۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82599338
T T
۰ نفر

ضرورت برند سازي در صنعت مبل و منبت ملاير

۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82599338
ضرورت برند سازي در صنعت مبل و منبت ملاير

ملاير- ايرنا- پس از ثبت ملاير به عنوان شهر ملي مبل و منبت از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، حالا برند سازي اين صنعت اقتصادي يك ضرورت براي فعالان اين عرصه به شمار مي رود.

به گزارش روز شنبه ايرنا ثبت ملاير به عنوان پايتخت مبل و منبت ايران كه هديه اي ارزشمند از سوي دولت تدبير و اميد بود، در ارديبهشت ماه امسال محقق شد و گامي ارزشمند براي رونق توليد و اشتغال اين شهرستان در راستاي تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتي به شمار مي رود.
وجود بيش از چهار هزار كارگاه مبل و منبت و اشتغال حدود 20 تا 25 هزار تن به صورت مستقيم و غيرمستقيم در اين حرفه و گردش مالي حدود يك هزارو 500 ميليارد ريال در سال ظرفيتي غيرقابل انكار در اين شهرستان است كه با حمايت هاي ويژه دولت مي تواند سهم عمده اي از توليد و اشتغال منطقه را به خود اختصاص دهد.
بخش جوكار ملاير در كنار ساير نقاط مستعد اين شهرستان در توليد و ساخت مبل و منبت، قدمتي طولاني در اين صنعت دارد و حالا پس از ثبت ملاير به عنوان شهر ملي مبل و منبت در صدد ساماندهي و انتخاب هيات مديره انجمن مبل و منبت اين شهر برآمده است.
در نخستين نشست مجمع عمومي مبل و منبت شهر جوكار كه با حضور نمايندگان مجلس، جمعي از مديران و فعالان اين هنر در شهر جوكار برگزار شد، سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس دهم برندسازي را يك ضرورت مهم براي مبل و منبت ملاير برشمرد و بر لزوم همكاري براي تحقق آن تاكيد كرد.
حجت الاسلام احد آزادي خواه ثبت ملي مبل و منبت ملاير را بستري مهيا براي رونق بخشيدن توليد و اشتغال اين شهرستان دانست و افزود: بايد از اين فرصت طلايي براي بازاريابي خوب و برندسازي مبل و منبت استفاده كنيم.
وي خواستار برگزاري جشني باشكوه براي ملي شدن مبل و منبت ملاير شد و بيان كرد: تلاش هاي سازمان ميراث فرهنگي كشور در ثبت اين هنر ارزنده ملاير قابل تقدير است و اين اقدام گامي رو به رشد در حوزه اقتصاد و اشتغال به شمار مي رود.
نماينده مردم ملاير در مجلس دهم با اشاره به تصويب لايحه دولت در مجلس مبني بر برداشت 1.5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي حمايت از اشتغال روستاييان و عشاير گفت: دولت تمام تلاش خود را به كار گرفته تا اين اعتبار براي ايجاد اشتغال در روستاها هزينه شود.
حجت الاسلام آزادي خواه تاكيد كرد: در اين راستا همه مسئولان شهرستان و فعالان مبل و منبت ملاير بايد با همراهي و همكاري هم تلاش كنيم تا از اين اعتباري كه دولت براي ايجاد اشتغال اختصاص داده، بتوانيم سهم خوبي را براي ملاير جذب كنيم.
وي خطاب به فعالان صنعت مبل و منبت ملاير گفت: با فكر و انديشه به دنبال تغيير طراحي و زدن طرح هاي جديد در مبل و منبت باشيد، چراكه بازارهاي بزرگ مبل و منبت ديگر طرح هاي حجيم نمي خواهند.
ديگر نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز ثبت ملاير به عنوان پايتخت مبل و منبت ايران را ثمره تلاش هاي سازمان ميراث فرهنگي كشور عنوان كرد و گفت: اين رخداد مهم دستاورد سفر معاون رئيس جمهوري به ملاير و رهاورد دولت تدبير و اميد به مردم ملاير بود.
محمد كاظمي خاطرنشان كرد: توجه به صنعت مبل و منبت ضرورتي جدي در رونق اقتصادي منطقه و ايجاد بستر اشتغالزايي پايدار است كه بايد به نحو مطلوب از اين فرصت استثنايي بهره بگيريم.
وي ادامه داد: با تلاش ها و پيگيري هاي صورت گرفته در دوره هاي گذشته مجلس ششم، شهرك صنعتي مبل و منبت حاجي آباد ملاير احداث شد كه در حال حاضر واحدهاي زيادي در اين شهرك مشغول به فعاليت هستند.
نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با بيان اينكه تمام تلاش خود را براي پيشرفت روز افزون هنر مبل و منبت ملاير و دفاع از پايتخت مبل و منبت ايران زمين در عرصه ملي و جهاني به كار مي گيريم.
به گزارش ايرنا كاظمي همچنين رفع مشكلاتي همچون بيكاري را نيازمند همتي ملي و همراهي و همكاري همه قوا دانست و ابراز اميدواري كرد: در دولت دوازدهم بستر خدمت رساني به مردم بيشتر فراهم شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ملاير نيز ادامه داد: پس از ثبت ملاير به عنوان شهر ملي مبل و منبت، در صدد ثبت جهاني اين شهر نيز هستيم كه مكاتبه هايي در اين زمينه انجام شده است.
ابراهيم جليلي بيان كرد: ملاير تنها شهرستاني است كه داراي شهرك خوشه مبل و منبت و بازارچه منبت است و تمامي مراحل ساخت و توليد در اين شهرك انجام مي شود.
وي با اشاره به تشكيل هيات امناي بازار مبل سازان در شهرك صنعتي مبل و منبت ملاير و هيات امناي بازار مبل ملاير در خيابان 32 متري گفت: با توجه به ظرفيت قابل توجه بخش جوكار در توليد مبل و منبت، هيات امناي اين بخش نيز با حضور نمايندگان و مديران شهرستان تشكيل شد.
به گزارش ايرنا جليلي افزود: در راستاي ثبت ملي مبل و منبت ملاير در صدد برگزاري جشن باشكوهي در شهريور ماه امسال هستيم كه فراخوان عمومي اين جشن نيز اعلام شده است.
وي گفت: المان مبل و منبت ملاير بزودي در يكي از ميادين اين شهر نصب خواهد شد.
در حال حاضر حدود هشت هزار كارگاه توليد مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملاير فعال است و بيش از چهار هزار و 300 تن به صورت مستقيم در اين صنعت فعاليت مي كنند.
ملاير قطب توليد مبل و منبت كشور است و با وجود بيش از 100 نمايشگاه در بازار مبل اين شهر، ساليانه بين 70 تا 80 هزار دست مبلمان در اين شهرستان ملاير توليد و به داخل و خارج از كشور صادر مي شود.
ارديبهشت ماه سال 96 ملاير به عنوان شهر ملي مبل و منبت كشور به ثبت رسيد.
اين شهرستان با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوي**انتشار دهنده:اكبر بهاروند