۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82598939
T T
۰ نفر
ايران خواستار توجه ويژه پاكستان به بهبود مسير ريلي بين دو كشور شد

اسلام آباد - ايرنا - شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران از طرف پاكستاني خواست تا توجه ويژه اي به بهبود وضعيت ريلي مسير كويته-تفتان(از شهر كويته تا مرز ايران) كه به عنوان بخشي از مسير ريلي ميان دو كشور و مسير 'قطار اكو' محسوب مي شود، داشته باشد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، هياتي از شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي 'مجيد ارجوني' مديركل راه آهن جنوب شرق كشور كه در روزهاي اخير براي شركت در نهمين نشست كارگروه طرح ارتباط ريلي اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اكو' به پايتخت پاكستان سفر كرده بود، اين موضوع را در ملاقات با خانم 'پروين آغا' قائم مقام وزارت راه آهن اين كشور مطرح كرد.
طرف ايراني در اين ملاقات تاكيد كرد: پاكستان بايد به بخش خط ريلي كويته-تفتان توجه ويژه اي قائل شده وهمچنين توجه به اين بخش به دليل اهميت آن در طرح راهروي مشترك اقتصادي پاكستان-چين، از اهميت بالايي برخوردار است.
مجموع طول مسير ريلي كويته تا زاهدان 732 كيلومتر است كه يكصد كيلومتر آن در داخل خاك ايران قرار دارد.
سرپرست هيات ايراني افزود:تمام مسائل فني مربوط به خط ريلي كويته-تفتان بايد رفع شود تا بتوانيم شاهد پيشرفت در حمل و نقل هاي ريلي كالا و مسافر ميان دو كشور باشيم.
خط ريلي ميان كويته-زاهدان با وجود مشكلات و مسائلي كه با آن مواجه است، همچنان فعال بوده از اهميت زيادي براي دو كشور برخوردار است. اگرچه برنامه تردد اين قطار بين ايران و پاكستان(زاهدان-كويته) منظم نيست اما با توجه به چشم انداز مثبت و افزايش مبادلات تجاري دو كشور در آينده، توجه به بهبود كيفيت اين مسير ريلي از اهميت بسزايي برخوردار است.
براساس گزارش رسانه هاي رسمي پاكستان، ايران هزينه حمل و نقل براي كانتينر ريلي اسلام آباد-تهران-استانبول را كاهش داده كه هزينه پيشنهادي ايران براي كانتينرهاي حامل بار 30 يورو و كانتينرهاي خالي 10 يورو مي باشد.
نهمين نشست كارگروه طرح ارتباط ريلي اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اكو' روز چهارشنبه گذشته با حضور 'خواجه سعد رفيق' وزير راه آهن پاكستان در اسلام آباد و با محوريت تسريع در رفع موانع موجود در مسير اجرايي شدن اين طرح برگزار شد.
قطار كانتيربر اكو براساس توافق سه جانبه ميان اسلام آباد، تهران و آنكارا در سال 2009 فعاليت خود را رسما آغاز كرد و اولين قطار در روز چهاردم آگوست سال 2009 از اسلام آباد و از مسير ايران عازم تركيه شد.
فعاليت اين قطار تا دسامبر سال 2011 ادامه يافت. دولت كنوني پاكستان در نوامبر سال 2013 تفاهم نامه اي با راه آهن تركيه براي از سرگيري تردد قطار باربري ميان دو كشور با هدف ارتقاي مبادلات تجاري امضا كرد اما هنوز از آغاز فعاليت مجدد آن خبري نيست.
در آبان ماه سال 1394 نيز 'خواجه سعد رفيق' وزير راه آهن پاكستان از آمادگي كشورش براي راه اندازي 'قطار اكو' خبر داده بود؛ قطاري كه قرار است در مسير پاكستان، ايران و تركيه تردد كند.
آساق*274**1723 - انتشاردهنده: محمدرضا منافي