به گزارش ایرنا، در این ماه از 5 هزار 456 پرواز هوایی در مسیرهای داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران 3 هزار و 434 پرواز آن به موقع انجام شده و 2 هزار و 22 پرواز با تاخیر مهرآباد را به مقصد خود ترك كرده اند.
در خرداد امسال شركت هواپیمایی آسمان با یك هزار و 44 مورد بیشترین پرواز را در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام داد كه 578 پرواز آن به موقع و 466 پرواز با این شركت با تاخیر انجام شده است.
همچنین در این ماه تعداد پروازهای هوایی شركت هواپیمای ماهان از فرودگاه مهرآباد 729 مورد بود كه 542 پرواز آن به موقع و 187 پرواز آن با تاخیر مهرآباد را ترك كرده است.
در مدت یاد شده شركت هوایی آتا ایر موفق شد 509 پرواز را از مهرآباد انجام دهد كه 264 مورد آن به موقع و 245 مورد آن با تاخیر بوده و شركت هوایی ایران ایر نیز در این ماه 567 پرواز انجام داد كه 338 پرواز آن به موقع و 229 مورد آن با تاخیر انجام شده است.
بر اساس این گزارش، در خرداد ماه 96 شركت هوایی زاگرس ایر در مجموع 375 پرواز را از طریق مهرآباد انجام داد كه 210 مورد آن به موقع و 165 مورد آن با تاخیر بوده ضمن این كه شركت هوایی كاسپین در این ماه 448 پرواز از مهرآباد داشته كه 268 مورد آن به موقع و 180 پرواز آن با تاخیر انجام شده است.
شركت هوایی كیش ایر در خرداد ماه امسال در مجموع 284 پرواز از مهرآباد انجام داد كه 284 مورد آن به موقع و 125 مورد آن با تاخیر بوده است در این ماه شركت هوایی قشم ایر نیز در مجموع 377 پرواز از طریق مهرآباد انجام داد كه 281 مورد آن به موقع و 96 پرواز آن با تاخیر به مقاصد خود پرواز كردند.
هواپیمایی تابان نیز در این ماه 265 پرواز از مهرآباد انجام داد كه 170 مورد آن به موقع و 95 پرواز آن با تاخیر بوده است و شركت هوایی ایران ایر تور در این ماه 145 پرواز انجام داد كه 94 مورد آن به موقع و 51 مورد آن با تاخیر بوده است.
در خرداد ماه امسال شركت هوایی نفت ایر 171 پرواز از مهرآباد انجام داد كه 109 مورد آن به موقع و 62 پرواز آن با تاخیر بوده و شركت هوایی معراج ایر نیز در این ماه از مهرآباد 139 پرواز انجام داد كه 115 مورد آن به موقع و 24 پرواز آن مهرآباد را با تاخیر ترك كرده است.
در ماه پایانی فصل بهار امسال، شركت جدید هوایی سپهران، در مجموع 157 پرواز را از مهرآباد انجام داد كه 98 مورد آن به موقع و 59 پرواز آن با تاخیر انجام شده است.
در این ماه شركت اترك ایر در مجموع 61 پرواز از مهرآباد داشته كه 47 مورد آن به موقع و 14 مورد آن با تاخیر انجام شده و شركت هوایی ساها در این ماه 54 پرواز در مسیرهای داخلی انجام داد كه 32 مورد آن به موقع و 22 مورد آن با تاخیر انجام شده است.
در این ماه شركت هوایی پویا در مجموع توانست 6 پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام دهد كه 4 پرواز آن به موقع انجام شده و 2 مورد آن با تاخیر فرودگاه مهرآباد را ترك كرده است.
بررسی آمارهای تاخیر و پروازهای به موقع فرودگاه مهرآباد در خرداد ماه سال جاری نشان می دهد كه در این ماه 48 درصد پروازهای آتا ایر تاخیر داشته و تعداد پراوزهای تاخیری شركت آسمان نیز 45 درصد بوده است.
در این ماه 44 درصد پروازهای زاگرس ایر با تاخیر انجام شده و شركت هوایی ساها نیز 41 درصد پروازهای خود را با تاخیر انجام داده است، ضمن این كه 40 درصد پرواز شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از مهرآباد در مسیرهای داخلی تاخیر داشته است.
آمارها نشان می دهد كه در 24 ماه گذشته 50 درصد تمام پروازهای هوایی ازطریق مهرآباد تهران با تاخیر انجام شده و شركت های هوایی 50 درصد پروازها خود را به موقع انجام داده اند، اما در خرداد ماه امسال تاخیر پروازها از این فرودگاه حدود 38 درصد بوده است.
** حقوق مسافران
براساس كنوانسیون بین المللی ورشو كه در بیشتر كشورهای جهان اجرا می شود، اگر شركت هواپیمایی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود با شكایت مسافر به دادگاه، شركت هواپیمایی مسئول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در این زمینه شركت هوایی ذیربط پرداخت می كند.
براساس این كنوانسیون بین المللی مسافران پس از پنج ساعت تاخیر حق دارند پروازشان را لغو و پول بلیت خود را به طور كامل از شركت هوایی دریافت كنند. در حالی كه در بسیاری از فرودگاه های كشور تاخیر پروازی به بیش از 10 ساعت هم رسیده اما برای پرداخت نكردن خسارت به مسافران، شركت های هوایی پرواز خود را لغو نكرده، بلكه تاكید می كنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.
بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی كشوری در صورت تاخیر پروازها به حدود 2 ساعت، شركت هوایی مكلف است امكاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، پذیرایی مناسب، غذا و محل اسكان موقت را در اختیار مسافران خود قرار دهد.
بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شركت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام كند، در حالی كه این ضرورت اقدام را در فرودگاه های كشور كمتر شاهد هستیم و معمولا مركز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اكتفا می كند.
براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یك ساعت و كمتر از 2 ساعت شركت های هوایی باید از مسافران پذیرایی كنند، مشروط به اینكه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.
در تاخیر بیش از 2 تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امكانات فرودگاهی، از جمله امكان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شركت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت كامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شركت هوایی ذیربط ضروری است.
همچنین بر اساس این آیین نامه در تاخیر های بیش از 4 ساعت، شركت هواپیمایی موظف به ارایه یك فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی از لحاظ مسیر و كلاس پروازی به مسافران هستند.
** پرداخت خسارت به مسافران نادیده گرفته می شود
هرچند كه این آیین نامه براساس كنوانسیون های بین المللی تهیه شده است و شركت های هوایی موظف به اجرای آن هستند، اما با تاخیرهای زیادی كه در فرودگاه های كشور شاهد هستیم شركت های هوایی آنچنان این دستورالعمل را رعایت نمی كنند و حقوق مسافران در این زمینه همواره نادیده گرفته شده است.
با این حال سازمان هواپیمایی كشوری از هموطنان خواسته چنانچه نسبت به نحوه ارایه خدمات یا نقض قوانین، پاسخگو نبودن یا ضعف در ارایه خدمات شركت های هواپیمایی اعتراضی دارند موضوع را به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام تا بررسی و اقدام لازم انجام شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*2025* خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار: لیلا جودی
تهران - ایرنا - سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرد: در خرداد امسال در مجموع 16 شركت هوایی 5 هزار و 456 پرواز در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام دادند كه حدود 37 درصد آن با تاخیر همراه بوده است.