۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82594773
T T
۰ نفر
معاون دامپزشكی: تب كریمه كنگو در كشور كنترل شده است

بوشهر- ایرنا- معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشكی گفت: بیماری تب كریمه كنگو تحت كنترل است و با رعایت ضوابط بهداشتی مشكلی برای جامعه ایجاد نمی شود.

به گزارش ایرنا، قاسم رضائیان زاده روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مزارع پرورش میگوی استان بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: مردم در مقابل برخی بیماریها رویه مصرف نكردن مواد پروتئینی و غذایی را پیش می گیرند كه این درست نیست.
وی اضافه كرد: مردم می توانند از گوشت هایی كه تحت نظارت بهداشتی هستند، استفاده كنند و مشكلی نیز در این زمینه وجود ندارد.
رضائیان زاده بیان كرد: مردم می توانند فرآورده های گوشتی ممهور به مهر دامپزشكی را از مراكز عرضه مجاز خریداری كنند.
وی گفت: سازمان دامپزشكی از تولید تا توزیع بر تمام فرآورده های خام دامی نظارت لازم را دارد و برای پیشگیری از بروز مشكلات مردم از فروشندگان دوره گرد و حاشیه جاده ها خرید نكنند.
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشكی استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود در باره صنعت پرورش میگو بیان كرد: در زمان حاضر پایش و مراقبت از شیوع و بروز بیماریها در استخر های پرورش میگو انجام و تا این لحظه مشكلی در این زمینه دیده نشده است.
وی افزود: در این ارتباط ارائه آموزشهای لازم به هسته های مختلف تولید تا صادرات با هدف پیشگیری از بروز بیماریها در دستور كار سازمان دامپزشكی قرار دارد.
رضائیان زاده اظهار كرد: در این ارتباط دوره های مختلفی در زمینه رعایت اصول امنیت زیستی در سطح استخرهای پرورش در استانهای فعال در بخش پرورش میگو برگزار می شود.
وی بیان كرد: استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان از جمله استانهای فعال در صنعت پرورش میگو هستند كه تمام فعالیت ها پیش از آغاز دوره پرورش تا مرحله صادرات تحت كنترل مستقیم این سازمان قرار دارد.
رضائیان زاده افزود: با توجه به اینكه ماهیت بیماری لكه سفید به دلیل بومی بودن، وجود عوامل استرس زا، اختلاف دما و برخی مشكلات در آب استخرهای پرورش میگو همواره با تهدید ابتلا به بیماری روبه رو هستند.
وی تاكید كرد: با رعایت اصول بهداشتی، استفاده از منابع تغذیه سالم، رعایت اصول قرنطینه، معدوم سازی و كنترل سریع استخرهای درگیر می توان جلو شیوع انواع بیماریها در استخرهای پرورش را گرفت.
وی تاكید كرد: با توجه به اقدامهای صورت گرفته در زمان حاضرهیچ موردی از بیماریهای میگو در سطح كشور دیده نشده است.
وی اظهاركرد: با توجه به اینكه میگوی پرورشی تمام شرایط لازم بهداشتی برای صادرات را دارد پارسال 15هزار و 243تن در قالب 635محموله به كشورهای مختلف از جمله اروپا صادر شده است.
مدیركل سازمانهای تخصصی امور بین امللی و روابط عمومی سازمان دامپزشكی كشورگفت: برای نخستین بار درتاریخ جمهوری اسلامی محصولات لبنی و دامی كشور وارد بازارهای اوراسیا شده است.
صفرعلی 'ماتنعلی' افزود: صادرات این محصولات براساس استانداردهای اوراسیا و كشورهای هدف انجام می شود.
وی تصریح كرد: پارسال حدود 2هزار تن شیر خشك به كشور روسیه صادر و با كشورهای ارمنستان و قزاقرستان مبادلات بهداشتی انجام شده است.
وی اظهار كرد: ایران باتمهیدات سازمان دامپزشكی از جمله كشورهای مجاز برای صاردات فرآورده های آبزیان به اتحادیه اروپاست.
ماتنعلی افزود: در زمان حاضر 100 واحد فراوری آبزیان موجود در كشور به واسطه نظارتهای بهداشتی اجازه صادرات به بازارهای اتحادیه اروپا را دارند.
وی اضافه كرد: واحدهای آبزی پروری می توانند محصولات خود را در بازار اروپا عرضه كنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه