خبر فوری: رفع فیلترینگ

۲۳ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۳۴
کد خبر: 82598253
T T
۰ نفر
تیم المپیاد شیمی ایران با كسب چهار مدال طلا و نقره، سوم جهان شد

كوالالامپور- ایرنا – تیم المپیاد شیمی دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در چهل و نهمین دوره المپیاد جهانی شیمی در تایلند با كسب چهار مدال طلا و نقره رتبه سوم جهانی را كسب كرد.

به گزارش ایرنا، تیم المپیاد كشورمان در میان 297 دانش آموز از 76 كشور جهان با كسب سه مدال طلا و یك مدال نقره سوم شد.
تیم های المپیاد دانش آموزی تایوان و آمریكا رتبه های نخست و دوم را كسب كردند و امیرحسین بهنوش، پارسا پیروز و امیرعباس كاظمی‌ نیا از ایران مدال طلا و سروش بانیانی مدال نقره كسب كردند و با كسب چهار مدال رتبه سوم جهان را بدست آوردند.
رقابت های المپیاد جهانی شیمی از 16 تیر ماه به میزبانی استان 'ناخون پتوم' تایلند در مركز 'سالایا' دانشگاه 'مهیدول' آغاز شد و دانش آموزان در 2 آزمون عملی آزمایشگاهی و آزمون تئوری شركت كردند.
آیین پایانی المپیاد جهانی شیمی دانش آموزی جمعه شب به وقت محلی در تایلند برگزار شد.
نخستین المپیاد جهانی شیمی در كشور چكسلواكی، شهر پراگ، در سال 1968 برگزار شد. از این زمان، این مسابقه‌ بین‌المللی برای دانش آموزان دبیرستانی معمولا در جولای هر سال (به غیر از سال 1971) در یكی از كشورهای جهان به عنوان میزبان و به صورت دو آزمون تئوری و آزمایشگاهی برگزار شده است.
تایلند پیش از این نیز یكبار دیگر در سال 1999 میزبان سی و یكمین المپیاد جهانی شیمی بود.
پنجاهمین و پنجاه و یكمین دوره این مسابقات به ترتیب در سال های 2018 و 2019 به میزبان چك و اسلواكی (به صورت مشترك) و فرانسه برگزار می شود.
این مسابقات مختص دانش آموزان دبیرستانی است و با هدف تشویق هر چه بیشتر این دانش آموزان علاقه مند به حل مسایل به روش های خلاقانه و مستقل برگزار می شود.
آزمون علمی این مسابقات معمولا شامل 6 پرسش و آزمون عملی (آزمایشگاهی) آن معمولا شامل 2 پرسش است. مدت زمان هر یك از آزمون ها بین 4 تا 5 ساعت و دو آزمون در دو روز متفاوت برگزار می گردند.
آزمون عملی 60 نمره و آزمون آزمایشگاهی 40 نمره دارند.
هر تیم متشكل از چهار دانش آموز دبیرستانی و دو ناظر علمی است. همچنین تعداد محدودی دانش آموز و ناظر علمی می توانند تیم اصلی را، به عنوان مهمان و به هزینه كشور شركت كننده، همراهی كنند. دانش آموزان نیز باید زیر 20 سال بوده و وارد دانشگاه نشده باشند.
كشورهای متمایل به شركت باید در دو سال پیاپی حضور ناظر علمی داشته باشند تا پس از آشنایی كافی با نحوه مسابقات بتوانند با تیم دانش آموزی در مسابقات شركت كنند.
ایران پس از حضور در دو دوره المپیاد جهانی به عنوان ناظر علمی در سال های 1991 و 1992 و كسب جواز رسمی حضور در این مسابقات، نخستین تیم ملی المپیاد شیمی را در بیست و پنجمین المپیاد جهانی شیمی در 'پروجا' ایتالیا در سال 1993 شركت داد.
روزبه كیانی در سال 1995 در این مسابقات كه در چین برگزار شد رتبه فردی نخست را از آن خود كرد و در همان مسابقات علی جلالی و مهدی رزاقی در بخش انفرادی به ترتیب رتبه های سوم و پنجم را از آن خود كردند.
در سال 1996 كه رقابت ها در روسیه برگزار شد، هژیر رحمانداد و افشین شاملی به ترتیب در بخش انفرادی رتبه سوم و هفتم را از آن خود كردند.
بابك جاویدی دشت بیاض در سال 1997 در كانادا در بخش انفرادی سوم شد و دو سال پس از آن در سال 1999 مهدی كهرم در تایلند رتبه پنجم انفرادی را برای ایران كسب كرد.
در سال 2001 كه این رقابت ها در هند برگزار شد، شادی رجبی از ایران نفر نخست دختران شد و از نظر كلی نیز در جایگاه چهارم قرار گرفت.
سیدامیر حسین ناصر در سال 2010 در ژاپن رتبه پنجم انفرادی را كسب كرد و یكسال پس از آن نیز علی اصغر آقاجانی در تركیه نفر هشتم این مسابقات را در بخش انفرادی از آن خود كرد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی