوان رخ دهد و تنها با این شیوه می توان این خلاء را پر كرد.
وی اضافه كرد: نبود اندیشه لازم در حجم زیادی از آثار ترجمه در حوزه ادبیات كودك و نوجوان از جمله دیگر مشكلاتی است كه باید به آن پرداخته شود.
ایبد اظهار كرد: امروز در بیشتر آثار مربوط به حوزه ادبیات كودك و نوجوان اندیشه و دید فلسفی نویسنده دیده نمی شود.
وی بیان كرد: هرچند قصد ادبیات كودك و نوجوان سرگرمی و پركردن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان است ولی این آثارباید آن اندیشه لازم را داشته باشند.
وی تاكید كرد: آثاری كه اندیشه لازم را داشته و نویسنده دیدگاه عمیق خود را نسبت به هستی و انسانیت بیان كند ،ماندگاری بیشتری در ادبیات كودك و نوجوان دارد.
ایبد، در دسترس نبودن كتابهای ویژه كودك و نوجوان را از دیگر مشكلات این بخش عنوان كرد و گفت: هرچند بتازگی باشگاههای كتابخوانی در كشور تشكیل و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تلاشهایی در این مسیر انجام داده ولی این اقدام ها نسبت به جمعیت مخاطبان كافی نیست.
وی تاكید كرد: لازم است كتابهای كودك و نوجوان مانند سایر چیزهایی دیگر كه فایده ای هم برای این قشر ندارند در دسترس آنها باشد تا زمینه جذب این قشر به كتاب خوانی را فراهم كند.
این نویسنده حوزه كودك و نوجوان گفت: آموزش و پرورش باید برای برطرف كردن این مشكل ورود كند.
وی همچنین برضرورت اصلاح سیستم آموزشی در آموزش و پرورش تاكید كرد و افزود: آموزش و پرورش علاوه بر مسئولیت آموزش، پرورش را هم برعهده دارد اما امروز این خلاء در برنامه های پرورشی این نهاد آموزشی به روشنی دیده می شود.
ایبد گفت: با توجه به اینكه بخشی از وظیفه حوزه پرورش تقویت قدرت تخیل است به همین دلیل آموزش و پرورش می تواند از راه ادبیات كودك و نوجوان بیشتر به حوزه فراموش شده پرورش بپردازد.
وی تاكید كرد: صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید در مسیر معرفی كتاب و ترویج فرهنگ كتاب خوانی در جامعه گام های موثری بردارد.
ایبد اظهار كرد: گسترش فرهنگ در كشور همت مدیران و مسئولان را می طلبد زیرا در این صورت است كه به توسعه پایدار در بخش های مختلف دست می یابیم.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
۰ نفر