۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82598884
T T
۰ نفر
دومين مرحله طرح ارزيابي قاريان در بخش مدرسان قرآن پايان يافت

تهران - ايرنا - شوراي عالي قرآن از پايان يافتن دومين مرحله از ششمين دوره طرح ارزيابي قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم در بخش مدرسان خبر داد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از شوراي عالي قرآن، مرحله آزمون تلاوت و مصاحبه ششمين دوره طرح ارزيابي قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم در بخش مدرسان روزهاي پنجشنبه و جمعه با حضور شركت كنندگان در سطوح يك تا چهار و در گرايش‌هاي مختلف از سراسر كشور برگزار شد.
شركت كنندگان با حضور در شوراي عالي قرآن در ابتدا توسط داوران و اساتيد مورد ارزيابي و مصاحبه قرار گرفتند.
شركت كنندگان بايد به سوالاتي كه در آيين نامه مشخص شده، پاسخ مي دادند و سپس در مواردي كه تبحر بيشتري داشتند، به انتخاب خود با روش هاي مختلف به تدريس مي‌پرداختند. شركت كننده اي كه حدنصاب لازم را در بخش مصاحبه و تدريس كسب مي‌كرد براي ضبط تلاوت تحقيق و ترتيل در استوديوي شوراي عالي قرآن حضور مي‌يافت.
داوري اين بخش را غلامرضا شاه ميوه، مهدي دغاغله، محمد بنيادي، سيدجواد سادات فاطمي، سيد مهدي سيف، حميدرضا مستفيد و محمدحسين فريدوني به ‌عهده داشتند.
بر اساس اين گزارش 56 نفر در آزمون مصاحبه و تلاوت ششمين دوره ارزيابي در بخش مدرسان شركت كردند كه 32 نفر از اين افراد را خواهران تشكيل مي دادند.
آزمون تلاوت و مصاحبه ششمين دوره طرح ارزيابي در بخش قاريان نيز هفته گذشته با حضور110 شركت كننده در روزهاي 14 تا 16 تيرماه برگزار شد كه داوري و ارزيابي اين تلاوت ها در روزهاي 28 تا 30 تير ماه با حضور جمعي از اساتيد و كارشناسان انجام مي‌شود.
به گزارش ايرنا ششمين دوره ارزيابي و اعطاي گواهي نامه تخصصي به قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم از 15 دي ماه سال گذشته آغاز شد كه در اولين مرحله شركت كنندگان ضمن ثبت نام، نمونه اي از قرائت خود را به دبيرخانه ارسال كردند و اكنون مرحله دوم را پشت سر مي گذارند و آزمون كتبي نيز در آبان ماه برگزار خواهد شد.
سيدعلي سرابي قائم مقام شوراي عالي قرآن معتقد است برگزاري طرح ارزيابي قاريان و مدرسان قرآن گامي در راستاي استحكام جريان قرآني كشور و هدايت آن به سوي بلوغ و كمال واقعي است.
سرابي گفت: تمامي امتحان ها و ضوابط دوره ارزيابي قاريان و مدرسان قرآن به عنوان عوامل تربيت يك استاد قرآني محسوب مي شود و اين دوره در واقع مسير رشد و كمال علمي و فني يك قاري قرآن را ترسيم مي كند تا قاريان قرآن بدانند براي رسيدن به درجه استادي بايد چه توانمندي ها و دانشي را كسب كنند.
دبير شوراي ارزيابي و اعطاي گواهي نامه به قاريان و مدرسان قرآن افزود: البته برخي قاريان در ميان مردم از جايگاهي به عنوان قاري بين المللي برخوردارند و هنوز بسياري از مردم با اين دوره آشنا نيستند در حالي كه يك قاري محبوب ممكن است با معيارهاي اين طرح به عنوان استاد شناخته نشود.
وي از وجود دوگانگي در جامعه قرآني سخن گفت و اظهار داشت: برخي افراد مسير مسابقات قرآني را طي مي كنند و بعضي نيز در مسير دوره هاي ارزيابي قاريان و مدرسان قرار مي گيرند كه با تدبير شوراي ارزيابي و آموزشي شوراي عالي قرآن تلاش مي كنيم تا با ارتقاء قاريان ممتاز، اين دو مسير را يكي كنيم.
محمدتقي ميرزاجاني رئيس حوزه ارتباطات شوراي عالي قرآن نيز با مقايسه مسابقات سازمان اوقاف و امور خيريه و دوره ارزيابي قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم گفت: قارياني كه در دوره ارزيابي شركت مي كنند به سطوح و درجات جامع دست پيدا مي كنند.
وي افزود: قارياني كه در يكي از درجات طرح شركت مي كنند، از نظر فني، محتوايي و علمي به سطوح و درجات جامع تري نسبت به مسابقات بين المللي قرآن دست پيدا مي كنند.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: اميد غياثوند