دولت و نمايندگان مجلس بر بازگشايي بازارچه 'سيف' سقز اصرار دارند

سنندج- ايرنا- رئيس كارگروه مناطق آزاد و بازارچه هاي مرزي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: دولت و نمايندگان مجلس بر بازگشايي بازارچه 'سيف' سقز اصرار دارند.

به گزارش ايرنا، مهناز زين العابدين روز سه شنبه در نشست با فرماندار سقز در فرمانداري اين شهر افزود: بازگشايي بازارچه 'سيف' سقز نقش مهمي در رونق اقتصادي منطقه دارد.
وي ادامه داد: با اينكه در جلسات كارگروه مناطق آزاد و بازارچه هاي مرزي كه با حضور وزراي مربوط برگزار شد، تصويب گرديد كه بعضي از بازارچه ها، حذف شوند، اما بازارچه سيف سقز جزو بازارچه هايي است كه دولت بر بازگشايي و ماندگاري آن اصرار دارد.
زين العابدين يادآورشد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم با نامه نگاري به سازمان توسعه تجارت ايران، بر بازگشايي مرز سيف براي توسعه اشتغال و رونق اقتصادي اصرار دارند.
وي با بيان اينكه، بازگشايي سيف بسيار بهتر از ايجاد معبر كولبري است، خاطرنشان كرد: از طريق معبرهاي كولبري، اجناس قاچاق وارد خواهد شد و اين امر به اقتصاد و توليد داخلي ضربه خواهد زد.
فرماندار سقز هم با اشاره به جمعيت 240 هزار نفري و آمار زياد بيكاري در اين شهرستان، خواستار باز گشايي مرز سيف و يا ايجاد يك معبر كولبري به صورت موقت شد.
علي اكبر ورمقاني با بيان اينكه استانداري، نماينده مجلس و فرمانداري هم براي بازگشايي سيف بسيار پيگير هستند، افزود: ساخت ساختمان 2 طبقه رفاهي خدماتي بازارچه مرزي سيف سقز هم تيرماه امسال با اعتبار اوليه 500 ميليون ريال با همكاري بخشداري سرشيو، دفتر فني استانداري كردستان و هنگ مرزي در سيف، آغاز شده است.
وي با اشاره به اينكه اوايل هفته جاري با اعضاي شوراي تامين، از تمام 35 كيلومتر مرز مشترك شهرستان با كشور عراق بازديدي انجام شد، ادامه داد: محل فعلي بازارچه سيف بسيار مناسب است و نياز به تغيير ندارد.
نماينده تعاوني مرز نشينان شهرستان سقز هم با تاكيد بر اهميت بازگشايي دوباره سيف، يكي از مشكلات اين تعاوني را صدور مجوز ورود كالاهايي از سوي دولت دانست كه هيچ درآمدي براي اعضاي تعاوني ندارد.
هيوا فتحيان، پيشنهاد داد: دولت به جاي توزيع كالا توسط اين تعاوني ها، توزيع عادلانه درآمد را با ورود كالاهاي اساسي به داخل كشور در دستور كار قرار دهد تا هم آمار قاچاق كاهش يابد و هم دولت با اخذ ماليات از تعاوني ها در آمد زايي داشته باشد.
وي عنوان كرد: اخذ ماليات و عوارض گمركي از تعاوني هاي مرزنشين نه تنها باعث درآمد زايي آنها نمي شود بلكه هزينه هاي زيادي را بر آنها تحميل مي كند.
رئيس كارگروه مناطق آزاد و بازارچه هاي مرزي سازمان توسعه تجارت ايران همراه هياتي از مسئولان شهرستان سقز از بارچه سيف بازديد كرد.
بازارچه سيف سقز بر اساس مصوبه هيات وزيران و به استناد ماده 23 قانون مقررات صادرات و واردات در فروردين سال 1373 ايجاد شد و در سال 75 كارهاي عمراني از جمله زيرساخت ها و محوطه سازي آن انجام و در سال 77 با موافقت شوراي عالي امنيت كشور تاسيس شد و فعاليت خود را آغاز كرد.
مرز سيف سقز در 75 كيلومتري شهر سقز در مسير مريوان در نزديك روستاي بسطام بخش سرشيو قرار دارد.
اين بازارچه از سوم اسفند ماه سال 91 تعطيل شده است. سقز در 190 كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است.
7249/6108*خبرنگار: ابراهيم محمدحسيني× انتشار: علي شريفي
۰ نفر