۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۱
کد خبر: 82593479
T T
۰ نفر

چین در حال نمایش قدرت نظامی به هند است

۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۱
کد خبر: 82593479
چین در حال نمایش قدرت نظامی به هند است

پكن - ایرنا - در شرایطی كه نواحی مرزی مشترك چین و هند در هفته های اخیر تحولات ناخوشایندی را تجربه می كند، پكن در حال نمایش قدرت نظامی خود در برابر دهلی نو است.

به گزارش ایرنا‌، با افزایش تنش ها در مناطق مرزی چین و هند و همچنین پاكستان و هند؛ پكن و اسلام آباد كه هر دو با دهلی نو دچار اختلافات عدیده هستند، در هفته اخیر دست به قدرت نمایی نظامی زده اند.
در شرایطی كه چین می گوید هند نیروهایش را از مرز سكیم در تبت عبور داده است، پاكستان سال هاست در خصوص كشمیر با هند دچار منازعه می باشد.
همین موضوع باعث شده است تا نیروهای ارتش چین یك رزمایش جنگی را در منطقه خودمختار تبت برگزار كنند كه البته با آزمایش یك موشك اتمی پاكستان مصادف شده است.
این در حالیست كه مقامات نیروی دریایی هند نیز هفته گذشته از حضور زیردریایی های كلاس «یوان» چین در اقیانوس هند خبر داده بودند.
چین و پاكستان هر دو گفته اند كه به دنبال درگیری نبوده و خواستار حراست از صلح هستند و از سال ۲۰۱۳ میلادی نیز درصدد ایجاد یك كریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری در مسیر جاده ابریشم نوین بوده اند؛ موضوعی كه می تواند نگرانی های هند را به دنبال داشته باشد.
وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه ای كه خبرگزاری شین هوا منتشر كرده، آورده است كه دولت پكن همواره از هند خواسته است نیروهایش را از نواحی مرزی مورد مناقشه خارج كند.
این بیانیه می افزاید؛ منازعات این بار متغیرتر از قبل است. هند نیروهایش را وارد خاك چین كرده است و این می تواند توازن منطقه ای را بر هم بزند.
به دنبال این تحولات روزنامه گلوبال تایمز چین روز دوشنبه اعلام كرد كه كه مقام های این كشور باید در موضع قبلی خود مبنی بر اینكه سكیم بخشی از هند است، تجدید نظر كنند.
چین و هند توافقنامه همكاری نظامی مرزی با هدف جلوگیری از رویارویی نظامی در امتداد خطوط واقعی مرزی با هم امضا كرده اند.
بر اساس این توافقنامه، نیروهای دو كشور باید با خویشتنداری از رویارویی نظامی در مناطق مرزی مانند بخش هایی از ایالت آرناچال پرادش جلوگیری كنند.
روابط بین چین و هند مدتهاست كه به دلیل اختلافات ارضی درازمدت و همچنین اجرای كریدور اقتصادی چین در پاكستان دچار مشكل بوده است.
همین اختلافات باعث شد تا هند دعوت رسمی چین در اجلاس بین المللی جاده ابریشم را كه اواخر اردیبهشت ماه سالجاری در شهر پكن برگزار شد، رد كند.
آساق**۲۳۱**انتشاردهنده:فرهاد راستی