۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82596986
T T
۰ نفر
بحران كم آبی به بخش كالپوش شهرستان میامی هم رسید

میامی -ایرنا- دامنه بحران كم آبی در استان سمنان روزبروز گسترده تر می شود ، به طوری كه برخی روستاهای بخش كالپوش شهرستان میامی روزانه 20دقیقه ازآب آشامیدنی لوله كشی بهره مند هستند.

به گزارش ایرنا، شهرستان میامی در شرق استان سمنان به خاطر شرایط آب و هوایی مناسب ، قطب تولید محصولات كشاورزی و باغی این استان است.
بخش كالپوش میامی كه حدود 20 هزار نفر جمعیت دارد، از 12 روستا تشكیل شده و مركز آن روستای حسین آباد است، ضمن این كه شغل بیشتر اهالی آن كشاورزی و دامداری می باشد.
آب برای مردم این منطقه اهمیت حیاتی دارد ، هم برای كشاورزی و دامداری و هم برای آشامیدن ، و كمبود آن ، بحران كوچ روستاییان به شهرها را در پی خواهد داشت.
محمد سبحانی یكی از اهالی روستای دشت شاد كالپوش ، در گفت‌وگو با ایرنا اظهاركرد: در 20 روزی كه از تابستان می گذرد ، مردم این روستا حتی یك روز هم آب كافی برای آشامیدن نداشتند ، اما شركت آب و فاضلاب روستایی میامی قبوضی را با رقم های بالا صادر كرده كه همه اهالی را متعجب نموده است.
وی گفت : چند سالی است كه سد كالپوش آبگیری شده و بدون استفاده است، برای مردم این سوال پیش آمده ، آب این سد كی قرار است به درد مردم بخورد؟
سد مخزنی كالپوش با حجم مخزن16 میلیون متر مكعب، 25تیر سال 92 به بهره برداری رسیده و برای آن 35میلیارد تومان هزینه شده است.
هدف از ساخت این سد، تامین نیازآشامیدنی و صنعت شهرستان های میامی و شاهرود اعلام شده است.
این روستایی ساكن دشت شاد كالپوش ادامه داد: تامین آب آشامیدنی اكنون یكی از دغدغه های مردم این روستاست و چنانچه به این نیاز اصلی مردم پاسخ داده نشود، برخی از مردم به سوی شهرهای اطراف مهاجرت خواهند كرد.
احمد وزیری از اهالی روستای باغچه كالپوش هم به خبرنگار ایرنا گفت: بهره برداری نكردن از آب سد كالپوش برای رفع نیاز مردم ، به گسترش شایعه هایی دامن زده است.
وی افزود: اگر قرار است از آب سد استفاده شود، اهالی منطقه در اولویت هستند، آب مازاد بر نیاز را به دیگر جاهای استان ببرند.
روح الله فردوس شاهی دهیار روستای دشت شاد هم به خبرنگار ایرنا گفت: هر چه بر گرمای تابستان افزوده می شود، شدت كمبود آب آشامیدنی و كشاورزی هم بیشتر می شود .
وی افزود: مردم روستای دشت شاد روزانه فقط 20دقیقه ازنعمت آب آشامیدنی لوله كشی برخوردارند كه ممكن است این مقدار هم كاهش یابد.
وی گفت: بیشتر مهاجرت ها ازروستاهای این بخش به شهرها ، به خاطر نبود امكانات نخستین ، بویژه آب آشامیدنی می باشد.
مسلم فدایی مدیرآبفار میامی نیز با تاكید بر كم آبی در روستاهای بخش كالپوش افزود: تامین آب آشامیدنی مردم به ویژه روستاییان مهم ترین نگرانی مسوولان استان و شهرستان است.
وی گفت: پارسال 15میلیاردو800میلیون ریال برای تامین آب روستاییان میامی تخصیص داده شد كه با این اعتبار اصلاح و بازسازی شبكه آب آشامیدنی و استاندارد سازی انشعاب های روستاهای حسین آباد كالپوش، نردین، عباس آباد و تامین و احداث شبكه آب اشامیدنی روستای حق الخواجه انجام شد.
فدایی گفت: اصلاح خط انتقال و ترمیم مخزن ذخیره روستای نام نیك، بهسازی و شست و شوی چاه های آب شرب روستاهای عباس آباد،نردین،كلاته اسد،محمد آباد،جودانه، جداسازی آب آشامیدنی از آب بهداشتی روستای فرومد ، اصلاح و بازسازی شبكه آب آشامیدنی و استاندارد سازی انشعاب های روستای دشت شاد، منطقه بندی و رفع مشكلات 95 درصد از شبكه آب آشامیدنی روستای نام نیك از دیگر طرح های این اداره در سال 95 بوده است.
وی از آغاز حفر چاه آب آشامیدنی تازه در روستای ارمیان به عمق 230متر خبر داد و گفت: پس از پایان عملیات حفاری و در صورت آب دهی مناسب احداث خط انتقال آغاز خواهد شد و مردم ارمیان از نعمت آب آشامیدنی لوله كشی بهره مند می شوند.
مدیرآبفار میامی افزود: تابستان امسال در روستاهای جودانه و محمد آباد میامی نیز عملیات حفاری چاه آب آشامیدنی آغاز خواهد شد و روستاهای باغچه ،حسین آبادكالپوش،روستاهای منطقه پل ابریشم نیز در آینده ازنعمت آب آشامیدنی بهره مند خواهند گردید.
حمیداسماعیلی بخشداركالپوش نیز با بیان این كه بحران كم آبی درروستاهای باغچه ودشت شاد از شدت بیشتر برخوردار است ، به خبرنگارایرنا گفت: بهترین راه حل كمبود آب آشامیدنی مردم این منطقه ، استفاده از آب سدكالپوش است.
وی تصریح كرد: استفاده از آب سدكالپوش موافقت وزارت نیرو و شركت آب منطقه ای سمنان را نیاز دارد كه از سوی مسوولان شهرستان میامی نامه نگاری هایی صورت گرفته است.
برغم كارهایی كه مسوولان انجام می دهند، مردم 2 روستای باغچه ودشت شاد كالپوش در بحران كم آبی موجود رنج بیشتری می برند و منتظر اقدام اساسی هستند.
امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان میامی 12هزاروپانصد انشعاب دارد.
شهرستان میامی با 40 هزار نفر جمعیت در شرق سمنان واقع است و با 2 بخش مركزی و كالپوش دارای یك نقطه شهری و 49روستاست.
منطقه كالپوش در شمال شرق استان سمنان قرار داشته و با استان های گلستان و خراسان شمالی همسایه است.
این منطقه تا مركز شهرستان میامی حدود 140 كیلومتر و با شهرستان گالیكش استان گلستان هم 50 كیلومتر فاصله دارد.
بخش كالپوش از سه قسمت كوهستانی ، جلگه ای و دشت تشكیل شده است.
7357/6167 خبرنگار: علی آقایی** انتشار دهنده: محسن شاكری